با تغییر رویکرد خودروسازان به کیفی سازی، شبکه خدمات پس از فروش نیز ارتقاء می یابد / افزایش سطح رضایت مشتریان از خدمات خودروسازان تا سال 1404

وزارت صمت با ترسیم نقشه راه صنعت خودروسازی کشور و ارائه پروژه های تحولی در صنعت خودرو؛ نگاه قابل توجهی را به ارتقای کمی و کیفی خدمات و استاندارد سازی خدمات پس از فروش داشته است که امید می رود با اجرای آنها و سایر اقدامات، شاهد افزایش سطح رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش به بالاترین سطح تا سال 1404 باشیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست و مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است، دست اندرکاران صنعت خودرو برای ساخت خودروهای با کیفیت پای کار آمدند.

در میان نارضایتی که در حوزه صنعت خودرو و کیفیت وجود دارد یکی از اصلی ترین انتقادات مردم از خدمات پس از فروش خودرو در ایران است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سطح کیفی خودرو‌ها و قطعات، نقش بسیار مهمی در میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو‌ها دارد.

حال با توجه به نقدهایی که به کیفیت خودروها و از سویی نارضایتی هایی که در حوزه خدمات پس از فروش وجود دارد وزارت صمت در اولین گام در ترسیم نقشه راه صنعت خودرو 9 پروژه تحولی را در این صنعت تدوین نموده است که یکی از این پروژه ها، برنامه زمانبندی ارتقای خدمات پس از فروش در صنعت خودرو است حال با توجه به هدف گذاری صورت گرفته وزیر صمت در حوزه خدمات پس از فروش این سوال مطرح می شود که این پروژه تا چه میزان موجب ارتقای کمی و کیفی خدمات پس از فروش در حوزه خودروسازی می شود.

عباسعلی غیاثی دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به پروژه وزارت صمت در حوزه ارتقای خدمات پس از فروش خودروها گفت: بهبود کیفی در پیش و پس تولید، از طراحی گرفته تا خدمات پس از فروش یکی از اولویت های صنعت خودرو است اما موانع زیادی برای دستیابی به اهداف کیفی پیش روی این صنعت قرار دارد.

وی افزود: به عنوان مثال قیمت گذاری دستوری خودرو به عنوان یک محصول نهایی در حالی جریان دارد که مواد اولیه به کار رفته در ساخت قطعات و مجموعه های آن مشمول قیمت گذاری نیستند.

وی با این حال با توجه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم رضایت مردم از کیفیت خودروها تاکید کرد: پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم رضایت به حق مردم از کیفیت خودروها دست اندرکاران صنعت خودرو برای ساخت خودروهای با کیفیت پای کار آمده اند.

دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش با اشاره به اینکه در سال های قبل تلاش هایی در زمینه کیفی سازی خودروهای ساخت داخل و واردات خودروهای با کیفیت خارجی صورت گرفته است تصریح کرد: این روند در سالهای اخیر بنا به علل عدیده خارجی و داخلی مانند تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، عدم تخصیص ارز، نوسانات ارزی، وجود قوانین، دستورالعمل ها و صدور برخی بخشنامه ها توسط مراجع گوناگون موجب سردرگمی تولیدکنندگان شده است چنانچه مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر با فعالان اقتصادی به مشکل صدور بخشنامه‌های متعدد اشاره نمودند و با انتقاد از وضع موجود در صدور بخشنامه ها مطرح کردند که از سال 1397 تا 1400، هزار و پانصد بخشنامه فقط درباره مسائل گمرکی صادر شده است!

 

غیاثی



غیاثی افزود: به هر تقدیر این امیدواری وجود دارد که پس از سخنان مقام معظم رهبری و انتقاد صریح ایشان از وضعیت کیفی خودروها، همه مسوولین و مراجع ذی ربط در همه وزارتخانه ها و سازمان های مربوطه به خط شده و مانع زایی ها را به مانع زدایی واقعی تبدیل کنند.



تعامل سازنده سازمان استاندارد و خودروسازان برای ارتقای ایمنی ، کفیت و خدمات

وی در ادامه به تعاملات سازنده سازمان ملی استاندارد و خودروسازان در حوزه ایمنی و کیفیت خودروها اشاره و خاطر نشان کرد: اخیراً سازمان ملی استاندارد در زمینه ارتقاء ایمنی و کیفی خودرو تعاملات سازنده ای را با خودروسازان بزرگ کشور داشته است که امید می رود نتیجه آن در یک بازه زمانی منطقی به ارتقای سطح کیفی خودروهای ساخت داخل بی‌انجامد.

یه گفته وی خدمات پس از فروش خودرو یک صنعت تبعی است، یعنی اهداف و ماموریت های آن به صورت مستقیم به اهداف و ماموریت های شرکت مادر وابسته است بنابراین تغییر رویکرد خودروسازان به کیفی سازی محصولات بر شرکت های خدمات پس از فروش نیز تاثیر خواهد گذاشت.


دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش خودروها، تبدیل به استاندارد اجباری می شود

این مقام صنفی در حوزه خدمات پس از فروش با اشاره به اینکه هم اکنون در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات صنعت خودروی کشور، ارزیابی های کیفی و کمی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت می پذیرد، تاکید کرد: یکی از این ارزیابی ها، ارزیابی کیفیت و کمیت خدمات ارایه شده از سوی ستاد و شبکه شرکت های خدمات پس از فروش خودرو است که همه ساله مبتنی بر دستورالعمل شرایط، ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو انجام می گیرد. البته چند سالی است این دستورالعمل با شماره 19117 تبدیل به یک استاندارد ملی شده و در تعاملات اخیر میان سازمان ملی استاندارد و خودروسازان بزرگ کشور، خودروسازان موافقت کرده اند این استاندارد به صورت اجباری در آمده و در راستای عملیاتی کردن آن نسبت به اخذ تاییدیه های انطباق با استاندارد مذکور اقدام نمایند.

با این حال غیاثی معتقد است که کیفی سازی خودروها افزایش فروش و سود شرکتها را به دنبال دارد و شرکت های عرضه کننده خودرو قطعاً مبالغی از درآمد حاصله را به گسترش کمی و توسعه کیفی خدمات پس از فروش محصولات خود اختصاص خواهند داد.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت «صمت» با دید جامع به زنجیره صنعت خودرو و ترسیم نقشه راه صنعت خودرو؛ پروژه های تحولی را در صنعت خودرو در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: در پروژ های تحولی وزارت صمت به خدمات پس از فروش خودرو هم نگاه شایان توجهی شده است که از جمله آنها می توان به «ارتقای خدمات پس از فروش و حمایت از مصرف کنندگان خودرو»، افزایش کیفیت خدمات پس از فروش از طریق «ارتقای شاخص های خدمات پس از فروش در سطح استانداردهای جهانی»، «گسترش کمی و توسعه کیفی خدمات پس از فروش»، «تسهیل در دسترسی به خدمات استاندارد با تعرفه های مشخص» و «ساماندهی بازار قطعات یدکی» اشاره کرد.

وی گفت: البته در همین ارتباط و در راستای اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تامین خودرو «مقابله با عرضه ی قطعات تقلبی و قاچاق در بازار خدمات پس از فروش» مورد توجه بیشتر مسوولین ذی ربط قرار خواهد گرفت.

دبیر انجمن خدمات پس از فروش همچنین یکی از اقدامات خوب وزارتخانه را ایجاد بسترسازی و گسترش فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل دانست و با اشاره به لزوم آماده سازی ارایه خدمات پیش هر گونه اقدام در این بخش افزود: در حالی وزارت صمت در قالب پروژه گسترش فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل برای سال 1401 رونمایی از مراکز فناوری های نوین خودروهای برقی، متصل و خودران را در برنامه های خود جای داده است که قبل از هر رونمایی از محصولات مبتنی بر فناوری های جدید، خدمات پس از فروش خودرو نیز باید خود را برای ارایه خدمات به آنها آماده و مجهز کند.



افزایش سطح رضایت مشتریان از خدمات خودروسازان تا سال 1404

غیاثی در ادامه به پروژه گسترش صادرات و تولید خودرو پرداخت و بیان کرد: این پروژه از هم اکنون تا پایان سال آتی در دستور کار قرار دارد که متعاقب آن شاهد گسترش خدمات پس از فروش در کشورهایی که مقصد صادرات خودرو هستند، خواهیم بود.

وی در پایان با توجه به برنامه زمانی وزارت صمت در اجرای پروژه ارتقای خدمات پس از فروش تاکید کرد: الگوبرداری و بهینه کاوی روش های موفق جهانی، شناسایی تمام صنوف مرتبط با خدمات پس از فروش خودرو در سراسر کشور، ارایه دستورالعمل ها و راهکارهای استانداردسازی خدمات پس از فروش، ساماندهی شرکت های امداد و حمل خودرو، ساماندهی خدمات ارایه خدمات برخط، بهره برداری از مجتمع های خدمات پس از فروش خودرویی از جمله پروژه های ارتقای خدمات پس از فروش خودرو است که با اجرای آنها و سایر اقدامات امید می رود که شاهد افزایش سطح رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش از 61.9 درصد در سال 1399 به 79درصد در سال 1404 باشیم.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha