کد خبر 71508
۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
فرهنگ ضعیف رانندگی و تلفات سالانه هزاران نفر

پرشین خودرو: براساس آخرین گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی 80 درصد از تصادف های کشور ناشی از عوامل انسانی است و این به معنای فرهنگ ضعیف رانندگی و رعایت نکردن قوانین است که نتیجه آن کشته شدن سالانه 16 هزار تن و هزاران مصدوم است.

به گزارش پرشین خودرو، به گفته رییس پلیس راه کشور، آمار تلفات جاده ای طی 10 سال گذشته حدود 38 درصد کاهش داشته و سال به سال هم این آمار رو به کاهش است ولی تا حد استاندارد جهانی فاصله بسیار داریم که نیازمند به برنامه ریزی جامع و فرهنگ سازی گسترده است.

** کاهش 13 درصدی تلفات جاده ای در استان کرمانشاه در سال 95

رییس پلیس راهور استان کرمانشاه گفت: در سال 95 نسبت به سال 94 تلفات جاده ای استان 13/6 درصد کاهش یافته و در سال 94 از 141 فقره تصادف منجر به فوت، 191 تن کشته شدند این در حالی است که در سال گذشته 135 فقره تصادف منجر به فوت 165 نفر شده است.
سرهنگ فضل الله شیری، با بیان اینکه آمار تصادفات در سال 95 افزایش یافته ولی از شدت آنها کاسته شده افزود: در سال 94 آمار کل تصادف های استان سه هزار و 359 فقره و در سال 95 سه هزار و 434 گزارش شده که روندی افزایشی را نشان می دهد.

شیری با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در استان ضعیف است، گفت: در سال 95، پلیس راهور استان کرمانشاه 755 فقره تصادف منجر به جرح و 2 هزار و 544 مورد منجر به خسارت ثبت کرده که در مقایسه با 717 فقره تصادف جرحی و 2 هزار و 544 فقره منجر به خسارت مالی سال 94 روندی افزایشی نشان می دهد.
رییس پلیس راه استان کرمانشاه، 44 درصد تصادف ها ناشی از عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه، 21/ 8 درصد ناشی از توجه نکردن به جلو و 14 درصد به علت انحراف به چپ دانست و گفت: در همه این موارد بی توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی و نقش عامل انسانی موج می زند.

وی خستگی و خواب آلودگی، رعایت نکردن سرعت و فاصله مطمئنه، توجه نکردن به شرایط جاده و شرایط جوی آب و هوا، حرف زدن با تلفن همراه، نوشیدن و خوردن حین رانندگی، سبقت غیرمجاز را از مهم ترین عوامل تصادفات در استان دانست.
به گفته شیری، 75 درصد از تصادفات در جاده های اصلی، 16/7 درصد در راه های فرعی و هشت درصد در راه های روستایی استان رخ داده و بیشترین آمار تصادفات در روزهای پنجشنبه، شهریور ماه و ساعت بین 16 تا 20 ثبت شده که نشانگر رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی در سفرهای تفریحی و گردشی است.
وی جاده های پرترافیک را محورهای پرتصادف نیز دانست و گفت: در محور شهرستان کرمانشاه به صحنه - کرمانشاه به کامیاران، اسلام آبادغرب به حمیل و اسلام آبادغرب به کرمانشاه را بیشترین آمار تصادفات استان ثبت شده است.

**حذف 42 نقطه حادثه استان کرمانشاه در سال 95

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه هم گفت: از 66 نقطه پرحادثه استان در سال گذشته، 42 مورد آن برطرف شده و درسال 96 نیز 24 نقطه دیگر با برنامه ریزی که شده برطرف خواهد شد.
بهمن خسروانی در گفتگو با ایرنا، از جمله اقدام های اداره پایانه ها و راهداری برای ایمن سازی جاده ها و نقاط پرحادثه را نصب انواع علائم هشدار دهنده، مانند تابلوهای فسفری، چراغ چشمک زن، سرعت گیر، گاردریل و محافظ های ایمنی جاده ای تعریض جاده ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه اقدام های راهداری در راستای ایمن سازی جاده ها تاثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات جاده ای داشته گفت: بیشترین نقاط پرحادثه در مناطق کوهستانی استان و در شهرستان های سنقر با هشت نقطه، کرمانشاه با چهار مورد و اسلام آبادغرب با سه مورد بوده است.
خسروانی در ادامه آموزش بخصوص در سطح مدارس، نصب دوربین، اطلاع رسانی مداوم و حضور پررنگ پلیس را از جمله راه حل های کاربردی برای کاهش آمار تصادفات دانست.

**احداث پایگاه فوریت های پزشکی

مسئول روابط عمومی فوریت های پزشکی استان کرمانشاه، برای کاهش آمار کشته های جاده ای و سطح شهرها ناشی از تصادف ها، خواستار احداث پایگاه های فوریت های پزشکی در بین جاده ها و محورهای پرترافیک شهری شد.
اکبر آزادی در ادامه افزود: متاسفانه چند پایگاه فوریت های پزشکی استان که از قبل مکان یابی شده اند به دلیل کمبود بودجه برای احداث با مشکل مواجه شده که اگر احداث شوند کمک بزرگی در پایین آمدن تلفات جاده ای و شهری استان خواهند داشت.
وی وضعیت پایگاه های فوریت های پزشکی از نظر در اختیار داشتن آمبولانس را مطلوب دانست و گفت: اما از نظر جذب نیرو آموزش دیده متخصص فوریت پزشکی و تجهیزات به دلیل کمبود بودجه کمی دچار مشکل هستیم.
آزادی در پایان گفت: اعزام نیرو فوریت های پزشکی استان کرمانشاه بر سر حوادث تصادفی در سال 95 نسبت به سال قبل از آن 19/8 درصد رشد داشته است.

** فرهنگ رانندگی مساوی است با قانون مداری

یک کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی، لازمه کاهش آمار تصادفات را التزام همه شهروندان به قانون دانست و گفت: امروزه فرهنگ رانندگی یکی از مهارت های ضروری زندگی اجتماعی است نه تنها رانندگان بلکه عابران، سرنشین های وسایل نقلیه، متصدیان راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل هر یک در نقش و جایگاه خود وظایفی را برعهده دارند.
سرگرد نصرت الله شعبانی، با تاکید بر رعایت تمامی نکات و توصیه های کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی گفت: شهروندان در جاده های برون شهری نیازمند رعایت ایمنی خودرو و رعایت قوانین مربوط به سفر ایمن هستند و در درون شهر هم نیازمند رعایت قوانین انضباطی تا مشکلات ترافیکی، شلوغی و بی نظمی های شهری بوجود نیاید.

وی در ادامه گفت: مساله ای که در جاده های برون شهری به آن نیازمند هستیم ایمنی است، چرا که بیشترین تلفات جانی و میزان خطرپذیری تلفات جانی در جاده های برون شهری است لذا باید تمام نکات ایمنی از جمله اطمینان از سالم بودن خودرو، وضعیت جاده از نظر شلوغی و خلوتی، آب و هوا از نظر لغزندگی مه، رعایت سرعت مطمئنه و فاصله مطمئنه، نگرفتن سبقت غیرمجاز و کنترل سرعت در سر پیچ ها رعایت شود تا سفری ایمن برای خود و دیگران را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه چرا برخی با وجود اینکه می دانند سر پیچ ها دید ندارند، ممکن است خودرو از روبرو بیایید با جان خود و دیگران بازی می کنند، گفت: جواب این سوال در قدرت ریسک پذیری بالا و عدم آشنایی با سرعت و فاصله مطمئنه است چرا که در واقع افراد نمی دانند چرا پلیس می گوید فاصله و سرعت مطمئنه رعایت کنند و مصادیق سرعت مطمئنه و فاصله مطمئنه چه شاخص هایی دارد.
این کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه متاسفانه رابطه و تماس منطقی بین پلیس و شهروندان در خصوص رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برقرار نیست، گفت: باید تلاش کرد فرهنگ سازی شود، قوانین در درون و وجدان افراد جامعه درونی شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و 14 شهرستان دارای بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.

ایرنا

کد خبر 71508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha