کد خبر 141720
۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
سن فرسودگی خودرو موضوعی بی‌معنا است

سن فرسودگی خودرو موضوعی بی‌معنا است چراکه امکان دارد فردی از خودرو به نحوی خوبی نگهداری کند که تا ۳۰ سال هم فرسوده نشود اما در مقابل فرد دیگری پس از پنج سال خودرو خود را به یک خودرو فرسوده تبدیل کند.

به گزارش پرشین خودرو، یوسف رشیدی معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این مطلب در واکنش به درخواست برای بازگشت سن فرسودگی خودرو اظهار کرد: در دنیا ملاک فرسودگی خودروها معاینه فنی، تجهیزات کنترل آلودگی و تجهیزات ایمنی خودروها است. باید تجربه دنیا و توجیهات آن‌ها برای ملاک بودن معاینه فنی را دید.

این کارشناس آلودگی هوا تاکید و خاطرنشان کرد: غیر از خودروهای کلکسیونی، اکنون بسیاری از خودروهای در حال تردد به قدری خوب نگهداری شده‌اند که تا ۱۰ سال آینده نیز شاید فرسوده نشوند. خودرو مانند انسان سن پیری ندارد.

رشیدی در پایان ضمن اشاره به ضرورت وجود معاینه فنی کارآمد گفت: معاینه فنی موجود باید تبدیل به یک معاینه فنی کارآمد شود. سیستم‌ها باید به روز باشند به‌طوری‌که بخش‌های کنترل آلودگی هوا، کاتالیست، عملکرد موتور و سیستم‌های ایمنی را بهتر چک کنند. یک معاینه فنی خوب می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند.

معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آیین‌نامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک «مرز سن فرسودگی» است. سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز ۸ سال، خودروهای عمومی پایه‌گازسوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی‌شده) ۲۰ سال، مینی‌بوس و میدل‌باس درون‌شهری و برون‌شهری دیزلی ۸ سال و پایه‌گاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی‌شده ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است. برای سواری‌های دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال در  نظر گرفته شده است.

کد خبر 141720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    1 0
    صحبت کاملا درست و کارشناسی شده ایست. تشکر