آقای نماینده در آستانه انتخابات از عملکرد خود بگویید! / دقیقا حمایت مجلس از صنعت خودرو چه بوده است؟

بار دیگر در آستانه فصل انتخابات با اظهارات باربط و بی‌ربط متنوعی از سوی برخی کاندیداهای مجلس مواجه هستیم که موضوع صنعت خودرو همچنان در صدر نظرات غیرکارشناسی و شعارهای پوپولیستی قرار گرفته است. صنعتی که با وجود اهمیت قابل توجه در میان صنایع و اقتصاد کشور، همواره در نوک پیکان حملات گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد تا همچنان، برخی ناکارآمدی های دستگاه‌های مختلف حاکمیتی را به دوش بکشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در اظهارات عامه پسندی در آستانه انتخابات، به صنعت خودرو کشور تاخته و با این ادعا که خودروسازان داخلی به رغم حمایت‌های مجلس، ناکارآمد هستند عنوان کرده است: افزایش قیمت‌های مقطعی خودرو بیانگر این است که خودروسازان داخلی قادر به مدیریت هزینه‌های تولید خود نبوده و همواره به جای کاهش هزینه‌های تولید از افزایش قیمت برای جبران زیاندهی خود استفاده می‌کنند.

وی از سوء مدیریت در صنعت خودرو نیز انتقاد کرده و مدیریت مونتاژکاران را مورد تحسین قرار داده است!

نماینده مردم شیراز، به جای ارایه گزارش از عملکرد چند ساله خود، صنعت خودرو کشور را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده است که با وجود حمایت، خودروسازان داخلی بهره‌وری لازم را نداشته‌اند!

حال سئوال این است، مجلس شورای اسلامی چه حمایتی از صنعت خودرو کشور کرده است؟ در شرایطی که خودروسازان داخلی با مشکلات و مسایل متعدد ناشی از تحریم‌های ناعادلانه دست و پنجه نرم کرده‌اند و پرچم تولید را همچنان در اهتزاز نگه داشته‌اند، تحریم‌های داخلی، موانع به مراتب سخت‌تری را پیش پای آنان گذاشته است.

مشکلات ارزی، محدودیت در تخصیص منابع مالی، تسهیلات گران‌قیمت و از همه مهم‌تر قیمت‌گذاری دستوری را نه تحریم‌های خارجی بلکه نهادهای حاکمیتی و سیاست‌گذاران داخلی در دامن صنعت خودرو گذاشتند تا مسیر نفس کشیدن را روز به روز بر این صنعت تنگ‌تر کنند.

زیان‌ چند صد هزار میلیاردی خودروسازان یک شبه اتفاق نیفتاده که بخواهد یک‌باره هم متوقف شده و تبدیل به سودآوری شود، بلکه حاصل تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی امثال نماینده مجلس مدعی است.

در شرایطی که قیمت در کالاهای مختلف از جمله مواد اولیه، قطعات، نهاده‌های تولید ‌و ... افزایش چند برابری یافته، آیا سیاست‌های دستوری اجازه تناسب بهای تمام شده با قیمت نهایی محصول را به تولیدکننده داده است که اینک انتظار سودآوری از این بنگاه‌های به اصطلاح اقتصادی دارید؟ جالب است عضو کمیسیون برنامه و بودجه، خودروسازان داخلی را با شرکت‌های خصوصی مونتاژکار مقایسه می‌کند که در تعیین قیمت محصولات شرایط به مراتب بهتری دارند و با وجود تعیین قیمت از سوی شورای رقابت، ادعای آنان در خصوص بهای تمام شده تولید به راحتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد و محصولشان با حاشیه سود مناسبی به فروش می‌رود و در نهایت نیز از آنان به عنوان مدیران کارآمد یاد می‌شود و خودروساز داخلی متهم به سوء مدیریت می‌شود.

باید به این قانون‌گذار کشور یادآور شد خودروسازی در زنجیره جهانی و در اشتراک‌گذاری فناوری‌ها در این زنجیره معنا پیدا کرده و پیشرفت می‌کند، در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها، درهای اقتصاد جهانی به روی کشور بسته شده، چگونه انتظار می‌رود صنعت استراتژیک خودروسازی بتواند همپای خودروسازان جهانی حرکت کند؟ مثال نزدیک این موضوع کشور روسیه است که زمانی که با تحریم‌های غربی‌ها مواجه شد، بسیاری از استانداردهای تولید را حذف کرد و سطح آن را تقلیل داد تا از تولید داخل و ملی خود حمایت کند.

اما در شرایط مشابه کشور ما، خودروساز داخلی دست روی زانوی خود گذاشته با سختی مسیر تولید و توسعه را طی می‌کند، قانون‌گذار کشور که باید حامی صنعت داخلی باشد، ضربات محکم‌تری  وارد می‌کند تا او را از پای دربیاورد. هرچند از سیاست‌گذاری‌های موجود باید هم انتظار این‌گونه اظهارنظرات را داشت چون باید همه چیزمان به همه چیزمان بیاید!

کد خبر 144291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha