علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا چیست؟

یکی از مشکلاتی که هر خودرویی می‌تواند با آن مواجه شود، سر و صدای موتور است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با علت صدای زیاد موتور ماشین صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موتور یا همان پیشرانه را می‌توان مهمترین بخش خودرو نامید که از آن به عنوان قلب تپنده اتومبیل نیز یاد می‌کنند. به همین دلیل مراقبت کردن از موتور خودرو باید اولویت هر راننده‌ای باشد.

موتور خودرو به سرویس دوره‌ای و مرتب نیاز دارد و باید به کوچکترین تغییرات یا علائم بروز مشکل در آن توجه شود. گاهی اوقات ممکن است صداهای غیرعادی از موتور خودرو بشنوید و آن را جدی نگیرید. این کار می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد سازد و هزینه زیادی را روی دست‌تان بگذارد. صداهای که از سمت موتور خودرو شنیده می‌شوند دارای علت‌های متفاوتی هستند. ما در این مقاله از «پرشین خودرو» تصمیم گرفته‌ایم که به مهمترین دلایل صداهای غیرعادی موتور اتومبیل اشاره کنیم و راه‌حل آنها را نیز تا حدی بازگو نماییم. پس اگر به دنبال علت صدای زیاد موتور ماشین خود هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

 

علت صدای زیاد موتور ماشین، دلیل سر و صدای موتور ماشین، دلایل صداهای غیرعادی موتور خودرو، علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا، صدای زیاد موتور در دور بالا، رفع علت سر و صدای موتور ماشین، علت زیاد شدن صدای موتور، دلیل صداهای غیرعادی موتور اتومبیل

 

مهمترین دلایل صداهای غیرعادی موتور خودرو

همان‌طور که گفتیم، صدای موتور خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که موتور خودروهای کارکرده باید دارای صدا باشد و فقط خودروهای نو یا صفر هستند که  صدای اضافی از موتور آنها شنیده نمی‌شود. اما باید بگوییم که این مورد به‌طور کامل به نحوه نگهداری شما از خودرو و موتور آن مربوط می‌شود. پس حتما در سرویس و نگهداری از موتور خودروی خود نهایت توجه و دقت را داشته باشید و نسبت به برطرف کردن عیب‌های احتمالی، حساسیت به خرج دهید. ما در ادامه برخی از رایج‌ترین دلایل سر و صدای موتور ماشین را نام می‌بریم و درباره هر کدام از آنها توضیح می‌دهیم:

 

1. صدای ضربه در موتور خودرو

گاهی اوقات صدایی شبیه به ضربه زدن از داخل موتور خودرو شنیده می‌شود. این صدا معمولا به‌خاطر زمان‌بندی اشتباه حرکت پیستون‌ها و تنظیم نبودن زمان جرقه به‌وجود می‌آید. در موتورهای احتراقی، با ایجاد جرقه در داخل سیلندرها، نیروی لازم برای حرکت پیستون‌ها ایجاد می‌شود. این جرقه‌ها باید دارای زمان‌بندی بسیار منظمی باشند تا پیستون‌ها به‌ موقع در داخل سیلندر به بالا و پایین حرکت کنند. در غیر این صورت، حرکت آنها با ختلال مواجه شده و این امر صدایی شبیه ضربه زدن را در داخل موتور ایجاد می‌کند. این مشکل بسیار مهم است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. گاهی داغ بودن بیش از حد موتور نیز صدایی مشابه را ایجاد می‌کند.

 

2. تنفس غیرطبیعی موتور خودرو

موتور خودرو دارای قسمت‌های ورودی و خروجی جریان هوا است تا از یک طرف هوای تازه و دارای اکسیژن به‌منظور ایجاد احتراق وارد موتور شود و از سوی دیگر، گازهای حاصل از سوختن، خارج گردند. در این مسیرهای ورودی و خروجی از اتصالات و واشرهایی استفاده می‌شود تا شاهد نفوذ هوا یا گازها به قسمت‌های دیگر خودرو نباشیم. چنانچه این اتصالات یا واشرها با اشکال مواجه شوند، ممکن است صدای شبیه به پیس پیس را از قسمت گلویی اگزوز خودرو بشنوید. به‌طور کلی هر گاه در هنگام کار کردن موتور صدایی شبیه به نشتی هوا به گوش‌تان خورد، باید سیستم تنفسی موتور به‌طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

 

3. وجود مشکل در سوپاپ‌ها

یکی از صداهای رایجی که از سمت موتور خودرو شنیده می‌شود، مربوط به خرابی و نقص در سوپاپ‌ها است. این صدا معمولا در قسمت بالای موتور بیشتر بوده و به‌صورت تیک تاک و به‌طور مدام شنیده می‌شود. این صدا می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ از لق شدن سوپاپ‌ها گرفته تا بی‌کیفیت بودن روغن موتور یا کم شدن آن. این مشکل باید حتما توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد. تعمیرکار می‌تواند قالپاق سوپاپ‌ها را باز کند و برای مدتی نحوه پاشیده شدن روغن را زیر نظر بگیرد تا صورت کم بودن سطح روغن، مشکل را شناسایی کند.

 

علت صدای زیاد موتور ماشین، دلیل سر و صدای موتور ماشین، دلایل صداهای غیرعادی موتور خودرو، علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا، صدای زیاد موتور در دور بالا، رفع علت سر و صدای موتور ماشین، علت زیاد شدن صدای موتور، دلیل صداهای غیرعادی موتور اتومبیل

 

4. خراب شدن یاتاقان‌ها

اگر یاتاقان‌ها ایراد پیدا کنند، صدای زیادی از زیر موتور خودرو شنیده می‌شود. این صدا گاهی بسیار بلند است و گاهی به‌صورت تق تق آهسته شنیده می‌شود. دلیل اصلی بروز این مشکل روانکاری نامناسب است و برای برطرف کردن آن، موتور باید از زیر خودرو باز شود.

 

5. آسیب دیدن تسمه

یکی از عواملی که می‌تواند دلیل صداهای غیرعادی موتور اتومبیل باشد، تسمه است. تسمه اگر آسیب ببیند، صدایی شبیه به صدای جیغ از سمت موتور شنیده می‌شود که برای برطرف کردن آن، باید تسمه تعویض گردد. البته همیشه صدای شبیه به جیغ به‌ تسمه مربوط نمی‌شود؛ اگر پس از خاموش شدن موتور خودرو، تا مدتی این صدا ادامه داشت، احتمال دارد که مربوط به رادیاتور باشد. در این موارد باید درب رادیاتور را چک کنید.

 

6. وجود جسم خارجی در سیلندرها

یکی از مشکلاتی که کمتر رخ می‌دهد اما می‌تواند آسیب جدی به موتور وارد کند، ورود جسم خارجی به داخل سیلندرها است. معمولا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، اما در صورت سهل‌انگاری، در زمان باز کردن ورودی هوای موتور یا موقعی که شمع‌ها را تعویض می‌کنید، ممکن است جسم خارجی وارد سیلندر شده باشد. در این صورت صدایی واضح در هنگام کار کردن موتور ایجاد می‌شود. برای رهایی از این مشکل، تنها راه‌حل آن است که سر سیلندر را باز کنید و جسم را خارج نمایید.

 

7. خراب شدن دسته موتورها

گاهی اوقات علت صدای زیاد موتور ماشین، خرابی دسته یا پایه موتور است. این بخش دارای یک قسمت لاستیکی است که موتور را به‌خوبی در جای خودش نگه می‌دارد و از لرزش آن جلوگیری می‌کند. در صورت از بین رفتن این قسمت لاستیکی، شاهد ارتعاش و ایجاد صدای موتور خواهیم بود. در صورتی که متوجه شدید صدای موتور خودرو به خاطر لرزش آن است، در وهله اول دسته و پایه موتورها را بررسی کنید.

 

8. شل شدن زنجیر موتور

موتورها دارای انواع مختلفی هستند. برخی از آنها از تسمه تایم استفاده می‌کنند و برخی دیگر هم دارای زنجیر تایم هستند. گاهی اوقات ممکن است که زنجیر تایم در اثر استفاده طولانی مدت دچار آسیب شود و صدایی شبیه به صدای فیلرها ایجاد نماید. این صدا توسط افراد متخصص به‌راحتی تشخیص داده می‌شود.

 

علت صدای زیاد موتور ماشین، دلیل سر و صدای موتور ماشین، دلایل صداهای غیرعادی موتور خودرو، علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا، صدای زیاد موتور در دور بالا، رفع علت سر و صدای موتور ماشین، علت زیاد شدن صدای موتور، دلیل صداهای غیرعادی موتور اتومبیل

 

صدای ضربه از داخل محفظه موتور چه علتی دارد؟

اگر از درون محفظه موتور خودرو صدایی شبیه به ضربه زدن می‌شنوید، یعنی احتراق به‌طور ناقص انجام شده و شاهد انفجارهای نامنظم درون محفظه احتراق هستیم. این مشکل می‌تواند به خرابی شمع‌ها مربوط باشد یا اینکه از عدم تعادل بین مخلوط سوخت و هوا به‌وجود آید. به‌طور کلی خودروهایی که دارای چنین مشکلی هستند، نمی‌توانند حرکت یکنواختی داشته باشند و راننده به‌راحتی این موضوع را متوجه می‌‌شود. احتراق نامنظم درون محفظه موتور می‌تواند به پیستون‌ها و سوپاپ‌ها آسیب جدی وارد کند. بنابراین در اسرع وقت نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام کنید.

 

صدای غژغژ تسمه به خاطر چیست؟

همان‌طور که گفتیم، صدایی شبیه جیغ کشیدن که از سوی تسمه ایجاد می‌شود بسیار شایع است و به همین دلیل برخی افراد به آن توجه نمی‌کنند. اما اگر این مشکل را جدی نگیریم احتمال دارد که با خسارت‌های شدیدی مواجه شویم. در بسیاری از اوقات، خشک بودن یا جنس نامناسب تسمه است که باعث به‌وجود آمدن صدای غژغژ می‌شود، اما گاهی هم این صدا به‌خاطر شل یا سفت بودن غلطک تسمه است که در این صورت باید نسبت به تنظیم غلطک اقدام کرد.

 

شنیده شدن صدای تیک تاک ساعت از موتور به خاطر چیست؟

شنیده شدن یک صدای منظم شبیه به تیک تاک ساعت از سمت موتور می‌تواند به سوپاپ‌ها مرتبط باشد. این صدا معمولا دو دلیل اصلی دارد که اولی به‌خاطر کمبود روغن است و دومی به سفت شدن فیلتر مربوط می‌شود. چنین صدایی را معمولا می‌توانید از بالای موتور خودرو به‌راحتی بشنوید. در صورت به گوش رسیدن این صدا، باید نسبت به تعویض فیلتر روغن اقدام نمایید. البته ممکن است ایراد از کیفیت نامطلوب روغن و یا کمبود روغن هم باشد.

 

علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا چیست؟

علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت‌های بالا می‌تواند مشکلات فنی مانند لقی سوپاپ، فیلر نبودن یا سوراخ بودن مجاری اگزوز باشد. اما شرایط نگهداری خودرو نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. برای مثال عدم استفاده از روغن موتور مرغوب می‌تواند میزان اصطکاک بین قطعات داخلی موتور را کاهش دهد و باعث کمتر شدن صدای آن شود. همچنین گاهی سروصدای موتور در سرعت‌های بالا به‌خاطر سرد بودن آن است. زمانی که موتور سرد باشد، میزان اصطکاک بین قطعات آن بیشتر خواهد بود. بنابراین تا قبل از گرم شدن موتور، از افزایش دور موتور و شتاب‌گیری ناگهانی خودداری کنید.

 

علت صدای زیاد موتور ماشین، دلیل سر و صدای موتور ماشین، دلایل صداهای غیرعادی موتور خودرو، علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا، صدای زیاد موتور در دور بالا، رفع علت سر و صدای موتور ماشین، علت زیاد شدن صدای موتور، دلیل صداهای غیرعادی موتور اتومبیل

 

سوالات متداول درباره علت زیاد شدن صدای موتور

ما در این مقاله سعی کردیم تا درباره علت صدای زیاد موتور ماشین توضیحاتی را ارائه کنیم. گفتیم که این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در زیر برخی از رایج‌ترین سوالات کاربران در همین زمینه را مطرح کرده و به‌طور خلاصه به آنها پاسخ می‌دهیم:

 

علت صدای زیاد موتور ماشین چیست؟

دلیل سر و صدای موتور ماشین می‌تواند به‌خاطر مشکل در سوپاپ‌ها، خراب شدن یاتاقان، ایراد تسمه و ... باشد. در متن مقاله به‌طور کامل در این زمینه توضیح داده شده است.

 

برای رفع علت سر و صدای موتور ماشین چه کار کنیم؟

برای رفع مشکل سروصدای موتور خودرو، ابتدا باید نسبت به پیدا کردن منشاء مشکل اقدام کرد. سپس با انجام یک سری کارها امکان برطرف شدن مشکل وجود دارد. بهتر است در صورت بروز چنین موردی به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

 

صدای زیاد موتور در دور بالا چه دلیلی دارد؟

صدای موتور در دورهای بالا می‌تواند به دلیل مشکلات فنی باشد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. همچنین شرایط نگهداری از موتور خودرو نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

سخن پایانی

موتور خودرو مهمترین بخش آن است و باید به‌طور مرتب مورد بازبینی و سرویس قرار بگیرد. چنانچه موتور اتومبیل دارای صدای غیرعادی باشد، یعنی حتما نقصی در عملکرد آن به‌وجود آمده است که هر چه زودتر باید برطرف شود. بنابراین بسیار مهم است که برای پیدا کردن علت صدای زیاد موتور ماشین اقدام کنیم و عامل اصلی بروز این مشکل را شناسایی نماییم. ما در این مقاله تلاش کردیم تا برخی از مهمترین دلایل سروصدای زیاد موتور خودرو را بیان کنیم. امیدواریم نکات گفته شده برای شما مفید بوده باشند. شما نیز می‌توانید نظرات خود را در همین رابطه، در بخش کامنت‌های ذیل همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید./

 

 

کد خبر 139068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha