موتور اولین اتوبوس برقی ایران خودرو در سال 1401 داخلی سازی می شود / جهش تولید، شاه کلید نجات ایران خودرو دیزل

مراسم رونمایی از اتوبوس برقی ایران ‌خودرو دیزل با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، مشاور وزیر کشور در امور فناوری و معاون ایدرو در توسعه صنایع حمل و نقل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این اولین اتوبوس برقی گروه صنعتی ایران خودرو است که مطابق با استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های روز جهان به تولید رسیده و امروز در مراسمی، به عنوان پرقدرت‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل و با بالاترین ظرفیت باتری، به بازار حمل و نقل عمومی کشور معرفی شد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در این مراسم با توجه به روند زیان دهی ایران خودرو دیزل در 10 سال گذشته، از تبدیل این شرکت از ورشکسته ترین شرکت به سودده ترین شرکت خودروساز طی 16 ماه اخیر خبر داد و اظهار امیدواری کرد که 2200 میلیارد تومان از 6 هزار میلیارد تومان زیان این شرکت در نیمه نخست سال 1401 تسویه خواهد شد.

جواد توسلی مهر اظهار داشت: ایران خودرو دیزل در 16 ماه گذشته با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و شعار جهش تولید، افزایش تولید را تنها مسیر نجات این شرکت یافت این در حالی است که روند فعالیت این شرکت تا دهه 90 روند مثبت بود اما از سال 90 به بعد میزان تولید از 12 هزار دستگاه به دو هزارو 800 دستگاه کاهش یافت و زیاندهی این شرکت حتی با فروش دارایی و سهام به نتیجه نرسید و این شرکت ورشکسته ترین شرکت خودروساز شد.

وی با توجه به زیاندهی 12 برابری سرمایه اولیه این شرکت طی 10 سال گذشته، تصریح کرد: زیان ایران خودرو دیزل در شهریور سال گذشته به پنج‌هزار و 860 میلیارد تومان رسید که این مساله باعث تعدیل 20 درصدی نیروهای این شرکت شد، با این حال با جهش در تولید و رسیدن از 2 هزار و 200 دستگاه در سال 98 به هفت هزار دستگاه در سال جاری، کاهش بدهی‌های این شرکت اتفاق افتاد و امروز بدهی ایران خودرو دیزل به صفر رسیده است.

ایران خودرو دیزل سود ده ترین شرکت خودروسازی در سال 1400 شد

مدیرعامل ایران خودرو دیزل شاه کلید نجات ایران خودرو دیزل در شرایط بحران و تحریم، جهش تولید اعلام و تاکید کرد: در حال حاضر سود عملیاتی شرکت ایران خودرودیزل به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسیده و امروز این شرکت سودده‌ترین شرکت خودروسازی کشور است.

توسلی مهر همچنین از کاهش بدهی ها و تسویه نقدی 1800میلیارد تومان این شرکت با ایران خودرو خبر داد و با بیان اینکه هزار و 250 میلیارد تومان از بدهی این شرکت به بانک پارسیان نیز تسویه شده است افزود: از سه ماه گذشته مذاکرات با بانک پارسیان آغاز و از همان موقع بدهی ها فریز شد و امروز بدهی ایران خودرو دیزل صفر و هرینه مالی شرکت از هزار و 70 میلیارد تومان در سال به 300 میلیارد تومان بدهی بانکی رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با جهش تولید در اسفند ماه سال گذشته ایران خودرو دیزل به سود عملیاتی رسیده است، تاکید کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار میلیارد تومان سود عملیاتی حاصل شده است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین به اقدامان این شرکت در حوزه داخلی سازی و ارتقاء کیفیت پرداخت و گفت: در سال 1400، 70 درصد محصولات شرکت داخلی سازی و 30درصد محصولات به صورت سی کی دی به تولید رسید که باعث شد شرکت های زیرمجموعه از زیان خارج شوند.

از نیمه دوم سال آینده کلیه محصولات با استاندارد یورو5 عرضه می شود

توسلی مهر افزود: البته ایران خودرو دیزل با افزایش 5 برابری تولید از کیفیت غافل نشده است و در سال جاری، 70 درصد محصولات این شرکت 4 ستاره کیفی را کسب کردند و از نیمه دوم سال آینده نیز تولیدات با استاندارد یورو 5 خواهد بود.

 

اتوبوس برقی



وی در ادامه از پیش بینی تولید تولید دو هزار و 600 دستگاهی کامیون H5 در سال اینده خبر داد و افزود: کشنده تاکتیکی 6 در 6 که تحویل سیستم های نظامی شده است تاکنون 110 درخواست جدید داشته است همچنین در حوزه بهداشت و سلامت اتوبوس آمبولانسی در کوتاه ترین زمان رضایت را جلب کرد.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل همچنین از پیش بینی تولید انبوه و 800 دستگاهی کامیونت ایران خودرو در نیمه دوم سال آینده خبر داد و با توجه به رونمایی از اتوبوس برقی دیگر محصول جدید این شرکت گفت: طراحی و توسعه اتوبوس برقی ایران‌خودرودیزل بر مبنای پلتفرم اتوبوس آتروس این شرکت انجام شده که ظرفیت تولید آن روزانه چهار دستگاه و سالیانه حدود یک‌هزار دستگاه است، محصولی که مطابق تست های موفق انجام شده در شیب 30 درصد نیز واژگون نمی شود، در حالی که استاندارد شیب واژگونی 28 درصد است.

توسلی مهر با اشاره به اینکه استفاده از هر دستگاه اتوبوس برقی سالیانه کاهش مصرف سوخت به میزان 40 هزار لیتر به دنبال خواهد داشت، افزود: با فرض تولید سه هزار دستگاه اتوبوس برقی در مدت سه سال، کاهش مصرف سوخت به میزان 840 میلیون لیتر، صرفه‌جویی 445 میلیون دلاری و صرفه‌جویی حدود 12 هزار میلیارد تومانی اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: میزان پیمایش این خودرو با هر بار شارژ 250 کیلومتر با ایرکاندیشن و 380 کیلومتر بدون ایرکاندیشن است.
به گفته وی پروژه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل که براساس استراتژی‌های کلان گروه صنعتی ایران خودرو و بر پایه اتوبوس شهری آتروس توسعه یافته، با نام تجاری ای-آتروس (e-Atros) معرفی شده است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین در حاشیه این مراسم از تفاهم‌نامه تحویل 200 دستگاه از این اتوبوس با وزارت کشور و 50 دستگاه دیگر با شهرداری تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر نیمی از موتور برقی این اتوبوس داخلی‌سازی شده و برای نیمی دیگر از اجزا و قطعات آن همچنان وابسته هستیم.

توسلی مهر تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت‌های داخلی داریم سال آینده موتور این اتوبوس کاملا داخلی‌سازی می شود.

 

کد خبر 137423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha