کد خبر 7793
۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳
صادرات، گوشزد غضنفری به خودروسازان

پرشین خودرو:«صادرات محصولات تولیدی» همیشه فصل‌الخطاب تمام سخنرانی‌های مهدی غضنفری پس از پذیرفتن مسوولیت وزارت در وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت بوده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، جملاتی چون «بدون نگاه به صادرات تولید جنبه اقتصادی پیدا نمی‌کند»، «صادرات به عنوان آخرین منزلگاه استاندارد»‎، «تنها شرط بقا، تولید صادرات محور است»، «تولید صادرات‌گرا در پناه آرامش بازار است» را می‌توان در اظهارنظرها یا سخنرانی‌های مهدی غضنفری به وفور پیدا کرد. این در شرایطی است که وی به خصوص در مورد خودروسازان این نکته را بارها مورد تاکید قرار داده که «مهم آمار صادرات است، نه تیراژ تولید.» متاسفانه آمار صادراتی خودروسازان داخلی طی دو سال گذشته نه تنها رشدی نیافته بلکه همواره سیر نزولی نیز داشته است. در این بین بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم تولید محصولات صادراتی از مهمترین و عمده‌ترین دلایلی است که خودروسازان نمی‌توانند بر صادرات محصولات خود تمرکز کنند. بر همین اساس مهدی غضنفری بارها با تاکید بر تولید خودروی با کیفیت به خودروسازان گوشزد کرده که آمار صادراتی خود را افزایش دهند. وی همچنین طی هفته جاری خطاب به خودروسازان عنوان کرده بود که خودروسازی كه تنها به بازار داخلی دلخوش باشد، خودروساز نبوده و به زودی بازار داخلی را نیز از دست خواهد داد. بر همین اساس وزیر صنعت و معدن و تجارت در سخنرانی‌های اخیر خود، تنها خودروسازان را در زمینه کاهش صادرات محصولات تولیدی، مورد سرزنش قرار نداده بلکه قطعه‌سازان را نیز ‌در این زمینه متهم به کم کاری کرده است. هم اکنون در شرایطی كه گردش مالی صنعت قطعه كشور سالانه حدود 15 میلیارد دلار است، اما صادرات قطعه كشور تنها حدود 120 میلیون دلار است. اما اینکه چرا واحدهای قطعه‌سازی و خودروسازی کشور با افت صادرات مواجه هستند در گزارش‌ها و یادداشت‌های فراوان به آن پرداخته‌ایم. این در شرایطی است که ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان در واکنش به سخنان وزیر صنایع در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد، ضمن تایید سخنان وزیر نسبت به کاهش صادرات خودرو و قطعه در کشور تاکید می‌کند که در این زمینه بسترسازی برای صادرات امری مهم و واجب است. وی عنوان می‌کند که مقایسه بین محیط‌های صادراتی بسیار مهم است چرا که در بسیاری از کشورها مشکلاتی چون عدم گشایش اعتبار، بالا بودن سود بانکی، نبود مشوق‌های صادراتی، عدم ثبات نرخ ارز، تامین ارز و ... ممکن است وجود نداشته باشد یا مشکلات کمتر باشد. به همین دلیل نیز امروز حیات واحدهای قطعه‌سازی به عقد قرارداد خودروسازان با آنها وابسته است. او اظهار كرد: برخی قطعه‌سازان به من مراجعه می‌كنند كه خودروساز را برای عقد قرارداد تامین قطعه تحت فشار قرار بده، اما من اعلام می‌كنم كسب و كاری كه تنها وابسته به خودروساز باشد از نظر استراتژیك آینده‌ روشنی نخواهد داشت.
کد خبر 7793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریاحی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    آرزوهای خوب ولی محال ! تا زمانی که شما این صنعت دچار رخوت و عادت کرده به سود راحت و بی دردسر را از پشت دیوار تعرفه 124% و هزار و یک قانون من دراوردی حمایتی دیگر بیرون نکشید و وادار به تلاش و مبارزه برای بقاء نکنید وضع نه فقط بهتر که بدتر خواهد شد ، اخوی با حرف و بخشنامه و نصیحت نمیتوان قوانین اثبات شده اقتصادی را تغییر داد.