قطعه‌سازان، خواستار واردات بدون انتقال ارز شدند

یک مقام مسئول در صنعت قطعه‌سازی کشور مهمترین علت رشد قیمت در بازار خودرو را افزایش حجم نقدینگی در کشور عنوان کرد و با توجه به مشکلات ارزی خودروسازان و قطعه سازان، خواستار اجرای گزینه واردات بدون انتقال ارز و تامین ارز از محل ارز متقاضی در صنعت خودرو شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها بازار خودرو شرایط ویژه‌ای را می‌گذراند و قیمت‌ها در بازار با وجود اعلام نوبت و زمان عرضه خودروهای ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه همچنان نوسانی است؛ موضوعی که حالا برای سومین بار و با اعلام وصول طرح استیضاح نمایندگان قرار است پای وزیر صمت را به مجلس بکشاند.  

اما مشکل بازار خودرو و علت جریان نوسانی قیمت‌ها در بازار چیست؟ بهترین راهکار کارشناسان برای حل وضع کنونی بازار خودرو چیست و آیا صرفا دولت مقصر آشفتگی و تورم موجود در بازار خودرو است؟

در این خصوص برخی کارشناسان از جمله دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو را محدودیت عرضه می‌دانند، روندی که از نگاه آنها و به دلیل افت تولید و عرضه خودرو از سال 97 آغاز و تا به امروز باعث افزایش 18 تا 19 برابری قیمت خودروهای داخلی شده است.

قطعه‌سازان، خواستار واردات خودرو بدون انتقال ارز شدند

اما رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، مهمترین علت رشد قیمت خودرو در بازار را افزایش حجم نقدینگی در کشور می‌داند و معتقد است افزایش 100 برابری قیمت انواع کالا از املاک تا خودرو و ... به دلیل افزایش حجم نقدینگی است که موجب افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها شده است.

محمدرضا نجفی‌منش تاکید کرد: کل نقدینگی کشور در آغاز دولت نهم 63 همت بود و در ابتدای دولت روحانی این نقدینگی به 450 همت رسید و امروز با گذشت نزدیک به دو سال از دولت سیزدهم به بیش از 6 هزار همت رسیده است و حالا عدم کنترل این حجم از نقدینگی در کنار نرخ تورم و نوسان نرخ دلار باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است. در واقع هر چقدر هم خودرو تولید و وارد کنیم اگر حجم نقدینگی کنترل نشود مسلما قیمت‌ همچنان افزایش خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته ریشه افزایش نقدینگی در کشور تصویب کلیات بودجه کشور با کسری در مجلس و چاپ پول و تحمیل نقدینگی از سوی بانک مرکزی است، شرایطی که نتیجه آن تورم و تاثیر منفی آن بر همه کالاها از ارز و طلا تا کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای است.

آمار عجیب معاملات خودرو در سال 1401 و درس عبرتی برای دولتمردان

این مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازی همچنین به آمار عجیب معاملات در بازار خودرو در سال 1401 اشاره و بیان کرد: بر اساس جدیدترین آمار رسمی در سال گذشته 7 میلیون معامله خودرو در بازار آزاد انجام شده است که از این رقم حدود 6 میلیون معامله خودرو بدون هیاهو و دردسر صورت گرفته است اما دولتمردان ما بر سر یک میلیون خودرو همه جامعه را درگیر کردند.

نجفی‌منش در همین ارتباط خواستار عدم دخالت دولت در صنعت و بازار خودرو شد و افزود: بهترین راهکار خروج بازار از شرایط موجود، عدم دخالت دولت در بازار و قیمت خودرو است شرایطی که حالا با اعلام  آمار معاملات خودرو در سال گذشته به خوبی مشخص می‌کند که مردم خودشان راه درست را می‌دانند و اگر دخالت نشود بازار خودرو مسیر بهتری را طی خواهد کرد.

وی در ادامه به تاثیر مشکلات ارزی در تامین و واردات مواد اولیه و افت تولید خودروسازان اشاره و به طرح پیشنهادی در خصوص رفع این مشکل در صنعت خودرو پرداخت و گفت: پیشنهاد ما این است که برای بهبود جریان تولید خودروسازان، گزینه واردات بدون انتقال ارز و تامین ارز از محل ارز متقاضی برای صنعت خودرو و قطعه سازی عملیاتی شود و هم‌زمان در کنار این راهکار، دولت دست از سر قیمت‌گذاری خودرو برداشته و واردات خودرو را نیز با همین شرایط بدون انتقال ارز آزاد کند.

واردات خودروهای دست دوم با کدام استاندارد و ارز؟!

وی در ادامه با انتقاد از مصوبه دولت در خصوص واردات خودروهای دست دوم به کشور و مشکلات آن تصریح کرد: سوال اساسی که در این خصوص مطرح است رعایت استاندارد 85 گانه است که آیا برای این خودروها قابل اعمال است و دوم اینکه با کدام ارز قرار است این واردات انجام شود و اگر دولت ارزی دارد چرا برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت خودرو و واردات خودرو نو صرف نمی‌کند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که تمام راهکارهایی که در خصوص قیمت، واردات خودرو و ارز متقاضی عنوان شد، عملی و برنامه تولید خودرو در سال جاری محقق و روند عرضه خودروسازان افزایشی باشد، مسلما قیمت خودرو نیز در بازار کاهشی خواهد شد.

کد خبر 142394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha