نقش بلبرینگ ها در خودرو شما چیست و یک بلبرینگ بد چه بلایی سر ماشین شما خواهد آورد؟

بلبرینگ ها در قسمت های متفاوتی از خودرو شما به کار رفته اند؛ اما احتمالا با شنیدن کلمه بلبرینگ ماشین به یاد بلبرینگ های چرخ آن می افتید که البته طبیعی است؛ چرا که پراستهلاک ترین و دردسرساز ترین بلبرینگ که رانندگان زیادی را درگیر می کند، بلبرینگ چرخ ماشین می باشد.

به گزارش پرشین خودرو، یک بلبرینگ خوب منجر به حرکت روان چرخ ها شده و یک بلبرینگ بد و یا آسیب دیده، نه تنها حرکت را پر از لغزش می کند، بلکه ممکن است خودرو و خصوصا سیستم چرخ ها را دچار مشکلات اساسی کند. بلبرینگ هایی هم چون بلبرینگ کویو، بلبرینگ ناچی ساخت کشور ژاپن و بلبرینگ SKF ساخت کشور سوئد، انتخاب برترین خودرو سازان جهان هستند که با آلیاژ مقاوم، طراحی و آب بندی حرفه ای، پشتیبان حرکت خودرو های تولید شده توسط برترین تولید کنندگان خودرو می باشند.

اگر شما هم در دسته افرادی هستید که به شناخت این قطعات کوچک دوار علاقه دارید، جزئیات بلبرینگ های خودرو در این مطلب را دنبال کنید. در ادامه به توضیح مختصری از کارکرد بلبرینگ ها، انواع بلبرینگ خودرو و شرح کامل عملکرد بلبرینگ چرخ در چرخش تایر های خودرو خواهیم پرداخت.

بلبرینگ چیست و بلبرینگ چرخ خودرو چگونه عمل می کند؟

بلبرینگ ها در واقع قطعاتی هستند که بین جسم ثابت و چرخان و یا بین دو جسم چرخان برای مرتفع کردن سایش و اصطکاک ناشی از چرخش و حرکت روان تر قرار می گیرند؛ البته این خاصیت اولیه و مشترک همه بلبرینگ ها است؛ علاوه بر این فواید، انواع مختلف آن در تحمل بار، از بین بردن ناهماهنگی ها و ... نیز به کمک تجهیزات مختلف از جمله اتومبیل ها می آیند. بلبرینگ ها از رینگ داخلی و خارجی، توپ ها یا استوانه های غلتان (رولبرینگ ها) و قفسه تشکیل شده اند. مشخصا نورد (حرکت توپ های بلبرینگ) نسبت به لغزش، اصطکاک و آسیب کمتری ایجاد می کند و همین نکته، اصلی ترین فایده و کار رولبرینگ است. بلبرینگ چرخ ماشین این کار را با استفاده از توپ های فلزی کوچکی که بین دو حلقه صاف فلزی می چرخند، انجام می دهد. بلبرینگ هم زمان با چرخش چرخ می‌چرخد و حرکت چرخشی توپ‌ها به چرخ اجازه می‌دهد تا حد امکان آزادانه و روان حرکت کند. اما آیتم دیگری نیز در بلبرینگ چرخ وجود دارد که کمک می کند حرکت روان تر شده و تا حد امکان انرژی حرکتی به گرمایی تبدیل نشده و اصطکاک نیز کمتر شود. این عنصر مهم گریس یا همان روانکاری بلبرینگ است که گاهی مشکلات بلبرینگ ناشی از گریس نامرغوب یا کثیف شده است و با تعویض آن مشکل بلبرینگ مرتفع می شود.

بلبرینگ خودرو

بلبرینگ ها در کدام سیستم های خودرو به کار می روند؟

در یک خودرو سیستم های متنوعی وجود دارند که در همکاری با هم یک سیستم بزرگ تر را تشکیل می دهند. نتیجه همکاری همه اجزا و قطعات در نهایت به چرخش چرخ ها و انتقال اتومبیل از نقطهA  به نقطه  Bمنجر خواهد شد؛ دقیقا همان هدفی که خودرو برای آن اختراع شد. در جای جای این سیستم جذاب و پیچیده، بلبرینگ های زیادی وجود دارند که نقش به سزایی در چگونگی و ادامه این حرکت دارند. ظرافت و دقت عملکرد همین قطعات کوچک است که باعث می شود وقتی در یک خودرو با کیفیت نشسته اید که روان و بی دردسر حرکت می کند، حس خوبی داشته باشید. بلبرینگ ها و رولبرینگ ها یا همان یاتاقان های چرخشی، انواع مختلفی دارند و در قسمت های مختلف یک خودرو انواع متفاوتی از آن به کار رفته است. به عنوان مثال، عموما از بلبرینگ های کف گرد و یا کف گرد سوزنی در سیستم فرمان استفاده می شود. در زیر به معرفی برخی از بلبرینگ های خودرو می پردازیم.

بلبرینگ دینام: دینام خودرو به دلیل شرایط و سرعت حرکت، نیاز به بلبرینگی با کیفیت و با روان کاری حرفه ای دارد که اغلب از رولبرینگ های مخروطی برای این منظور استفاده می شود.

بلبرینگ گیربکس یا جعبه دنده: همان گونه که گفته شد، رولبرینگ ها، به جای ساچمه های کروی از عناصری استوانه ای برای چرخش استفاده می کنند. رولبرینگ استوانه ای یکی از این انواع است که در شافت اصلی جعبه دنده خودرو به کار می رود.

بلبرینگ کلاچ خودرو: در کلاچ خودرو نیز بلبرینگی وجود دارد که عملکرد صحیح کلاچ را تضمین می کند. عموما از رولبرینگ های سوزنی یا بلبرینگ های تماس زاویه ای برای کلاچ خودرو استفاده می شود؛ این بلبرینگ ها عموما طول عمر بالاتری داشته و نسبتا به بلبرینگ چرخ و گیربکس، مشکلات و دردسرهای کمتری خواهند داشت.

بلبرینگ خودرو

بلبرینگ چرخ خودرو و عملکرد دقیق آن

چرخ خودرو در نتیجه حرکت شفتی که از جعبه دنده به آن متصل شده است، می چرخد؛ اما اگر بلبرینگی را سر راه آن قرار ندهیم، تنها نتیجه آن سایش، گرما، شکستی قطعات و بسیاری مشکلات دیگر خواهد بود. چرخ خودرو از قسمت هایی هم چون سگدست، دیسک ترمز، بلبرینگ، توپی و لاستیک تشکیل شده است. توپی، قسمتی است که چرخ را به ماشین متصل می کند و دقیقا همین جاست که به بلبرینگ نیاز پیدا می کنیم. بلبرینگ و توپی به عنوان یک مجموعه، قسمت های چرخان سیستم چرخ خودرو را تشکیل می دهند. بلبرینگ چرخ کمک می کند که نیرو بدون فشار مضاعف به سایر بخش های چرخ انتقال پیدا کرده و از اصطکاک نیز جلوگیری می کند. در ادامه بررسی می کنیم که یک بلبرینگ چرخ خراب یا کم کیفیت، چگونه خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.

بلبرینگ خراب چه مشکلی برای خودرو ایجاد می کند؟

فقط یک مشکل و ایراد کوچک در بلبرینگ کوچک درون توپی چرخ خودرو شما و یا روغن کاری و نصب آن، با نا هماهنگی که ایجاد می کند، میتواند برای شما کاملا ملموس و دردسرساز باشد. لرزش فرمان خودرو، لق شدن چرخ ها، فرسودگی لاستیک ها، شنیده شدن سر و صدا از چرخ خودرو و... همه نشانه هایی هستند که احتمال وجود ایراد در بلبرینگ چرخ را گوشزد می کنند. با بروز هر یک از این عوامل و بی توجهی به آن و رانندگی با بلبرینگ بد، مشکلات جدی را برای خودرو خود ایجاد می کنید. از کار افتادن بلبرینگ هنگام رانندگی به طور کامل چرخ خودرو شما را متوقف می کند و حتی در موارد محدودی می تواند باعث در رفتن چرخ شود. علاوه بر این، ناهماهنگی چرخ ها و بد چرخیدن آن در اثر بد کار کردن بلبرینگ، سیستم گیربکس را نیز دچار ایراد خواهد کرد. یکی از عواملی که باعث بروز ایراد در بلبرینگ می شود، نصب غیر تخصصی آن است. بلبرینگ ها باید در تراز کامل نصب شوند؛ به همین دلیل است که عموما برای تعویض بلبرینگ، توپی همراه با بلبرینگ فیکس شده در آن، به طور کامل تعویض می شود. از شایع ترین علل خرابی بلبرینگ ها همین تراز نادرست می باشد. علت شایع دیگر خرابی بلبرینگ های چرخ، از بین رفتن آب بند و نفود کثیفی و رطوبت به داخل بلبرینگ و نشت گریس از بلبرینگ است. با از بین رفتن روان کاری، اصطکاک گریبان گیر خود بلبرینگ نیز شده و اغلب زمانی که صدای شن و ماسه از بلبرینگ شنیده می شود، با باز کردن بلبرینگ، قطعات فلزی کوچک مانند براده آهن مشاهده می شوند که باعث آسیب مضاعف به بلبرینگ نیز خواهند شد.

بلبرینگ خودرو

نتیجه گیری . . .

برای عاشقان اتومبیل، همیشه دانستن درباره تمامی قطعاتی که این هنر صنعتی را به کمال می رسانند، جذابیت های زیادی دارد. بی شک بلبرینگ مرغوب یکی از مهم ترین این قطعات است که حرکت خودرو را بالانس کرده و باعث حرکت روان و بی دردسر خودرو می شود و از این طریق از سلامت سایر قطعات خودرو تمام قد پیشتیبانی می کند. این مقاله توسط شرکت دیجی برینگ تهیه شده است. دیجی برینگ از بزرگ ترین و معتبر ترین واردکنندگان بلبرینگ در ایران است که افتخار دارد مرغوب ترین بلبرینگ های جهان را برای مصارف صنعتی تامین کند. برند های جهانی هم چون بلبرینگ کویو و بلبرنگ SKF با تضمین اصالت و نیز بهترین لیست قیمت بلبرینگ SKF و کویو و هم چنین سایر برندهای معتبر جهانی در دیجی برینگ در دسترس هستند.

کد خبر 141970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha