زمزمه کاهش قیمت قطعه سازان، نگرانی‌ها را دوچندان کرد / خودروسازان مشکل قیمت خودرو را به گردن قطعه سازان می‌اندازند!

زمزمه کاهش قیمت قطعه سازان از سوی خودروسازان در شرایطی به گوش می‌رسد که اخیرا معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با انتقاد از اختصاص ۸۵ درصد قیمت خودرو به زنجیره تامین، نسبت به گرانی قطعات خریداری شده توسط خودروسازان گلایه کرده است اما حالا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور از دغدغه کاهش قیمت قطعات و تاکید خودروسازان برای تصحیح قیمت قطعات یا کاهش قیمت سازندگان خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها یکی از ابرچالش‌های صنعت پرحاشیه خودرو، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان است مساله‌ای که زنجیره تامین در خودروسازی را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است و به گفته یک مقام مسئول در حوزه قطعه سازی، رقم مطالبات سازندگان را به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسانده است.

این شرایط در حالی رقم خورده است که در سال جاری با تمرکز خودروسازان بر رشد تولید، مطالبات قطعه‌سازان نیز روند صعودی یافته است، چنانچه همزمان آمارها حکایت از گذر زیان انباشته دو خودروساز بزرگ از مرز ۱۶۰ همت دارد. در این خصوص برخی کارشناسان یکی از موارد افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان را همین زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی می‌دانند. در واقع به گفته آنها با توجه به زیان‌ده بودن خودروسازان، افزایش تیراژ تولید پیش از به سودرسانی این صنعت، میزان زیان شرکت‌های تولیدکننده خودرو را افزایش داده و نیاز به نقدینگی و همچنین بدهی آنها به زنجیره تامین را افزایش داده است.

حالا در شرایطی که با اصلاحات اخیر دستورالعمل تنظیم بازار خودرو و برخی تغییرات در وظایف و اختیارات نهاد قیمت گذار خودرو، انتظار می‌رود تا مساله زیان انباشته خودروسازان و بالطبع پرداخت مطالبات زنجیره تامین خودروسازان در وضعیت بهتری قرار گیرد، برخی خبرها حکایت از تشدید نگرانی قطعه سازان از روند تعدیل قیمت‌ها در سال ۱۴۰۲ و مهم‌تر از آن خواست خودروسازان برای تصحیح قیمت قطعه سازان و یا کاهش قیمت‌ها دارد.

عدم بهبود در پرداخت مطالبات قطعه سازان

زمزمه کاهش قیمت قطعات در شرایطی مطرح است که اخیرا معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه خودروسازان ۸۵ درصد قیمت خودرو را به زنجیره تامین پرداخت می‌کنند و در دنیا این رقم ۶۸ درصد است، عنوان کرده که خودروسازان قطعات را از قطعه سازان داخلی گران‌تر خریداری می‌کنند.

در تشریح آخرین وضعیت مطالبات قطعات و تشدید مشکل نقدینگی سازندگان در ماه‌های پایانی سال، فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به افزایش حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، از نگرانی سازندگان در آستانه ماه‌های پایانی سال خبر داد و تاکید کرد: اگر چه بخش کمی از مطالبات قطعه سازان پرداخت شده است اما با نزدیک شدن به پایان سال و عدم بهبود در وضعیت پرداخت مطالبات، نگرانی قطعه سازان به جهت افزایش ۲ و نیم برابری هزینه‌ها در ماه‌های پایانی سال بیشتر شده است.

وی در همین راستا به آمار ۵۰ هزار میلیارد تومانی مطالبات قطعه سازان از خودروسازان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این آمار رو به افزایش است و امیدواریم با توجه به تشدید نگرانی‌ها، پاسخی منطقی در خصوص پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان ارائه شود در غیر این صورت چاره‌ای نیست تا در نشستی که با حضور قطعه سازان برگزار می‌شود این موضوع بررسی و برای حل این مشکل راه‌کاری مناسب پیشنهاد شود.

 گرانی قطعات توسط قطعه سازان واقعیت دارد؟

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور همچنین در کنار دغدغه انباشت مطالبات، تعدیل قیمت‌های قطعه سازان در سال جاری را مشکل بعدی سازندگان عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعدیل و به‌روزرسانی قیمت قطعه سازان در سال ۱۴۰۲ هم انجام نشده است و مساله نگران کننده دیگر زمزمه کاهش قیمت قطعه سازان است که این روزها از سوی خودروسازان به گوش می‌رسد.

زمزمه کاهش قیمت قطعه سازان، نگرانی‌ها را دوچندان کرد / خودروسازان مشکل قیمت خودرو را به گردن قطعه سازان می‌اندازند!

سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی خودروسازان معتقدند، قطعه سازان باید یا قیمت‌ها را تعدیل کنند یا به دنبال کاهش قیمت باشند، این فشار به قطعه سازان در حالی است که مطابق آمار دولت طی دی ماه جاری نرخ تورم حدود ۶ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته است و حالا با این شرایط تورمی معلوم نیست که خودروسازان به دنبال چه چیزی در جریان کاهش قیمت قطعات هستند.

به‌نیا افزود: در شرایطی این درخواست مطرح است که هم‌زمان با زیان خودروسازان، قطعه سازان نیز در حاشیه زیان قرار دارند اما در خصوص زیان قطعه سازی گزارشی در رسانه‌ها منتشر نشده است.

وی همچنین با توجه به اظهارات اخیر معاون وزیر صمت مبنی بر سهم ۸۵ درصدی قطعه سازان از قیمت خودرو و طرح این موضوع که خودروسازان قطعات را از قطعه سازان گران‌تر خریداری می‌کنند، گفت: در حال حاضر به طور میانگین حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده خودرو بر گردن قطعه سازی است البته این موضوع می‌تواند در تعداد بسیار ناچیزی از واحدهای قطعه سازی صحت داشته باشد و تعداد محدودی از واحدها قطعات را همانند سنوات گذشته و با سودهای بالایی به خودروسازان بفروشند گر چه خودروساز نیز با سیستم‌هایی که دارد به خوبی بر این جریان اشراف دارد و می‌داند که کدام یک از قطعه سازان با چنین ارقامی قطعه تحویل میدهند.

وی اضافه کرد: این درصدهایی که در خصوص سهم زنجیره تامین در قیمت خودرو اعلام می‌شود نشان می‌دهد که خودروسازان از تامین قطعات و درصدهای کوچک هم دست کشیده و این جریان را هم به دوش قطعه سازان انداخته و حتی رنگ خودروها را به عهده پیمانکاران قطعه سازی یا واردکنندگان رنگ گذاشته‌اند و خود را از قید هزینه‌ها رها کردند.

 خودروسازان خودشان مسئول اصلی زیان شرکت‌ها هستند

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰ درصد قطعه سازان یا در حاشیه زیان هستند و یا در نقطه صفر درآمدی قرار دارند تصریح کرد: بنابراین آن چیزی که در خصوص گرانی قطعات مطرح می‌شود اصلا واقعیت ندارد و صنعت قطعه سازی آمادگی دارد، به طور نمونه حساب‌های مالی تعدادی از قطعه سازان را در کمیسیونی بررسی کند تا در حضور خودروسازان و رسانه‌ها مشخص شود آن چیزی که دارد اتفاق می‌افتد از سمت خودروساز است یا قطعه ساز.

 به‌نیا در عین حال درصدهای مطرح شده در خصوص سهم قطعه سازان در قیمت خودرو را به این معنی که خودروسازان از سوی قطعه سازان دچار افزایش هزینه و سنگینی قیمت تولید می‌شوند، صحیح ندانست و تاکید کرد: بخش خودروسازی خودش مسئول اصلی زیان است در واقع از این جهت این زیان بر عهده خودروساز است که در مقابل زیانی که می‌کند به هیچ وجه قادر نیست در برابر دستگاه‌ها و متولیانی مثل وزارت صمت، سازمان حمایت و یا شورای رقابت قد علم کند و مجوز افزایش قیمت را دریافت کند و به دلیل اینکه دیواری کوتاه‌تر از قطعه سازان پیدا نمی‌کند تمام مسائل و مشکلات قیمتی را به گردن قطعه سازی کشور می‌اندازد.

وی در پایان با اشاره به جلسه هفته گذشته شورای رقابت و برخی اصلاحات در بندهایی از تبصره ۴ و ۵ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری، این اقدام را گامی رو به جلو در حذف قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: البته اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل کامل نیست چرا که نام خودروهایی که قرار است از شمول قیمت گذاری خارج شود ذکر نشده است و مثلا مشخص نیست با این روند تکلیف خودرو پژو پارس یا پژو ۲۰۶ چه می‌شود و آیا از توقف تولید نجات پیدا می‌کند یا خیر.

کد خبر 144346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha