تکنولوژی PEPS: ارتقاء مرزهای رفاه و امنیت خودرو توسط فونیکس

سیستم PEPS در تکنولوژی روز دنیا، به سرعت جایگزین فناوری‌های گذشته می‌شود و در کشور ما نیز محصولات فونیکس، این امکان را در اختیار هموطنان قرار داده است.

به گزارش پرشین خودرو، برای دهه‌های متمادی، فرآیند باز کردن درب خودروها، همچنین روشن و خاموش کردن وسایل نقلیه از طریق کلید صورت می‌گرفت.
طی دهه‌های اخیر، استفاده از ریموت برای باز کردن درها و قفل کردن خودرو به امری رایج تبدیل شد و استارت بدون کلید (Keyless) هم به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های نسبتا جدید در این زمینه شناخته می‌شود. در بخش سوم از بررسی تکنولوژی خودروهای فونیکس، قصد داریم به موضوع توسعه تکنولوژی در این زمینه بپردازیم.
استفاده از کلید فیزیکی برای گشودن درب‌ها و روشن کردن خودرو، مسائل مربوط به خود را داشت. گر چه توسعه تکنولوژی و پیدایش ریموت – به ویژه از منظر تجهیز وسایل نقلیه به دزدگیر – بخشی از مشکلات رفاهی و امنیتی را تا حدی تقلیل داد، اما راهکار نهایی نبود. از منظر امنیتی، امکان نفوذ به خودرو و از کار انداختن دزدگیر، برای سارقان وجود داشت و از منظر رفاهی نیز، امکان روشن کردن خودرو و سیستم تهویه مطبوع آن، بدون نشستن در داخل خودرو، فراهم نبود.
فناوری هوشمند ورود به خودرو بدون سویچ و استارت زدن با دکمه (PEPS)
به لحاظ امنیت، سیستم‌های ریموت و دزدگیر که کماکان در بازار خودرو ما رایج هستند، گر چه با سطوح متفاوت، اما هرگز به سد قابل اعتماد و سیستم ضد سرقت مطمئن تبدیل نشدند. کماکان این دغدغه برای صاحبان خودرو وجود دارد و در صورتی که وسیله نقلیه خود را در محل غیرمطمئنی پارک کرده باشند، نگرانی از این منظر، امری طبیعی و معقول است. اما تکنولوژی PEPS با کدنگاری‌های پیشرفته به صورتی عمل می‌کند که امکان باز شدن درب‌ها بدون استفاده از ریموت منحصر به فرد، به امری محال تبدیل شود.
این تکنولوژی (Passive Entry Passive Start) یک سیستم ارتباطی بی‌سیم امن است که به راننده امکان می‌دهد بدون استفاده از کلید به ماشین خود (باز کردن قفل و روشن کردن موتور) دسترسی داشته باشد. این سیستم از سیگنال‌های فرکانس رادیویی (RF)  برای احراز هویت صاحب خودرو استفاده می‌کند. سیستم PEPS از سیگنال‌های فرکانس پایین (معمولاً 125 کیلوهرتز یا 134 کیلوهرتز) و فرکانس فوق‌العاده بالایUHF  (معمولاً زیر 1 گیگاهرتز) برای تبادل کدهای دسترسی کلید منحصر به فرد بین ریموت و خودرو استفاده می‌کند.
هنگامی که کدهای رد و بدل شده با مقادیر مورد انتظار مطابقت داشته باشند و ریموت در مجاورت خودرو قرار بگیرد، خودرو اجازه دسترسی را صادر می‌کند. این سیستم همچنین با اندازه گیری فاصله بین خودرو و ریموت، مشخص می‌کند که ریموت داخل خودرو است یا خارج از آن. از این اطلاعات می توان برای ایجاد انواع مختلف دسترسی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر ریموت خارج از خودرو باشد، فقط دسترسی ورود داده می‌شود اما عملکرد استارت کار نمی‌کند.
به لحاظ رفاهی نیز، گرمای آزارنده در فصل تابستان و سوز و زمستان، عاملی است که سرنشینان همواره از بدو ورود به خودرو تا زمان تاثیر عملکرد سیستم تهویه، ناگزیر به تحمل آن بوده‌اند. اما سیستم PEPS این امکان را به راننده می‌دهد که از فاصله 30 متری، ضمن روشن و گرم کردن موتور، سیستم تهویه مطبوع را بر اساس آخرین تنظیمات آن روشن کند تا سرنشینان هنگام ورود به خودرو، از دمای مطلوب خود لذت ببرند.
• در خودروهای فونیکس، با قرار گرفتن به همراه ریموت در فاصله 1.2 متری خودرو، قفل آن به همراه آینه‌های جانبی به طور خودکار باز می‌شود و با فاصله گرفتن به اندازه 1.5 متر از خودرو، به طور خودکار قفل و آینه‌ها بسته خواهند شد.
• با فشردن کلید قفل روی ریموت به مدت چند ثانیه، شیشه‌ها به صورت همزمان بالا می‌روند.
• همچنین با همراه داشتن ریموت می‌توان از فاصله سی متری، موتور و سیستم تهویه مطبوع را روشن کرد تا تهویه بر اساس آخرین تنظیمات آن فعال شده و هنگام سوار شدن، دمای آن به سطح مطلوب رسیده باشد.
سیستم PEPS در تکنولوژی روز دنیا، به سرعت جایگزین فناوری‌های گذشته می‌شود و در کشور ما نیز محصولات فونیکس، این امکان را در اختیار هموطنان قرار داده اند. در آینده نیز تکنولوژی باز کردن و استارت خودرو، به این سمت پیش خواهد رفت که راننده بتواند از تلفن همراه خود به‌عنوان ابزاری برای تایید هویت توسط خودرو، باز یا قفل کردن درها و استارت زدن استفاده نماید.
کد خبر 141754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha