قطعات خودرو در ردیف ۱۰ کالای اول رسوبی در گمرک قرار گرفت / رسوب بیش از ۳۰۰۰ کامیون در انبارهای گمرک ایران

در فهرست ۱۰ کالای اول رسوبی که گمرک ایران منتشر کرده است تعداد ۳۰۵۹ دستگاه کامیون (کشنده) در کنار اقلامی چون قطعات خودرو و ورق‌های فولادی دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از اقداماتی که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار وزارت اقتصاد و گمرک ایران قرار گرفت، کاهش زمان تشریفات گمرکی و زمان ترخیص کالا بود که بالتبع تأثیرات قابل توجهی در بازارهای داخلی دارد.

با این وجود بسیاری از بازرگانان و تاجرانی که مشغول به کار صادرات و واردات هستند، همچنان در مرحله انجام تشریفات گمرکی با مشکلات مختلفی از جمله رسوب کالا در گمرک مواجه می‌شوند.

البته وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف راهکارهای متنوعی نیز برای جلوگیری و کاهش این رسوبات ارائه داده‌اند، با این حال رسوب کالا همچنان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود.

در همین میان اخیرا گمرک ایران فهرست ۱۲۰ صاحب کالای رسوبی در انبارهای گمرکی کشور را بر حسب ارزش منتشر کرده است.

در بررسی تعرفه‌ای کالاهای رسوبی، مشخص شد تعداد ۳۰۵۹ کامیون به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار، ۱۱ درصد سهم ارزشی ده کالای اول رسوبی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین قطعات منفصله (CKD) بدنه و تزئینات خودروی سواری به ارزش ۷۸ میلیون دلار، ۳ درصد سهم ارزشی را در میان ۱۰ کالای اول رسوبی را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است واردات قطعی کالاهای اساسی در بازده ۱۴ ماهه گذشته، ۲۷.۴ میلیون تن به ارزش دلاری ۲۱.۲ میلیارد دلار بوده است. در جریان واردات قطعی کالاهای اساسی در بازه زمانی مورد نظر به وزن ۱.۳ میلیون تن و ارزش دلاری ۰.۸ میلیارد دلار است.

اما نکته قابل تامل اینکه بیشترین مانده وزنی مربوط به کالاهای اساسی و بیشترین مانده ارزشی مربوط به کامیون‌های رسوبی در انبارهای گمرکی است.

قطعات خودرو در ردیف ۱۰ کالای اول رسوبی در گمرک قرار گرفت / رسوب بیش از ۳۰۰۰ کامیون در انبارهای گمرک ایران

کد خبر 145199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha