اصلی ترین دلایل بد استارت خوردن خودرو / بررسی علت سنگین و کند استارت زدن ماشین

گاهی اوقات درست زمانی که شما عجله زیادی برای رسیدن به مقصد دارید، ماشین شما استارت نمی خورد و دلایل بد استارت زدن ماشین را نیز به درستی نمی دانید، در این مقاله به بررسی راه هایی برای سر در آوردن از مشکلات و دلایل بد استارت زدن ماشین می پردازیم.

/ حسین مزاریان / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گاهی اوقات درست زمانی که شما عجله ی زیادی برای رسیدن به مقصد دارید، ماشین شما استارت نمی خورد و دلایل بد استارت زدن ماشین را نیز به درستی نمی دانید. در این موقعیت شما باید کل برنامه ریزی خود را برای حل مشکل تغییر دهید و اگر قرار ملاقات بسیار مهمی داشته باشید ممکن است ضرر بیشتری هم متحمل شوید. اما با یک مدیریت درست و به جا در چنین زمانی شما می توانید از هدر رفت وقتتان به خوبی جلوگیری کنید. در ادامه این مقاله به بررسی راه هایی برای سر در آوردن از مشکلات و دلایل بد استارت زدن ماشین می پردازیم. برای اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

 

بررسی علت های بد استارت زدن ماشین در هوای سرد؛ از شناسایی تا راه حل

 

دلایل بد استارت زدن ماشین، علت طولانی استارت خوردن خودرو، علت سنگین استارت زدن ماشین، علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل

 

وقتی استارت ماشین دچار مشکل می شود، حس بدی پیدا می کنیم و زمانی که بیرون هوا سرد باشد، این احساس شدیدتر نیز می شود. چنین وضعیتی در زمستان بیشتر اتفاق می افتد. ممکن است ده ها ایده در ذهن شما وجود داشته باشد که علت طولانی استارت خوردن خودرو چه چیزی باشد و شاید نگران آسیب دیدن موتور باشید و به هزینه های احتمالی زیادی فکر کنید که باید برای تعمیرات یا حتی خرید یک موتور خرج کنید. در چنین موقعیت هایی که موتور شما به راحتی استارت نزند، ممکن است بدترین سناریوهای ممکن در ذهن شما رخ دهد. با این حال، در بیشتر موقعیت هایی که پیش می آید، علت سنگین استارت زدن ماشین یا حتی علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل شما هیچ ارتباطی با سلامت کلی ماشین ندارد.

 

این مشکل احتمالاً به خرابی در یکی از قطعات الکتریکی خودرو یا شاید حتی روغن موتور محدود بشود. در ادامه دلایل اصلی یا تنها علت اصلی بد استارت خوردن خودرو در اول صبح و یا در سرما را با شما در میان می گذاریم .همراه ما باشید.

 

5 راه حل سریع برای رفع مشکل بد استارت خوردن خودرو در صبح

موارد زیادی هستند که باعث می شوند موتور به سختی روشن شود یا استارت بخورد، که بیشترین آنها به خصوص در هوای سرد اتفاق می افتد. حتی ممکن است در شرایط خاصی اصلا اتومبیل روشن نشود. در چنین زمان هایی بیشتر می توان از یک وسیله نقلیه دیگر برای روشن کردن باتری ماشین استفاده کرد یا در مواقع نیاز از استارت پرش قابل حمل استفاده شود. اما اگر همچنان مشکل را نادیده بگیرید، در نهایت به جایی می‌رسید که اصلاً نمی‌توانید موتور خود را روشن کنید. در بخش زیر پنج مورد از رایج ترین دلایلی که باید پس از تجربه آنها بررسی کنید، آورده شده است:

 

1. مشکلات مربوط به باتری خودرو

   واکنش های شیمیایی وجود دارند که باید در داخل باتری انجام شوند تا ماشین به شکل درستی کار کند. علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل در اوایل صبح این است که در دمای پایین این واکنش‌های شیمیایی کند می شوند و در نتیجه باتری‌ جریان انرژی کافی برای استارت تولید نمی‌کند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، چرخاندن سوییچ با دشواری روبرو خواهد شد. برای رفع این مشکل باید بدانید  که ممکن است عمر باتری ماشین شما به سادگی به پایان رسیده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. البته اتصال ضعیف نیز ممکن است علت سنگین استارت زدن ماشین باشد. برای حل این مشکل مطمئن شوید که هر گونه خوردگی از پایانه های باتری پاک شده باشد و همینطور مطمئن شوید که کابل های باتری محکم به هم وصل شده اند.

 

دلایل بد استارت زدن ماشین، علت طولانی استارت خوردن خودرو، علت سنگین استارت زدن ماشین، علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل

 

2. مشکلات مربوط به سیستم احتراق

 برای پیدا کردن علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل در سیستم احتراق، باید بدانیم سوئیچ احتراق در موتور احتراق داخلی پس از چرخاندن کلید در قفل، وظیفه روشن کردن اجزای الکتریکی خودرو را بر عهده دارد. موتور برای روشن شدن و کارکرد صحیح به سوئیچ احتراق نیاز دارد و از آن انتظار می رود به خوبی عمل کند. اگر سوئیچ احتراق خراب یا فرسوده باشد، موتور ماشین به سختی روشن می شود. برای رفع مشکل سیستم احتراق باید چند مورد از قطعات و اتصالات آنها را چک کنید.

 

ابتدایی ترین کار برای یافتن علت سنگین استارت زدن ماشین در سیم پیچ احتراق، تست سیم پیچ با مولتی متر است. در صورت خطا دادن در مولتی متر سیم پیچ باید تعویض شود. بخش دوم سیستم که باید بررسی شود کلاه توزیع است. گاهی ممکن است کلاه توزیع در اثر رطوبت مانع استارت زدن شما شود. برای رفع این مشکل اگر قطعات آب روی کلاه توزیع مشاهده کردید با پارچه خشک آن را تمیز کرده و کلاه را بازبینی کنید. همچنین نباید کلاه توزیع ترک داشته باشد. در این صورت کلاه توزیع باید تعویض شود.

 

گاهی علت طولانی استارت خوردن خودرو شکستگی در سیم های سیستم احتراق است. سیم های متصل را چک کنید و در صورت وجود پارگی و شکستگی حتما آن را تعویض کنید. گاهی نیز مشکل از اتصالات الکترونیکی سیستم سوخت گیری است. سیستم سوخت گیری دارای رابط هایی است که در قسمت سرسیلندر دارای اتصالاتی هستند. در مجموع باید در چنین مواقعی تمام اتصالات را چک کرد. بخشی از این کار ها را می توان در پارکینگ خانه نیز انجام داد و در هزینه و وقت شما صرفه جویی شود. پمپ سوخت دیگر بخشی است که باید چک شود. برای این کار باید از تجهیزات تست فشار استفاده کرد و جریان سر مثبت پمپ سوخت را در حالی که سوئیچ به حالت روشن است بررسی کرد.

 

دلایل بد استارت زدن ماشین، علت طولانی استارت خوردن خودرو، علت سنگین استارت زدن ماشین، علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل

 

3. مشکلات مربوط به  استارت خودرو

استارت موتور که آغاز کننده کار موتور است اگر مانند سایر اجزای یک وسیله نقلیه، فرسودگی و پارگی داشته باشد  موتور استارت را با مشکل رو به رو خواهد کرد. وقتی کلید را در استارت بچرخانید و هیچ اتفاقی نیفتد، صدایی تولید نشود متوجه مشکل استارت خود خواهید شد. اگر پس از چرخاندن کلید، چراغ‌های های ماشین کم‌ نور شدند، ممکن است خودرو روشن شود، اما مشکلاتی خواهد داشت. پس در این زمان به دنبال رفع مشکل استارت باشید و ماشین را به تعمیرکار نشان دهید.

 

4. مشکلات مربوط به روغن موتور

از مهمترین عاملان بد استارت خوردن خودرو هنگام صبح و وقتی دمای بیرون سردتر می شود، روغن غلیظ داخل موتور است. اگر روغن بیش از حد غلیظ شود، گردش آن در سرتاسر موتور و روغن کاری قطعات برای آن سخت تر خواهد شد. زمانی که این چنین اتفاقی می افتد، موتور باید سخت تر فعالیت کند تا روغن با فشار بیشتر به قطعات برسد. این اتفاق در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام استارت زدن ماشین و رانندگی با ماشین شما می شود. برای رفع این مشکل اطمینان پیدا کنید که از نوع روغن و ویسکوزیته صحیحی استفاده می کنید.

 

ویسکوزیته یا گرانروی روغن به مقاومتی که سیال در برابر سر خوردن لایه ها  روی هم دارند گفته می شود. استفاده از روغن هایی که دارای گرانروی کمتر هستند در دمای پایین برای راحت تر روشن شدن موتور پیشنهاد می شود. علت بد استارت خوردن خودرو در هوای گرم نیز گاهی همین روغن موتور است که اگر دارای ضریب گرانروی پایین باشد در چنین زمان هایی مشکل ایجاد می کند و بهتر است در دمای بالا از روغن موتور با ضریب گرانروی بیشتری استفاده شود. همچنین نباید روغن را برای مدت طولانی نگهداری کنید. باید مطمئن شوید که طبق فاصله زمانی تعویض روغن توصیه شده توسط سازنده خودرو، به طور منظم روغن خودرو تعویض شود.

 

به طور کلی گرانروی روغن پارامتر مهمی است که با سرد و گرم شدن هوا سختی آن تغییر کرده و جریان روغن را در موتور تحت تاثیر قرار می دهد. با سخت تر شدن جریان روغن نیز فشار بیشتری در باتری و در پی آن در استارت به وجود می آید. علت سنگین استارت خوردن ماشین کاربراتور و انژکتوری در همین عامل خلاصه می شود و اگر باتری شما هم ضعیف باشد همه ی موارد دست به دست هم داده تا از عمر دیگر قطعات ماشین بکاهند.

 

دلایل بد استارت زدن ماشین، علت طولانی استارت خوردن خودرو، علت سنگین استارت زدن ماشین، علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل

 

5. مشکلات مربوط به شیر برقی استارت

در خودرو شیر برقی استارت وظیفه انتقال جریان الکتریکی در سیستم استارت را بر عهده دارد. این سیم پیچ استوانه ای شکل ممکن است با گذشت زمان فرسوده شود و از دلایل بد استارت زدن ماشین باشد. اگر این اتفاق بیفتد، روشن شدن اجزای الکتریکی و موتور داخل وسیله نقلیه دشوار خواهد بود. برای رفع چنین مشکلی معمولا سیستم سیم پیچی شیر را تعویض می کنند.

 

سخن پایانی

زمانی که شما معمولا صرف مطالعه و پیدا کردن دلایل بد استارت زدن ماشین خود می کنید، علاوه بر هزینه به شما کمک می کند در موارد مشابه سرعت بیشتری در حل مشکل داشته باشید. در این مقاله ما دلایل کند استارت زدن ماشین در سرما و بد استارت خوردن خودرو هنگام صبح را مورد بررسی قرار دادیم. آنچه دارای بیشترین اهمیت در میان موارد  دیگر است استفاده از روغن موتور مناسب و  باتری خودرو است.  که تعویض باتری بهتر از استفاده از یک باتری ضعیف در مدت زمان بیشتر است. این کار از هزینه های آینده شما برای دیگر قطعات جلوگیری می کند. در صبح های سرد علاوه بر این موارد به مقدار سوخت داخل باک ماشین خود نیز دقت کنید؛ چرا که استارت زدن در این حالت 40 درصد سوخت بیشتری از حالت معمولی مصرف می کند و می تواند علت ضعیف استارت خوردن اتومبیل باشد.

 

#حسین_مزاریان

کد خبر 137845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha