کد خبر 142656
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
بازار کار رشته مکانیک خودرو چگونه است؟

حوزه مکانیک خودرو بسیار متنوع بوده و رشته های متعددی وجود دارد که علاقه مندان می توانند به کسب مهارت های تخصصی در آن ها بپردازند.

به گزارش پرشین خودرو، با توجه به رشد سریع صنعت خودرو و نیاز روز افزون به متخصصان ماهر، بازار کار رشته مکانیک خودرو در حال گسترش است. در این مطلب به منظور آشنایی بیشتر با بازار کار رشته مکانیک خودرو، به معرفی این شغل و همچنین زیر شاخه های مرتبط با آن خواهیم پرداخت، سپس تمامی این رشته ها را از نظر بازار کار و درآمد با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت نحوه ورود به بازار کار این رشته را توضیح خواهیم داد.

بازار کار رشته مکانیک خودرو چگونه است؟

معرفی محبوب ترین رشته های مکانیک خودرو

حوزه مکانیک خودرو بسیار متنوع بوده و رشته های متعددی وجود دارد که علاقه مندان می توانند به کسب مهارت های تخصصی در آن ها بپردازند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی شغل ها و رشته های مکانیک خودرو بپردازیم.

1- مکانیک خودرو

مکانیک خودرو از ابزار و تجهیزات متنوعی استفاده کرده و توانایی تعویض کلاچ و بهبود عملکرد آن، باز و بست جلوبندی خودرو، عیب یابی سیستم تعلیق عقب و جلو ماشین و هم چنین تعویض لنت های جلو و عقب خودرو را دارد. افراد فعال در این حوزه با دستگاه دیاگ خودرو، عیب یابی و تعمیر ترمز و سیستم خنک کننده را انجام می دهند.

2- صافکاری خودرو

صافکار های سنتی و pdr به برطرف کردن فرو رفتگی های جزئی و شدید روی بدنه خودرو ها پرداخته و می توانند بدنه اتومبیل ها را از روش صافکاری بی رنگ یا با رنگ خودرو تعمیر کنند. مهارت های لازم برای صافکاری خودرو عبارتند از:

  • کار با دستگاه های جوشکاری
  • باز و بست تجهیزات روی بدنه خودرو
  • رگلاژ درب های خودرو

صافکاری خودرو

3- نقاشی خودرو

نقاشی خودرو به عنوان یک مهارت مرتبط به مکانیکی به زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو کمک می کند. نقاش خودرو باید با دقت و حوصله زیاد روی سطح خودرو کار کرده و جزئیات ریز را از قلم نیندازد. محل کار این افراد باید تهویه مناسبی داشته باشد تا بخارات مضر رنگ خودرو به خارج از محیط انتقال یابد. از جمله مهارت های مورد نیاز برای تبدیل به یک نقاش خودرو ماهر شامل موارد زیر است:

  • از بین بردن پوشش بدنه خودرو
  • باز و بست تجهیزات روی بدنه خودرو
  • قلم گیری رنگ بدنه خودرو

4- جلوبندی سازی خودرو

جلوبندی خودرو از اجزای متفاوتی مانند سیستم تعلیق، سیستم اکسل و جعبه فرمان تشکیل شده است. فعالان این رشته از ابزار و دستگاه های متعددی استفاده می کنند تا بتوانند جلوبندی خودرو را تعمیر کنند. این رشته به کنترل بهتر خوردو و افزایش عمر تایر خودرو ها کمک می کند. اشخاصی که در این رشته مشغول به کار هستند، از توانایی های زیر برخوردار می باشند:

  • تنظیم فرمان خودرو
  • کنترل عملکرد سیستم تعلیق
  • باز و بست فنر و کمک فنر ها

5- تعویض روغنی و آپاراتی خودرو

یکی از حوزه های مرتبط با مکانیک خودرو که توانسته است افراد زیادی را به درآمد عالی برساند، تعویض روغنی و آپاراتی خودرو می باشد. وظیفه اصلی افراد فعال در آپاراتی ها و تعویض روغنی ها، انجام دستورالعمل های نگهداری خودرو ها و سرویس دوره ای آن ها می باشد. این افراد لازم است در بخش های زیر تسلط بالایی داشته باشند:

  • آشنایی با استاندارد های روغن موتور و گیربکس خودرو
  • تخلیه و پر کردن روغن موتور، روغن هیدرولیک فرمان و واسکازین خودرو
  • هوا گیری سیستم خنک کننده موتور

تعویض روغنی و آپاراتی خودرو

6- تعمیر کولر و بخاری خودرو

افراد فعال در رشته تعمیر کولر و بخاری خودرو باید تسلط کاملی روی مدارات برقی داشته باشند و بتوانند با ابزار و لوله های مسی متنوعی کار کنند. اطمینان از عملکرد صحیح کولر و بخاری یکی از اقدامات نگهداری و تعمیر خودرو است که باید توسط تعمیرکاران حرفه ای به طور سالیانه انجام شود. این تکنسین ها در مورد موضوعات زیر تخصص دارند:

  • بررسی لوله ها و اتصالات سیستم خنک کننده خودرو برای اطلاع از نشتی
  • شناخت مدار گرمایش بخاری و سیکل سرمایش کولر خودرو
  • آشنایی با مشکلات متداول بخاری و کولر اتومبیل و راه حل برطرف کردن آن ها

7- تعمیر انژکتور و دیاگ خودرو

 تعمیر انژکتور و دیاگ خودرو از جمله مهارت هایی است که توسط تکنسین برای کمک به بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت خودرو می باشد. فعالان این حوزه برای کسب درآمد عالی باید توانایی های تخصصی زیر را کسب کنند:

  • تعویض انژکتور های معیوب خودرو
  • بررسی فیلتر و پمپ سیستم سوخت رسانی ماشین
  • عیب یابی مدارات کاربراتور و انژکتور خودرو

مقایسه بازار و درآمد رشته های مکانیک خودرو در ایران

طبق جدول بالا رشته های مرتبط با مکانیک خودرو، بازار کار قابل قبول و پر رونقی داشته و افراد می توانند با توجه به میزان سواد، توانایی ها، تجربه کاری، درصد رضایت مشتری و تبلیغات به درآمد های متفاوتی برسند. اگر شما هم به رشته های مکانیک خودرو علاقه مندید، باید ابتدا حوزه فعالیت خود را نسبت به علاقه و شرایط کاری تان انتخاب کرده و سپس وارد بازار کسب و کار آن شوید.

نحوه ورود به بازار کار رشته های مکانیک خودرو

اگر به تعمیرگاه های خودرو واقع در محل سکونت خود سری بزنید و نحوه ورود آن ها به بازار کار این رشته را جویا شوید، متوجه خواهید شد که هر فرد با توجه به شرایط خود، مسیر های گوناگونی را طی کرده تا در این حوزه شروع به کار کند. بسیاری از افراد از سن پایین کار خود را در مکانیکی ها شروع کرده اند و این حرفه را به عنوان شغل خانوادگی خود ادامه داده اند. این دسته از افراد مدت زمان طولانی را برای یادگیری مهارت های لازم صرف کرده اند و می گویند که با روش های نوین عیب یابی و تعمیر قطعات خودرو آشنا نیستند.

نحوه ورود به بازار کار رشته های مکانیک خودرو

در مقابل کسانی هستند که مهارت های مکانیکی را در زمان بسیار اندکی یاد گرفته اند و از مهارت های تخصصی برخوردار هستند که بسیاری از استادکاران قدیمی این حرفه با آن ها آشنایی ندارند. این افراد ادعا می کنند که بهترین روش وارد شدن به بازار کار رشته های مکانیک خودرو، شرکت در دوره های آموزشی جامع و عملی می باشد.

در صورتی که می خواهید در رشته های مکانیکی خودرو شروع به کار کنید، پیشنهاد می کنیم روش دوم یعنی شرکت در دوره های آموزشی را انتخاب کنید چرا که هم می توانید مهارت های ویژه بازار کار را با جدیدترین متدهای روز دنیا یاد بگیرید و هم با دریافت مدرک فنی حرفه ای به راحتی پروانه جواز کسب گرفته و کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید. با توجه به تعداد بالای مراکز آموزشی و موسسات برگزار کننده این دوره ها، لازم است بهترین آموزشگاه مکانیک خودرو را پیدا کنید.

آموزشگاه پایتخت فناوری به عنوان بهترین آموزشگاه برگزار کننده دوره های آموزشی تعمیرات خودرو گزینه مناسبی می باشد چرا که هم دوره های مکانیک خودرو و هم دوره های برق خودرو را دارد. اساتید هر دوره تمامی مباحث آموزشی را به صورت عملی از صفر تا صد به شما آموزش می دهند و تمامی تلاش شان بر این است که ابتدا از مباحث مقدماتی شروع کرده و سپس به سراغ مباحث پیشرفته بروند. محبوب ترین و پر طرفدار ترین دوره های آموزشی رشته های مکانیک خودرو و برق خودرو در پایتخت فناوری که توانسته است ارقام بالای ورود به بازار کسب و کار را در بین کارآموزان به دست آورد شامل مکانیک خودرو، صافکاری، نقاشی، جلوبندی سازی، تعویض روغنی و آپاراتی و ... می باشد که در ادامه به معرفی دو دوره اصلی می پردازیم. 

1- دوره مکانیک خودرو

آموزش مکانیکی خودرو در آموزشگاه پایتخت فناوری در دو بخش مکانیک خودرو درجه 1 و درجه 2 توسط اساتید با تجربه تدریس می شود. در مکانیک خودرو درجه 2 مباحث مقدماتی شامل آشنایی با اصول ایمنی تعمیرگاه های خودرو، شناخت قطعات داخلی موتور و عیب یابی آن ها و تعمیر سیستم سوخت رسان انژکتوری آشنا خواهند شد. در مکانیک خودرو درجه 1 شما با نمونه های واقعی خودرو پراید، پژو  206 و ال 90 کار کرده و قادر خواهید بود از صفر تا صد آن ها را تعمیر کنید. کارآموزان دوره از پشتیبانی نامحدود و تجدید دوره رایگان برخوردار هستند.

2- دوره برق خودرو

در کنار رشته های مکانیکی، رشته های برق خودرو نیز دارای بازار کار خوبی هستند. بدین منظور می توانید در دوره آموزش برق خودرو یا همان باطری سازی پایتخت فناوری شرکت کنید. آموزش برق خودرو در دو بخش برق خودرو درجه 1 و 2 به ارائه سرفصل های تخصصی راجع به عیب یابی مدارات برقی، باز و بست باتری و دینام خودرو، آشنایی با انواع استارت خودرو و تعمیر آن ها، برطرف کردن عیوب آینه برقی و تعمیر ایسیو می پردازد.

کد خبر 142656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha