اصلاح قیمت بخش زیادی از قطعه سازان به حسابشان واریز شد

با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال 1400 اگر چه شاهد گلایه قطعه سازان از نحوه تعامل وزارت صمت با قطعه سازان و تداوم مشکلات مالی در این صنعت هستیم با این حال دبیر انجمن قطعه سازان ایران از برخی اقدامات و چانی زنی برای اصلاح قیمت قطعه سازان و واریز آن به حساب برخی سازندگان خبر داد.

/ زهرا حریری / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وعده خودروسازان برای تامین نقدینگی سازندگان پس از دستورات رئیس جمهور و افزایش 50 درصدی تولید در سال آینده در حالی این روزها مطرح می شود که به گفته قطعه سازان کماکان تامین مالی از موانع اصلی در تحقق افزایش و جهش تولید در صنعت قطعه سازی کشور است.

با هشدار قطعه سازان نسبت به افت تولید و افزایش مشکلات مالی سازندگان در آستانه روزهای پایانی سال گفته می شود بخشی از مطالبات سررسید شده به قطعه سازان عملیاتی شده است.

در چنین شرایطی موضوعی که اهمیت آن در اجرای برنامه راهبردی وزیر صمت بسیار مهم به نظر می رسد تعامل وزیر صمت با تاثیر گذارترین بخش در اجرای برنامه تولید و زنجیره تامین و قطعه سازان و گلایه هایی است که به گفته یک مقام مسئول در انجمن قطعه سازان ایران بی توجهی به آن به زودی در صنعت خودرو نمود یافته و بر بروز مشکلات در این صنعت دامن خواهد زد.

علاوه بر مسائل موجود، درخواست قطعه‌سازان‌ برای اصلاح قیمت قطعات با بالا یا پایین رفتن نرخ نهاده‌های تولید از دیگر مشکلاتی است که در سال جاری بر مشکلات مالی قطعه سازان تاثیر گذاشته با این حال و در آستانه روزهای پایانی سال یک مقام صنفی در انجمن قطعه سازان ایران از برخی اقدامات در خصوص اصلاحیه قیمت قطعه سازان خبر داد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو در این ارتباط اظهار داشت: هم اکنون هر دو شرکت بزرگ خودروساز در حال انجام اصلاح قیمت قطعه سازان هستند و چانه زنی های آخر هم در بهمن ماه انجام شده است و با روند اداری که طی می شود انتظار می رود به زودی در قراردادها لحاظ شود.

 

مازیار بیگلو



وی افزود: در این فرایند اصلاح قیمت شرکتهایی که قطعات الکترونیکی تامین می کردند از مسائل مهمی است که همچنان بسیاری از آنها را تحت فشار قرار داده است.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: متاسفانه قیمت قطعات الکترونیکی به جهت اتفاقاتی که در سطح دنیا افتاده به هیچ وجه ثابت نیست و نوسان دارد به طوری که هر محموله ای که خریداری می شود قیمت متفاوتی دارد و این شرایط و نحوه خریدها، هزینه اضافه ای را برای این دست از قطعه سازان به دنبال دارد.

بیگلو تصریح کرد: با این حال با قریب به اتفاق سازندگان در خصوص قیمت توافق شده و یا به حساب ها اعمال شده و یا در مسیر اجراست.

گلایه قطعه سازان از کاهش سطح تعاملات وزیر صمت با سازندگان

وی در ادامه یکی از مشکلات این صنعت را عدم ارائه اطلاعات درست و جامع از وضعیت صنعت خودرو و قطعه‌سازی و خودروسازی به وزارت صمت عنوان کرد و گفت: با آغاز دولت جدید شاهد کمترین سطح تعامل بین وزارت صمت و صنعت قطعه‌سازی طی یک دهه اخیر هستیم.

وی با وجود درخواست مکرر سازندگان برای برگزاری جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت، از عدم اهتمام وزیر در این خصوص گلایه گلایه کرد و گفت: قطعه سازان همواره و در سنوات گذشته با وزرای صمت دولت های قبل ارتباطات تنگاتنگ و نزدیکی داشتند و گاها ماهانه با وزرای صمت ملاقات داشتند اما متاسفانه دکتر فاطمی امین را از زمان آغاز بکار در دولت سیزدهم تاکنون ندیده ایم و به عنوان دبیر انجمن قطعه سازان ایران فقط یکبار موفق به ملاقات با ایشان شدم که چندان نتیجه ای را به دنبال نداشته چرا که با تمام بخش های حمل و نقل و صنعت این دیدار صورت گرفت.

اطلاعات درست و جامعی از صنعت خودرو به وزیر داده نمی شود

دبیر انجمن قطعه سازان بیان کرد: بروز چنین مسائلو اتفاقاتی و نبود ارتباط با وزیر موجب شده است که اطلاعاتی که وزیر صمت در حوزه صنعت قطعه سازی دریافت می کنند اطلاعات در ست و جامعی نباشد نمونه این عدم اطلاع رسانی دقیق به رئیس جمهور موضوعی بود که رئیس جمهور در دیدار از ایران خودرو در خصوص نقص قطعات خودروهای در کف مطرح کردند.

به گفته بیگلو نقص قطعات تمام خودروهای در کف پارکینگ خودروسازان همگی مربوط به نقص در قطعات الکترونیکی است و خودرویی نیست که به دلیل قطعات مکانیکی دچار نقص باشند و این چیزی نیست که در ایران رخ داده باشد و در تمام دنیا خودروسازان و حتی شرکتهای کره ای و آمریکایی و ...را با کاهش تولید و حجم زیادی از خودروهای ناقص مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: شخصا به عنوان دبیر انجمن قطعه سازان کشور انتظار داشتم که در دولت آقای رئیسی تعاملات قطعه سازان با وزارت صمت بیشتر و دقیق تر باشد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و با آغاز دولت جدید شاهد کمترین سطح تعامل بین وزارت صمت و صنعت قطعه‌سازی طی 10 سال اخیر هستیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پایین آمدن سطح تعاملات و جلسات مشترک کارشناسی با وزیر صمت کم کم دارد نمود پیدا می کند که در صنعت خودروسازی و قطعه سازی چه اتفاقی رخ می دهد و این برای دولت سیزدهم اصلا خوب نیست چرا که همواره قطعه سازان از دولت آقای رئیسی حمایت کرده و می کنند اما انتظار می رود که این تعاملات و حمایت دو طرفه باشد و به میزانی که حمایت کرده و اقداماتی را در این جهت انجام دادیم به همان میزان تعاملات با صنعت خودروسازی و قطعه سازی صورت گیرد.

 

#زهرا_حریری

کد خبر 137446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha