چه عواملی در بروز حوادث و تصادفات جاده‌ای دخالت دارند؟

با نزدیک شدن به سال جدید و تعطیلات نوروزی، مسافرت‌ها نیز افزایش چشمگیری پیدا می کند و خانواده‌ها برای تعطیلات هر کدام به مقصدی رهسپار می‌شوند. درصد زیادی از مسافرت‌ها از طریق زمینی و با خودروهای شخصی صورت می گیرد و متاسفانه تعداد تصادفات و حوادث جاده‌ای هم در آن زمان بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، عوامل مختلفی در بروز حوادث و تصادفات جاده‌ای دست دارند. همانطور که اشاره کردیم با نزدیک شدن به نوروز و سال جدید بیشتر خانواده‌ها برنامه سفر را برپا کرده و هرکدام به مقصدی قصد سفر می‌کنند. تعداد زیادی از مسافرت‌های صورت گرفته از طریق زمینی و با خودروهای شخصی است. متاسفانه با زیاد شدن ترددهای بین شهری، حوادث و تصادفات نیز در محورهای برون شهری بیشتر شده و عده زیادی از هموطنان در این حوادث فوت و یا زخمی می‌شوند.

تصادفات جاده‌ای یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین عوامل تلفات و مرگ و میر در کشورهاست. با بروز این حوادث انگشت اتهام همیشه ابتدا به سمت خودروها و خودروسازان رفته و بیشترین انتقادات به این قسمت ماجرا می‌شود. قطعا کیفیت خودرو و ایمنی آن یکی از عوامل اصلی است اما همه آنچه که باید، نیست! به غیر از خودرو و کیفیت و ایمنی آن دو عامل اصلی دیگر هم در رخ دادن تصادفات موثر است که شامل جاده و خطای انسانی است. در اصل بروز حادثه و تصادف همیشه حداقل از یکی از این عوامل سرچشمه می‌گیرد و تنها خودرو و ایمنی آن در بروز تصادف دخیل نیست.

براساس تحقیقاتی که انجام شده به طور متوسط سالانه در ایران حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات و حوادث جاده‌ای کشته و ۳۰۰ هزار نفر مجروح می‌شوند. اما نکته جالب توجه اینجاست که طبق همین مطالعات و بررسی‌ها مشخص شده است که بزرگترین علت بروز این حوادث خطای انسانی بوده و دیگر علل در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. این یعنی برخلاف تصور عموم مردم جامعه، خودروها اصلی‌ترین عامل تصادفات نیستند و این خود عابران پیاده و یا راننده‌ها هستند که با خطای خود منجر به بروز حادثه می‌شوند. 

اما سوال اینجاست که چطور می‌توان خطای انسانی را در بروز این حوادث کاهش داد؟ یکی از بزرگترین راه‌هایی که می‌توان از آن در کاهش خطای انسانی استفاده کرد فرهنگ سازی رانندگی است. هنوز هم هستند کسانی که هنگام سوار شدن بر خودرو کمربند ایمنی را نمی‌بندند و برخی از آنها حتی اعتقادی به آن ندارند، یا هنوز هم خیلی از رانندگان خودرو بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی را فراموش کرده و به هیچکدام از آنها پایبند نیستند. برخی هم که جاده را با پیست مسابقات اتومبیلرانی اشتباه گرفته و با سرعت بیش از حد مجاز در معابر برون شهری رانندگی می‌کنند.

در کنار این بسیاری از عابران نیز قوانین مختص به خود را رعایت نکرده و با تخطی از آن موجب تصادف و بروز حادثه می‌شوند. در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین صدا و سیما نقش بسیار مهم و بزرگی در فرهنگ سازی رانندگی دارند. پلیس راهنمایی و رانندگی باید از راه‌های مختلفی مانند بیلبوردهای سطح شهر یا ارسال پیامک و … فرهنگ رانندگی را در میان مردم بیش از پیش ارتقاء دهد. در کنار پلیس، صدا و سیما نیز نقش به‌ سزایی در این امر مهم دارد. این سازمان با ساخت برنامه‌های متعدد و با موضوعات مختلف می‌تواند کمک بزرگی به افزایش فرهنگ رانندگی مردم دهد.

تا اینجای کار به معرفی و راه‌های رفع بزرگترین علت تصادفات یعنی خطای انسانی پرداختیم اما مورد بعدی که در بروز حوادث جاده‌ای بسیار مهم است جاده‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی است. کیفیت آسفالت در بیشتر جاده‌های کشور چندان مناسب نیست و عمر زیادی از آن گذشته که باید راهداری هر چه سریعتر نسبت به رفع ایرادات و نوسازی آسفالت این جاده‌ها اقدام کند. از طرفی در بسیاری از مسیرهای برون شهری تابلوهای مسیر عموما یا خوانا نبوده و یا اصلا وجود ندارند!

به مورد آخر یعنی خودروها می‌رسیم. قبل‌تر اشاره کردیم که بسیاری از افراد جامعه خودروها و کیفیتشان را مقصر اصلی حوادث رانندگی می‌دانند اما برعکس نگاه موجود در جامعه، نقش خودرو در ایجاد تصادفات بسیار کمتر از دو عامل دیگر است. در سال‌های اخیر خودروسازان کیفیت محصولات خود را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند. خودروهای روز بازار مانند شاهین و کوییک نسبت به خودروهای قدیمی‌تر شاهد کیفیت بالا و مقاوم‌تر شدن بدنه بوده که این نشان می‌دهد شرکت سایپا نسبت به ایمنی محصولاتش خصوصا خودروهای جدید خود کوشش بسیاری انجام داده و در این امر نیز موفق بوده است. طی این سال‌ها سازمان استاندارد قوانین سخت گیرانه‌ای را برای خودروسازان وضع کرده است.

قوانینی که دخالت مستقیمی بر روی خودروها و کیفیت آنها چه از لحاظ ایمنی و چه از لحاظ کیفی دارد. شرکت سایپا جزو یکی از شرکت‌های پیشرو بوده که محصولات خود را مطابق با آخرین استانداردهای سازمان استاندارد تولید می‌کند. به عنوان مثال یکی از این استانداردها مربوط به طراحی خودروها بوده که با نام استاندارد عابر پیاده شناخته می‌شود. یکی از خودروهایی که موفق به دریافت این استاندارد مهم شده خودروی محبوب شاهین است. این خودرو دیگر استانداردهای ایمنی و کیفی را نیز به خوبی و با موفقیت گذرانده و تبدیل به یکی از ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین خودروهای تولید داخل شده است.

در نهایت این تفکر که خودروها مقصر اصلی تصادفات جاده‌ای هستند را باید کنار گذاشت. چرا که چندین عامل در بروز حوادث جاده‌ای دخیل هستند که آنها را بیان کردیم. امروزه خودروسازان موظف هستند که خودروهای خود را مطابق استانداردهای روز تولید کرده و روانه بازار کنند. همین مورد سبب شده تا کیفیت و ایمنی خودروهای جدید از جمله شاهین بسیار بالا بوده و حداقل عامل خودرو را در بین سه عامل اصلی تصادفات از بین ببرد.

در پایان به این مورد اشاره کنیم که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین رانندگی ایمن بزرگترین  راه جلوگیری از تصادفات و بروز حوادث جبران ناپذیر است.

کد خبر 142048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha