صدور مجوز خدمات پس از فروش برای ۲۳۰ واردکننده اتوبوس!

در حال حاضر ۲۳۰ واردکننده اتوبوس دارای تأییدیه خدمات پس از فروش هستند بنابراین مشکل واردات اتوبوس به هیچ وجه عدم تأیید خدمات پس از فروش نیست.

به گزارش پرشین خودرو، علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، با بیان این مطلب و با اشاره به خدمات پس از فروش برای واردات اتوبوس، اظهار کرد: در سالهای قبل موانعی در حوزه خدمات پس از فروش به دلیل تحریم بود اما با اتخاذ راهکارهایی، این مشکلات حل شده و در حال حاضر ۲۳۰ واردکننده اتوبوس دارای تأییدیه خدمات پس از فروش هستند. بنابراین مشکل واردات اتوبوس به هیچ وجه عدم تأیید خدمات پس از فروش نیست.

وی تاکید کرد: توانایی ارائه خدمات پس از فروش بر اساس شاخص‌هایی از جمله تعداد تعمیرگاه‌ها، دانش فنی تعمیر کاران، دسترسی به لوازم یدکی، ابزارها و … تعیین می‌شود و شرکت‌های بازرسی تخصصی بر شرایط رعایت استاندارد نظارت می‌کنند.

شاه میرزایی در ادامه در خصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۳۱ واردکننده خودرو تاییدیه خدمات پس از فروش واردات خودرو (در برندهای مختلف) را دریافت کرده‌اند و حتی در حوزه خودرو برقی نیز ۸ مجموعه توانسته‌اند برای واردات تائیدیه بگیرند.

دریافت وجه توسط خودروساز قبل از ارائه قرارداد به خریدار تخلف است

وی در خصوص فروش خودرو، تصریح کرد: فروش خودرو یک اقدام صنفی است و باید ضوابط صنفی را خودروسازان در فروش خودرو حتماً رعایت کنند. طبق قانون، فروشنده خودرو چه واحد صنفی باشد چه خودروساز باشد، همه باید دارای مجوز صنفی باشند و ضوابط صنفی را رعایت کنند.

شاه‌میرزایی افزود: بنابراین با توجه به اینکه اختیاراتی از سوی شورای رقابت به وزارت صمت در خصوص خودرو داده شده است، لذا فرایند فروش خودرو به خود خودروسازها واگذار شده است و وزارت صمت نقش نظارتی خود را تشدید می‌کند. بر اساس هماهنگی با سازمان حمایت و معاونت صنایع خودرویی مقرر شده تا فروشندگان خودرو یعنی خودروسازان و نمایندگی‌های آنها ضوابط صنفی را رعایت کنند و ما نظارت را افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه، قرارداد را به مشتری ارائه کند و مشتری به‌طور کامل در جریان مفاد قرارداد، قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر قبل از ارائه وجه دریافت کند، تخلف است و در صورت تکرار این تخلفات شرکت‌های متخلف به نهادهای نظارتی معرفی می‌شوند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در پایان یادآور شد: باید قرارداد فروش خودرو به‌ طور شفاف در اختیار خریدار قرار گیرد و از انعقاد قراردادهایی که الزامات قانونی در آنها رعایت نشده اجتناب شود. بنابراین نظارت‌ها بر نحوه رعایت ضوابط صنفی فروش خودرو افزایش می‌یابد.

کد خبر 145367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha