کد خبر 68867
۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
شرایط ناپایدار خودروسازان خارجی در آفریقا

پرشین خودرو: قاره آفریقا با داشتن بیش از 2/ 1 میلیارد نفر جمعیت شرایط اقتصادی خاص و ویژه‌ای دارد و به دلیل وجود جنگ‌ها و گروه‌های فعال تروریستی و ناامنی در بسیاری از مناطق این قاره شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد. کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر حتی کشورهای نفتخیز این منطقه را نیز با بحران مواجه ساخته است.

به گزارش پرشین خودرو، تغییر قیمت نفت روی اقتصاد کشورهای آفریقایی تاثیر زیادی گذاشته است و با توجه به اینکه برخی از این کشورها اقتصادی وابسته به نفت دارند در سال‌های اخیر با مشکلات ناشی از این تغییر در درآمد دست به گریبان بوده‌اند. در نیجریه به‌عنوان کشوری که رشد اقتصادی‌اش در سال 2016 با کاهش مواجه شده است شرکت‌ها و برند‌های مختلفی فعالیت دارند که شامل فولکس واگن، فورد، نیسان، میتسوبیشی، تویوتا و شرکت‌های چینی می‌شوند.

این شرکت‌ها در برخی مواد با راه‌اندازی خط تولید اقدام به مونتاژ انواع مختلف خودرو کرده‌اند که با وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مشتریان به دنبال رکود اقتصادی طولانی مدت چالش‌های زیادی را برای بقا در این کشور و تداوم تولید پیش‌روی خود می‌بینند. کاهش فروش خطرناک‌ترین عاملی است که می‌تواند یک خودروساز را کامل از پا در بیاورد. این موضوع در دوران بحران سال 2008 به خوبی درک شده است و این روزها خودرو سازان اروپایی از آن بحران بزرگ فاصله گرفته‌اند.

کاهش فروش خودرو در آفریقا مخصوصا بخش جنوبی آن بی‌شباهت با بحران اقتصادی در صنعت خودرو نیست اما به‌صورت منطقه‌ای عمل کرده است. این کاهش فروش خودرو در حالی انجام شده است که شرکت‌های خودرو‌سازی حاضر در نیجریه و کشورهای جنوب آفریقا سرمایه‌های جدیدی را به خطوط تولید خود تزریق کرده‌اند که ارقام نجومی را شامل می‌شود. برای مثال شرکت تویوتا 433 میلیون یورو در یکی از خطوط مونتاژ خود سرمایه تزریق کرده است و در رابطه با سایر شرکت‌ها هم مبالغ در همین محدوده بوده است.

این سرمایه‌گذاری‌ها در آفریقا به نظر می‌رسد با کاهش فروش محصولات صرفا مرهمی برای مشکلات مالی کارخانه‌های ب‌ام‌و، تویوتا و سایر برندها بوده است که کاهش فروش را جبران کنند و تاثیری به حال خودروساز شدن آفریقا نداشت. در حالی که شرایط اقتصادی و زیر‌ساختی در نیجریه و سایر کشورها با مشکلات زیادی مواجه است دولت‌ها تلاش زیادی برای تقویت این موضوع انجام داده‌اند که شامل تقویت زیر ساخت‌ها و تسهیل قوانین و مقررات حمایت از کارگران بوده است اما این موارد نمی‌تواند باعث شود قدرت خرید در مشتریان افزایش پیدا کند. این کاهش قدرت خرید از 10 سال گذشته آغاز شده است و کشورهای جنوب آفریقا در این میان با کاهش بیشتری مواجه بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این موضوع در سال 2017 و 2018 هم تغییر نکند و روند گذشته ادامه پیدا کند. به نظر می‌رسد خودرو‌سازی در آفریقا دوران سخت خود را سپری می‌کند که نیاز است دولت‌های حاکم بر این کشورها شرایط لازم برای عبور از رکود اقتصادی و مسائل مربوط به نا‌امنی را فراهم کنند.

دنیای ماشین

کد خبر 68867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha