کد خبر 42092
۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
5 افسانه درباره هنری فورد و مدل تی

پرشین خودرو: هنری فورد از افسانه هایی که برای اسطوره ها می سازند مصون نمانده است. برخی از مطالبی که به هنری فورد نسبت می دهند اصلا صحت ندارند.

به گزارش «پرشین خودرو»، این که هنری فورد در صنعت خودروی آمریکا یک اسطوره است تردیدی نیست. اشتغالی که او به وجود آورد و مدل T که او یکصدسال پیش عرضه کرد هشتمین خودروی پرفروش کل تاریخ صنعت خودرو شد هیچ خودرویی نتوانسته است مدل تی را از 10 تای اول بیرون کند. گفته می شود که اولین خط تولید مونتاژ و ارزانترین خودرویی که همه مردم بتوانند خریداری کنند توسط فورد طراحی شد. اما آیا این گزاره درست است؟

5 افسانه در باره هنری فورد و مدل تی

هنری فورد در زندگینامه خود نوشته اش این جمله را آورده است: «هر مشتری می تواند هر رنگی که می خواهد داشته باشد تا زمانی که آن رنگ مشکی باشد.» اما در 4 سال اول تولید مدل T اصلا رنگ سیاه تولید نمی شد. روزها اول یا خاکستری بود، یا قرمز، یا سبز و به مدل بدنه ربط داشت. در سال 1910 شرکت فورد استفاده از رنگ استاندارد را آغاز کرد و اولین رنگ استاندارد نوع رنگ سبز با سایه تاریک بود که به آن Brewster Green می گفتند. بعد آبی تیره آمد و در نهایت در سال 1913 رنگ مشکی از راه رسید. در سال 1916 فروش مدل T به شکل انفجارگونه افزایش یافت و تا سال 1920 اکثر خودروهای مدل T مشکی بودند. تا سال 1926 همه رنگ ها عرضه شده بود تا فروش به قوت خود باقی بماند و در سال 1927 که تولید این خودرو متوقف شد هر 5 رنگ تولید می شد.

افسانه دوم این بود که فورد خطوط تولید به شکل امروزی را ابداع کرد. شاید کمپانی فورد از خطوط مونتاژ پربازده، سریع  و فوق العاده عالی برای اولین بار استفاده کرده باشد اما اولین خط تولید مونتاژی که باعث تولید خودروهای ارزان شده باشد، یک افسانه است. کمپانی بنز از همان سال های اولیه پیدایش، خط تولید و خط مونتاژ داشت، خط تولیدی که از آن صدها خودرو بیرون می آمد. سال 1900 بنز پرتیراژترین خودروساز زمان خود بود. در سال 1901 هم شرکت رنسام ایی اولدز از تکنیک اولدز موتور ورکس استفاده کرد و ارزان ترین خودرو به قیمت 650 دلار عرضه کرد. بنابراین فورد ارزانترین خودرو که همه از عهده خریدش برآیند را هم نساخت.

5 افسانه در باره هنری فورد و مدل تی

افسانه سوم این است که فورد به کارکنانش به قدری حقوق میداد که می توانستند خودروهایی که خودشان می سازند را بخرند. فورد نه ابداع کننده خط تولید بود و نه ارزانترین خودروها را عرضه کرد، اما مزد 5دلار در روز و سرعت بالای خط تولید به گسترش قشر متوسط در آمریکا کمک کرد. افزایش دستمزد و افزایش سرعت تولید محصول زمانه بود نه سخاوت کمپانی فورد. با این وصف کاری که امروز با 14 هزار نفر امکان پذیر است فورد در سال 1913 با 52 هزار نفر انجام میداد. او در همان زمان می دید که اگر به یک کارگر دو برابر حقوق بدهد و چند برابر کار بخواهد بهتر از آن است که افراد جدیدی استخدام کند و آموزش دهد.

افسانه چهارم این است که هنری فورد مدل T را طراحی کرد. با این که هنری فورد روی خیلی از خودروهای طراحی شده کار کرد اما طراح مدل T هنری فورد نبود. طراح این خودرو مرد مجارستانی به نام Józef Galamb و همکار دانمارکی اش Charles Sorenson بودند که در سال 1907 این خودرو را طراحی کردند. گالامب در طراحی خطوط تولید کمک کرد و سورنسون مرد دست راست فورد تا دهه 1950 بود.

5 افسانه در باره هنری فورد و مدل تی

افسانه پنجم هم این است که هنری فورد به قدری خسیس بود که از قطعات زنگ زده انبار هم در تولید مدل های T استفاده می کرد. شایعه کرده بودند که فورد کسانی را استخدام کرده بود که قطعات خودروهای اسقاطی را در می آوردند تا در خطوط تولید خودروهای جدید به کار ببرد. اولین بار هم در سال 1967 در نشریه متعلق به نیکولاس همفری در مقاله ای تحت عنوان «کارکردهای اجتماعی خرد»  چاپ شده بود که این مثال او بیشتر جنبه طنز داشت و همفری از این تمثیل استفاده کرده بود تا بر اهمیت تخصیص اثربخش منابع در انتخاب طبیعی تأکید کند اما مثال وی به عنوان حقیقت دهان به دهان گشت.

کد خبر 42092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha