الزام نصب شناسه بر روی قطعات به تعویق افتاد / کمتر از 10 درصد قطعات در سطح عرضه؛ شناسه دار شد

اگر چه سخنگوی وزارت ضمت از تمدید مهلت ساماندهی 54 قلم لوازم یدکی فاقد شناسه کالا تا پایان سال خبر می دهد اما به گفته یک مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی این زمان تمدید نشده است بلکه وزارت صمت به منظور رفع موانع موجود و ایجاد زیرساخت های لازم، اجرای قانون نصب شناسه کالا بر روی قطعه یدکی را تا پایان سال به تعویق انداخته است.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قانون الصاق شناسه اصالت بر قطعات یدکی خودرو، از 15 فروردین امسال ابلاغ شد طرحی که در ابتدا برای دو گروه کالایی شامل کمک فنر و باتری آغاز شد و سپس نصب کد اصالت برای 54 قطعه دیگر هم الزامی شد.

با گذشت حدود 8 ماه از اولین فرصت تعیین شده برای نصب شناسه بر روی قطعات یدکی، همچنان بخش زیادی از قطعات یدکی موجود در فروشگاهها فاقد شناسه کالا است.

پیش از این محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت اعلام کرده بود که پس از مهلت تعیین شده، هر محصولی که فاقد کد اصالت باشد مشمول مقررات کالای قاچاق می‌شود اما پس از انتقاد اصناف، این مهلت تمدید شد و حالا به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران، وجود موانع بسیار و نبود زیرساخت های لازم باعث شده که وزارت صمت به منظور رفع مشکلات موجود در سامانه جامع تجارت و موانع اجرای آن، قانون نصب شناسه کالا بر روی 54 قطعه یدکی را تا پایان سال به تعویق بیاندازد.

تصمیم وزارت صمت به تعویق اجرای نصب شناسه بر روی قطعات یدکی در حالی صورت می گیرد که از زمان الزام این قانون و اجرای ناقص و مشکلات موجود، به هر میزان اجرای طرح جلوتر رفته است خواست مصرف کنندگان برای دریافت کالای با شناسه کالا نیز جدی تر شده و به مطالبه اصلی مصرف کنندگان قطعه یدکی تبدیل شده است.

این اتفاق در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران تا زمانی که زیرساخت ها فراهم نشده و موانع از مسیر اجرای قانون برداشته نشود امکان اجرای کامل قانون نصب شناسه بر روی قطعات یدکی فراهم نخواهد بود.

سید احمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: با وجود الزام قانون در 8 ماه گذشته همچنان بخش زیادی از اصناف و عرضه کنندگان قطعات یدکی برای اخذ شناسه و کد رهگیری کالا با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی با اشاره به بکار بردن لفظ مهلت در نصب شناسه کالا گفت: زمانی می توان از لفظ مهلت استفاده کرد که زیرساخت های اجرای قانون فراهم و قابلیت اجرا داشته باشد در حالی که زیرساخت های لازم برای اجرای قانون فراهم نشده است و به جز رفع برخی موانع جزئی، همچنان موانع بزرگی بر سر راه اجرای قانون نصب شناسه بر روی 54 قلم قطعه یکی وجود دارد.

وی همچنین با توجه به احصاء و ارسال مکتوب تمام موانع اجرای این طرح به قوای سه گانه و وزارت صمت تصریح کرد: مشکلات سامانه جامع تجارت و اصناف ایرانیان، خروج موضوعی قطعات یدکی از تبصره 4 ماده 18 و تعارض قوانین پایانه های فروشگاهی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخشی از مشکل اصناف و فروشندگان قطعات یدکی در اجرای طرح نصب شناسه کالا است.

به گفته این مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی هم اکنون بسیاری از شناسه ها و کدهای رهگیری که توسط سامانه جامع تجارت ارائه می شود در زمان استعلام از سیستم این کد و شناسه، فاقد اعتبار اعلام می شود و با وجود هزینه و زمانی که اصناف صرف می کند عملا نتیجه ای حاصل نمی شود.

حسینی همچنین به اجرای طرح شناسه کالا در سطح عرضه و مشکلات واردکنندگان در دریافت شناسه در مبادی وروی کالا اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دریافت شناسه کالا برای کالاهای سطح عرضه و همچنین واردکنندگان با مشکلات زیادی مواجه است و عدم امنیت سامانه باعث شده که اطلاعات افراد به راحتی در دسترس دیگران قرار گیرد.

وی همچنین به آمار قطعات یدکی دارای شناسه کالا در سطح عرضه پرداخت و خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی ها کمتر از 10 درصد کالاها در سطح عرضه موفق به دریافت شناسه کالا شد چرا که امکان آن فراهم نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات در پایان با توجه به تصمیم وزارت صمت در تعویق زمان اجرای طرح نصب شناسه کالا بر روی قطعات یدکی تاکید کرد: امیدواریم در این مدت مشکلات مربوط به اجرای این قانون مرتفع شود.
 

کد خبر 140027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha