کد خبر 94600
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۴
درمان طبیعی برای خشکی پوست

پرشین خودرو: اگر این روزها مدام با خشکی پوست دست و پنجه نرم می‌کنید، لازم نیست به سراغ کرم‌های گران قیمت بروید، به راحتی می‌توانید با روغن‌های طبیعی و گیاهی این مشکل را حل کنید البته باید بدانید هر روغن چه کاربردی دارد و چگونه باید استفاده شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از برترین ها، این روزها اگر سری به داروخانه‌ها زده باشید متوجه شده‌اید که بیشتر کرم‌های پوستی با یک افزایش قیمت ناگهانی مواجه بوده‌اند وهمین در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های مالی شما اختلال به وجود می‌آورد تا جایی که شاید به راحتی نتوانید کرم همیشگی خود را تهیه کنید و ناچار می‌شوید یا در کرم‌های قبلی صرفه‌جویی کنید یا فعلا استفاده از کرم را کنار بگذارید اما پوست در این فصول بیشتر از هر زمان دیگری خشک می‌شود و به کرم احتیاج دارد پس باید به فکر راه چاره باشید.

پیشنهاد ما استفاده از روغن‌های طبیعی و گیاهی است، روغن‌های طبیعی گیاهی حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و املاح هستند، هر کدام از این مواد می‌توانند بخشی از نیازهای پوستی را برطرف کنند مثلا اسیدهای چرب ضروری به خودی خود در بدن تولید نمی‌شوند، اما تمام سلول‌های بدن‌ برای سلامت بیشتر به آن نیاز دارند. این اسیدها کمک می‌کنند تا رطوبت طبیعی پوست در حد تعادل حفظ شود و از خشکی بیش از اندازه پوست جلوگیری می‌کنند.

 
هیچ‌گاه استفاده از روغن برای پوست صورت و بدن خود را امری غیرممکن تلقی نکنید. چربی‌ها به تنهایی نمی‌توانند به پوست شما آسیب برسانند.چرا که خود پوست شما به طور طبیعی چربی تولید می‌کند. این نوع روغن‌ها از دانه، مغز، میوه و پوست آنها تهیه می‌شود و این ‌روزها به‌صورت موضعی و خوراكی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این شماره برخی از خواص درمانی و كاربردهای موضعی روغن‌های طبیعی را مرور کرده‌ایم.

روغن مغز بادام

این روغن زرد خیلی کمرنگ است و سرشار از ویتامین‌ E و B ، پروتئین، گلوسئید و مواد کانی است. کمی چرب است، که اجازه می‌دهد تا دست به راحتی روی پوست سر بخورد و در نتیجه برای ماساژ استفاده می‌شود. این روغن سریع جذب می‌‌شود؛ زیاد روی پوست نمی‌‌ماند؛ معمولا ایجاد حساسیت نمی‌کند، خوشبو و دارای عطری ملایم هم هست.

یک ضدآفتاب طبیعی است

در سال 2007 مقاله‌ای در ژورنال تخصصی پوست  منتشر شد که در آن آمده بود استفاده از روغن بادام نه تنها از پوست دربرابر آفتاب محافظت می‌کند بلکه ممکن است بعضی از آسیب‌های ناشی از آفتاب را نیز تا حدی بهبود دهد. همچنین  ویتامین   E  موجود در این روغن مانع پیری زودرس پوست می‌شود و تا حد زیادی روند پیری را به تعویق می‌اندازد.

پوست را روشن می‌کند

از روغن بادام به عنوان مرطوب‌کننده پوست هم می‌توانید استفاده کنید، زیرا هم پوست را نرم می‌کند و هم صاف. طبق تحقیقاتی که در سال 2010 دریک کلینیک تخصصی پوست در انگلستان انجام شد، روغن بادام اثر نرم‌کنندگی فراوانی دارد. تا جایی که حتی رنگ پوست روشن‌تر می‌شود و پوست طراوت بیشتری پیدا می‌کند. روغن بادام می‌تواند در بهبود اثر به جا مانده از زخم‌ها نیز بسیار مفید باشد.
 


التهابات را کم کنید

التهابات پوستی مثل تورم و خارش هم  با روغن بادام زودتر بهبود پیدا می‌کنند. بیماری‌هایی چون پسوزیاریس، اگزما می‌توانند باعث التهابات و قرمزی‌ و خارش روی پوست بشوند اما روغن بادام می‌تواند در چنین موقعیت‌هایی به عنوان داروی شفابخش عمل کند و به طور موقت پوست را التیام دهد. البته حواستان باشد که بعضی‌ها نسبت به این روغن آلرژی دارند پس باید حتما قبل از استفاده مقدار خیلی کمی را روی پوست بگذارید، چند ساعت صبر کنید تا ببینید آیا پوست نسبت به این روغن واکنش نشان می‌دهد یا نه؟

طب سنتی چه می‌گوید؟

درمانگران طب سنتی ماساژ صورت با روغن بادام تلخ را یكی از بهترین شیوه‌های طبیعی برای از بین بردن آثار لك، آثار باقی مانده از جوش و سایر آثار پوستی می‌دانند. آنها توصیه می‌كنند 2 تا 3 بار در هفته از این روغن برای ماساژ پوست صورت‌ استفاده كنید. علاوه بر این، مالیدن این روغن روی پوست موجب خشك شدن و از بین رفتن جوش‌های چركی و عفونت‌های پوستی نیز می‌شود.

چگونه مصرف کنید؟

اول از همه پوست را با شوینده همیشگی خود، بشویید. بعد کف دست‌هایتان را با آب گرم مرطوب کنید  و به همراه چند قطره روغن بادام خالص پوست صورت را ماساژ دهید. بهتر است حرکات دست‌تان دورانی باشد. بعد از اینکه روغن کاملا جذب پوست شد می‌توانید روی آن از کرم‌ها و آرایش‌های هر روز خود استفاده کنید.

 


روغن هسته انگور

این روغن سرشار از فلاوانوئید، بتاکاروتن، ویتامین C و E است، همچنین اسید لینولئیک (linoleic acid) موجود در آن، برای بازسازی پوست لازم است و تا حدزیادی پوست و مو را نرم و لطیف می‌کند.

چین و چروک‌ها را کم می‌کند

از آنجا که این روغن غنی از ویتامین‌ها و بتاکاروتن است، چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد و پوست آسیب‌دیده را بازسازی می‌کند. همچنین تولید کلاژن را که برای حفظ سلامت بافت‌های پیوندی مهم است، بهبود می‌بخشد. در تحقیقات انجام شده در دانشگاه اوهایو ثابت شده ‌است که عصاره هسته انگور باعث تسریع در ترمیم جراحات می‌شود. ناگفته نماند که به طور موثر سیاهی دور چشم را هم برطرف می‌کند.

لکه‌های پوستی را کم می‌کند


ماده مغذی موجود در این روغن از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. همچنین اثر لکه‌های قهوه‌ای به وجود آمده از نور خورشید را کم رنگ می کند. بنابراین مصرف روزانه آن یا مالیدن روغن آن روی پوست خطر آفتاب‌سوختگی و ایجاد لکه‌های پوستی را کاهش خواهد داد.
 


پیری زودرس نمی‌آورد

مهم‌ترین ویژگی هسته انگور، خاصیت بالقوه آنتی‌اکسیدانی موجود در آن است، به طوری که خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن چندبرابر ویتامین c و ویتامین E است که خودشان  آنتی‌اکسیدان‌های بالقوه هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد (مواد مضر بدن) را تخریب می‌کنند و در نتیجه می‌توانند تا حد زیادی از پیری زودرس پوست پیشگیری ‌كنند.

چگونه مصرف کنید؟

یك‌ونیم پیمانه شکر قهوه‌ای را یک چهارم پیمانه روغن هسته انگور و یک چهارم پیمانه روغن بادام    مخلوط کنید. در هر بار استفاده، کافی است مقدار مناسبی از این محلول را فقط برای مدت 15 دقیقه روی پوست‌تان قرار دهید. این مخلوط را می‌توانید داخل ظرف در بسته به مدت 6 ماه نگه دارید.



روغن جوانه گندم

این روغن زردمایل به نارنجی است و حاوی مقادیر بالایی لستین، اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و 6 و ویتامین‌های E و A است.

قوی‌ ترین ویتامین‌ E را دارد

این ماده باعث ترمیم پوست شده و در درمان خشکی و چین و چروک پوست به کار می‌رود. علاوه بر آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی هم دارد. در واقع خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی آن را از دیگر روغن‌ها متمایز می‌کند. ویتامین E طبیعی موجود در این روغن حدود 100 برابر ویتامین E صنعتی، قدرت آنتی‌اکسیدانی داشته و همراهی این ویتامین با اسیدهای چرب امگا 3و 6 پوست را در برابر عوامل مخرب محیطی و رادیکال‌های آزاد حفظ كرده و در به تعویق افتادن پیری نقش موثری ایفا می‌كند.

 


خشکی‌ های تکه‌ای را درمان می‌کند

اگزما معمولا پوست را به طور تکه‌ای خشک می‌کند به طوری که نه تنها پوست ملتهب و قرمز می‌شود بلکه گاهی خارش ناشی از آن نیز آزار دهنده می‌شود. روغن جوانه گندم در درمان این خشکی‌ها بسیار موثر است. لستین آن باعث رفع خشکی پوست می‌شود و به خوبی آن را مرطوب می‌کند. این روغن در اروماتراپی هم استفاده می شود و باعث می‌شود پوست نرم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

چگونه مصرف کنید؟

این روغن به تنهایی بسیار چسبناک است و بهتر است با سایر روغن‌ها مثل بادام شیرین مخلوط شود تا روان‌تر شود بعد در موضع مورد نظر مالیده شود.



روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن عالی برای ماساژ پوست به شمار می‌رود. این روغن به عنوان یک مرطوب‌کننده روی همه انواع پوست ازجمله پوست‌های خشک تاثیری عالی دارد.

یک ضد چروک فوق‌العاده

روغن نارگیل مرطوب‌کننده خوبی است بنابراین یک انتخاب ایده‌آل برای ماساژ بدن است، برخلاف کرم‌ها که دارای روغن‌های تصفیه شده است و تا حدودی باعث پیری زودرس پوست می‌شوند، روغن نارگیل تا حدودی به وجود آمدن چروک‌ها را به تاخیر می‌اندازد و از شل شدن پوست در سنین جوانی جلوگیری می‌کند. این روغن از پوست دربرابر لک‌های پیری محافظت می‌کند و در بهبود این لک‌ها نیز موثر است. استفاده از این روغن موجب لایه‌برداری طبیعی سلول‌های مرده پوست شده و مانند یك كرم ضدآفتاب طبیعی نیز عمل می‌كند.

 چه کسانی نباید از روغن نارگیل استفاده کنند؟

روغن نارگیل برای کسانی که دارای پوستی چرب هستند یا پوست آنها مستعد آکنه و دانه‌های سرسیاه است چندان مفید نیست. چون این روغن می‌تواند منافذ پوستی این افراد را مسدود کند و در نتیجه باعث تشدید جوش‌ها و آکنه‌ها شود. روغن نارگیل بیشتر برای افراد دارای پوست خشک مناسب است.
 


 درمان مشکلات پوستی

ضمن اینکه روغن نارگیل ظاهر جوان و سالم پوست را حفظ می‌كند، می‌تواند یک درمان خوب برای بسیاری از مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، عفونت‌‌های قارچی، اگزما، التهاب و... نیز باشد. این روغن، پوست آسیب‌دیده را التیام می‌دهد و لایه سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد. همچنین از پوست در مقابل جوش‌ها و آفتاب‌سوختگی  محافظت می‌کند. ضماد روغن نارگیل می‌تواند برای خراش‌ها، بریدگی‌ها و سوختگی‌های شما بسیار موثر باشد و بهبود آنها را سرعت ببخشد و از به جا ماندن جای این جراحت‌ها جلوگیری کند.

چگونه مصرف کنید؟

برای درمان لکه‌ها توصیه می‌شود بعد از شست‌وشوی و خشک کردن دست و صورت   روغن را به پوست خود بزنید. چند قطره از روغن را روی دست بریزید و روی لکه ماساژ دهید. به شدت پوست را ماساژ ندهید زیرا موجب تحریک پوست می‌شود. اگر لکه‌ها دور پوست چشم است تنها با انگشت و بدون فشار زیر چشم را با روغن ماساژ دهید.



روغن جوجوبا

روغن جوجوبا زردرنگ، خوشبو و نرم است و سرشار از  ویتامین‌های E و ب كمپلكس و مواد معدنی سیلیكن، كروم، مس و روی و همچنین حاوی مقدار زیادی یُد است.

برای آکنه‌ها هم ضرر ندارد

این روغن به عنوان پاک‌کننده طبیعی استفاده می‌شود و برای پوست‌های چرب و یا خشک و مستعد به آکنه بسیار عالی است. روغن جوجوبا از بیش از حد چرب شدن پوست جلوگیری می‌كند، زیرا تركیب روغن جوجوبا به چربی ترشح شده از غدد چربی در انسان‌ها شباهت دارد و درحقیقت می‌تواند با تولید كمی از چربی، غدد پوست را بفریبد و منافذ پوست را پر كند. روغن جوجوبا به دو روش با كاهش چربی ایجاد شده توسط پوست و محافظت از پوست در برابر باكتری‌های مضر، به درمان جوش‌های غرور در صورت می‌پردازد.

 


چگونه مصرف کنید؟

برای مصرف موضعی چند قطره از روغن جوجوبا را دركف دست بچكانید، دو دست را به همدیگر مالش داده و به آرامی ماساژ دهید تا روغن در سطح آن اثر كند. اگر پوست واكنش منفی نشان داد، استعمال آن باید متوقف شود.

 



روغن شتر مرغ

روغن شتر مرغ منبع غنی ازاسیدهای چرب ضروری امگا  ۳ و ۶ و ۹ است روغن‌های ضروری‌ای كه بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید روزانه خارج از  بدن تامین شود.

یک آبرسان فوق‌العاده

روغن شترمرغ می‌تواند به  آبرسانی به سلول‌های پوستی کمک شایانی کند. در نتیجه مانع به وجود آمدن خشکی‌های آزاردهنده شود. در واقع امگا3 موجود دراین  روغن مهم‌ترین عامل در حفظ نشاط و سلامت پوست است، زیرا جذب بسیار بالای خود می‌تواند در مدت زمان کوتاهی رطوبت را به پوست بازگرداند. در متون تاریخی و قدیمی به این نکته اشاره شده که افراد ثروتمند در مصر باستان به ویژه ملکه کلئوپاترای هفتم از روغن شترمرغ برای حفظ زیبایی، جذابیت و آبرسانی پوست در آب و هوای گرم و خشک مصر استفاده می‌کردند.

 


چروک‌ های اطراف لب را از بین ببرید

بسیاری از محققان اروپایی بر این باورند که روغن شترمرغ می‌تواند از پیری پوست پیشگیری کند. آنها معتقدند که استفاده از این روغن به صورت موضعی در نواحی پوست دست، گردن و صورت می‌تواند موجب افزایش شادابی و طراوت سلول‌های پوستی شده روند پیری سلول‌های پوستی را به تاخیر بیندازد. علاوه بر این ماساژ صورت با این روغن می‌تواند از افتادگی عضلات صورت جلوگیری و از بروز چین و چروک در صورت به ویژه نواحی اطراف چشم و لب پیشگیری كند.

چگونه مصرف کنید؟

به افرادی که از خشکی بیش از حد پوست رنج می‌برند و پس از استحمام دچار خارش پوست می‌شوند توصیه می‌‌شود، پس از هر بار استحمام صورت و دست‌های خود را با روغن شترمرغ به خوبی چرب کنند. برای رفع ترک‌های پاشنه و کف پا نیز باید روزی دو بار (به خصوص یک مرتبه قبل از خواب) آنها را با روغن شترمرغ به خوبی مالش دهید.

 

کد خبر 94600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha