زمان تصادف تعویض اتاق کنیم یا صافکاری کنیم؟

امروزه با افزایش تعداد خودروها در شهرهای مختلف و ایجاد ترافیک در معابر و خیابان ها، تصادفات بین خودروها نیز به مساله ای پرچالش تبدیل شده است. همچنین در خارج از شهرها نیز آمار تصادفات و سوانح رانندگی به میزان زیادی بالا رفته است. به طوری که بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه، خودروهای خود را پس از وقوع تصادف به پارکینگ ها می سپارند.

به گزارش پرشین خودرو، در این شرایط آن ها دقیقا نمی دانند که باید قسمت های مختلف بدنه و شاسی را صافکاری کرده یا آن ها را تعویض کنند. در این رابطه مجموعه پارس قطعه با داشتن کارشناسان فنی می تواند به این افراد مشاوره های لازم را ارائه دهد. در ادامه به این پرسش می خواهیم پاسخ دهیم که در هنگام تصادف باید اتاق خودرو را تعویض کرده یا آن را صافکاری کنیم؟

تاثیر تصادفات بر نقاط مختلف خودرو

تصادفات از نظر شدت و آسیبی که به قسمت های مختلف خودرو وارد می کنند، با یکدیگر تفاوت دارند. قسمت هایی همانند درب ها، گلگیرهای جلو و عقب، کاپوت، صندوق عقب، سقف، ستون، سینی های جلو و عقب، شاسی و سر شاسی و غیره ممکن است در اثر تصادفات دچار آسیب های کم و زیاد شوند. ضرباتی که در اثر تصادفات وارد می شود، از نظر شدت باهم فرق دارند. در این صورت یک صافکار حرفه ای می تواند درباره تعویض یا ترمیم قسمت های مختلف بدنه خودرو و شاسی آن تصمیم بگیرد.

خودروها از نظر ضخامت ورق بدنه با یکدیگر تفاوت دارند. ورق های دوبل به منظور مقاومت و استحکام بالاتر بدنه و ارتقای ایمنی خودرو استفاده می شوند. در صورت ضربات شدید به این نوع ورق ها، مسلما صافکاری و ترمیم آن ها نیز به سختی انجام می شود. ورق های قسمت هایی همانند دور درب ها، میانه های کاپوت و غیره عمدتا به شکل دوبل طراحی و ساخته می شوند. از این رو چنانچه ضربه شدید به آن ها وارد شود، صافکار ناچار می شود تا قسمت های لایه داخلی را برش دهد تا بتواند لایه بیرونی را که آسیب دیده است، ترمیم کند.

صافکاری بی رنگ یا با رنگ

به طور کلی صافکاری خودرو به دو شکل بی رنگ و با رنگ انجام می شود. در روش بی رنگ، صافکار با استفاده از حرارت و ابزارهای مخصوص، قسمت های فرو رفته و کج شده را به شکل اولیه درآورده و آن ها را ترمیم می کند. در این روش پس از انجام ترمیم دیگر نیازی به نقاشی و رنگ آمیزی قسمت آسیب دیده وجود ندارد. مثلا یک گلگیر عقب پژو پارس سفید در صورتی که ضرب روی دوبل نباشد و رنگ ریختگی نداشته باشد تا حدی زیادی بی زنگ صاف میشود. اما در صافکاری با رنگ، ضربه ای که روی بدنه خودرو خورده است، باعث آسیب زیادی به آن می شود که پس از صافکاری رنگ آمیزی آن از بین می رود. در این صورت پس از صافکاری، باید قسمت های آسیب دیده را مجددا رنگ آمیزی و نقاشی کرد.  در هر صورت در بسیاری از مواقع، صافکاری با رنگ نمی تواند چندان نتیجه مطلوبی را به دست آورد. در این حالت تعویض قطعه می تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا هر چقدر هم صافکار روی قسمت هایی که دچار آسیب زیاد شده کار کند و سپس آن قسمت رنگ آمیزی شود، باعث عدم یکدست شدن این قسمت با سایر قسمت های بدنه می شود. برای مثال یک درب جلو رانا سفید با توجه به ضخامت کم ورق در صورت صافکاری نتیجه مطلوبی ندارد.

پارس قطعه

تفاوت صافکاری با تعویض اتاق

صافکاری با تعویض اتاق تفاوت هایی دارد که باید به آن ها توجه شود. اولین تفاوت به نحوه انجام این دو روش برای بازسازی خودرو مربوط می شود. تشخیص این که خودروی تصادفی نیاز به صافکاری دارد یا تعویض اتاق، برعهده یک مجموعه یا کارشناس است. در صافکاری، قسمت های پیچی همانند درب ها، کاپوت، صندوق عقب و گلگیرهای جلو را می توان تعمیر و ترمیم کرد. یا در صورت آسیب دیدگی زیاد باید آن ها را با نمونه جایگزین، تعویض کرد. علاوه بر این چنانچه تنها یکی از قسمت هایی همانند سقف و ستون و همچنین شاسی عقب و جلو دچار آسیب شده باشند، می توان آن را صافکاری کرد. آسیب نیز باید به اندازه ای نباشد که شاسی دچار خوردگی شده و نیاز به جوشکاری داشته باشد ، زیرا جوشکاری استحکام خودرو را تا حد زیادی پایین میاورد. در غیر از این حالات، اگر تصادف باعث آسیب های کلی به بدنه و شاسی خودرو شود، تعویض اتاق خودرو، تنها چاره کار خواهد بود.

تفاوت دیگر بین صافکاری و تعویض اتاق، مربوط به هزینه های این دو روش است. با صافکاری خودرو شما شامل هزینه دستمزد صافکاری و دستمزد نقاشی و هزینه قطعات و افت خودرو میشود که در جمع هزینه بالاتری نسبت به تعویض اتاق دارد. در روش تعویض اتاق، با توجه به این که اتاق یک دست و بدون جوشکاری و فابریک میباشد ، هزینه نقاشی ندارد و دستمزد صافکاری پایین تری دارد.

تفاوت سوم تعویض اتاق با صافکاری در افت قیمت خودرو است. خودروهایی که در آن ها اتاق و شاسی تعویض می شوند، به هنگام فروش دچار افت 15 درصدی قیمت می شوند. اما در صورتی که صافکاری روی خودرو به صورت رنگ انجام شود افت خودرو به مراتب بالاتر خواهد بود.

اتاق خودرو به چه دلایلی تعویض می شود؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم با وجود افزایش تعداد خودروها در سطح شهرها و جاده ها، تصادفات درون و برون شهری نیز افزایش زیادی پیدا کرده است. در این صورت برخی از تصادفات ممکن است ضربات و آسیب های شدیدی را به قسمت های مختلف خودرو همانند شاسی و اتاق آن وارد کند. به طوری که دیگر نمی توان از شاسی یا اتاق استفاده کرد. به طور معمول چنانچه 50 درصد از شاسی یا اتاق دچار آسیب و از بین رفتن شود، دیگر تعمیر آن ها مقدور نبوده و باید تعویض شود.

مزایای تعویض اتاق و شاسی خودرو

در این بخش به بررسی مزایای تعویض اتاق و شاسی خودرو نسبت به صافکاری آن پرداخته ایم. با توجه به این مزایا می توان نسبت به خرید اتاق و تعویض آن تصمیم گیری بهتری داشت.

  • اولین مزیت این کار آن است که وقتی اتاق و شاسی تعویض می شود، آن ها به شکل یک تکه و فابریک درمی آیند. یعنی در این حالت اتاق و شاسی همانند زمانی است که خودرو از کارخانه درآمده است و بدون وجود هیچ مشکلی، مطابق با استانداردهای کارخانه می شود.

  • مزیت دوم در این است که با تعویض اتاق و شاسی، این قسمت ها بدون هیچ گونه جوشکاری و رنگ خوردگی می شوند که از نظر ظاهری و ایمنی نیز وضعیت بهتری پیدا می کنند.

مراحل اخذ مجوز تعویض اتاق خودرو

  • در نخستین مرحله، خودرو باید به یک مرکز تعویض پلاک منتقل شود.

  • در مرحله دوم، باید مبلغ ورودی به مرکز تعویض پلاک پرداخت کرده و قبض آن را دریافت کرد.

  • پس از آن باید به دفتر تعویض پلاک مراجعه کرده و از آن جا فرم بازدید تعویض پلاک و نیز نوبت بازدید خودرو را دریافت کرد.

  • در مرحله چهارم باید به محل بازدید خودروها مراجعه کرده و در نوبت بازدید قرار بگیرید.

  • پس از آن که نوبت شما رسید، باید فرم بازدید تعویض پلاک را به کارشناس تحویل دهید.

  • پس از آن کارشناس، شماره موتور و شاسی درج شده را با شماره مندرج در فرم مطابقت می دهد.

  • سپس کارشناس شماره شاسی را مخدوش می کند.

  • پس از انجام این مراحل، در مرحله بعدی شما باید به دفتر فنی تعویض پلاک مراجعه کرده و فرم تایید شده درخواست تعویض اتاق را دریافت کنید.

  • سپس فیش ورودی را به مسئول ورودی تعویض پلاک تحویل داده و خودرو را خارج می کنید.

با اتمام این مراحل، دو برگه جدید در دست خواهید داشت. فرم تعویض پلاک و فرم درخواست تعویض اتاق، که این دو در واقع مجوز تعویض اتاق خودروی شما محسوب می شوند.

شرکت پارس قطعه، تامین کننده انواع اتاق های تعویضی برای خودروها

شرکت پارس قطعه به عنوان نخستین و گسترده ترین شبکه ای محسوب می شود که به تامین قطعات بدنه خودروها با رنگ فابریک و رنگ کوره ای می پردازد. قطعات فابریک، آن هایی هستند که از روی خودروهای صفر خارج شده از کارخانه باز شده اند و پس از تطبیق رنگ به مشتریان تحویل داده می شوند. قطعات فابریک از ضمانت نامه کارشناسی رنگ برخوردارند و توسط شرکت سازنده خودرو، رنگ آمیزی شده اند. قطعات رنگ کوره ای نیز شامل قطعاتی می شوند که در شرکت پارس قطعه در کوره های صنعتی رنگ خودرو توسط نقاشان مجرب و حرفه ای رنگ آمیزی شده و سپس پخته می شوند. این گونه قطعات، به لحاظ ظاهر و کیفیت، با قطعات بدنه فابریک یکسان هستند و همچنین با 18 ماه گارانتی ترک خوردگی و پوسته شدن به مشتریان عرضه می شوند. قطعاتی مانند درب جلو تیبا و ساینا و کوییک و محصولات ایران خودرو مانند درب های 405 و پارس و دنا و پژو 2008 قابل تهیه می باشند. در پایان چنانچه محصولات بدنه و شاسی خودرو را از شرکت پارس قطعه انتخاب و خریداری کنید، می توانید از نظر کیفیت و ظاهر آن ها روی خودروی خود، آسوده خاطر باشید.

کد خبر 142880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha