زیر ساخت ها برای سهمیه بندی و 2 نرخی شدن بنزین فراهم است

پرشین خودرو: هر گونه تصمیم گیری در خصوص سهمیه بندی، افزایش قیمت بنزین و یا دو نرخی کردن سوخت در اختیار دولت است و دولت به لحاظ قانونی اجازه دارد در این زمینه تصمیم گیری کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، استفاده از کارت‌های سوخت اواخر دولت هشتم بود که مطرح شد البته در ابتدا صرفا استفاده از کارت برای بهینه سازی مصرف و کنترل مصرف بود هر چند این طرح در دولت هشتم اجرایی نشد اما در دولت نهم و دهم بحث هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه بندی اجرا و کارت سوخت رسما وارد نظام سوخت‌گیری کشور شد.

البته استفاده از کارت هوشمند سوخت در هنگام خرید بنزین و سایر فرآوده‌های نفتی از الزامات سال‌های 1386 تا 1394 بود اما پس از تک نرخی شدن بنزین در سال 94 به مرور زمان استفاده از کارت سوخت در جایگاهها کم‌رنگ و تنها به کارت‌های صاحبان جایگاه ختم شد. البته پس از حذف تدریجی کارت سوخت این موضوع مخالفت برخی از نمایندگان و مسئولان قرار گرفت به طوری که مجددا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه 96 پس از مدت‌ها کش‌ و‌قوس طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت را تصویب کردند و به‌ الزام استفاده از کارت‌هوشمند سوخت در جایگاه‏های عرضه بنزین و گازوئیل با تصویب کلیات و جزئیات طرح اصلاح ماده‌ یک قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت رای مثبت دادند.

در همان زمان بود که در برخی از محافل بازگشت مجدد کارت سوخت را مقدمه ای بر سهمیه بندی و دو نرخی کردن بنزین عنوان کردند که در جلسات بررسی بودجه سال 97 در دیماه سال گذشته با عدم طرح این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق عملا پرونده بنزین دو نرخی یا بازگشت سهمیه‌بندی در سال 97 بسته شد.

البته در همان زمان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‏های نفتی با تاکید بر این‏که استفاده از کارت‌ سوخت الزامی است به افرادی که فاقد کارت‌سوخت هستند توصیه کرد به‌ منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت‌ به اخذ کارت‌ سوخت اقدام کنند.

پس از الزام کارت سوخت و رفع ابهام افزایش قیمت سوخت در دیماه سال گذشته مجددا در این روزها زمزمه هایی مبنی بر احتمال دو نرخی شدن قیمت سوخت مطرح می شود به طوری که روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون انرژی ارائه بسته پیشنهادی دولت به مجلس درباره سهمیه‌بندی یا دو نرخی شدن بنزین خبر داد البته هنوز از ارسال این خبر ساعت زیادی نگذشته بود که سخنگوی کمیسیون انرژی ضمن عدم تایید این خبر هر گونه ارائه پیشنهادی از سوی دولت با هدف دو نرخی شدن بنزین را تکذیب کرد.

هر چند خبر دو نرخی شدن سوخت تکذیب شد اما همچنان این ابهام وجود دارد که برنامه دولت برای قیمت بنزین در سال 97 چیست؟ آیا با اعمال تحریم های جدید و کمبود تولید و عدم امکان واردات، دولت روند مصرف سوخت را با سهمیه بندی و دو نرخی کردن، مدیریت خواهد کرد؟

اسدالله قره خانی سخنگوی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: تاکنون هیچ بسته پیشنهادی در خصوص دو نرخی شدن قیمت بنزین به مجلس ارائه نشده است.

 



وی ضمن اشاره به برداشت نادرست خبرنگاران از اظهارات یکی از اعضای کمیسیون انرژی تصریح کرد: اینکه دولت در آینده چه تصمیمی در خصوص قیمت سوخت خواهد گرفت مجلس نیز در این زمینه اطلاعی ندارد اما طبعا دولت متناسب با وضعیت تولید و میزان مصرف سوخت در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

وی گفت: هر گونه تصمیم گیری در خصوص سهمیه بندی، افزایش قیمت بنزین و یا دو نرخی کردن سوخت در اختیار دولت است و دولت به لحاظ قانونی اجازه دارد و می تواند در این زمینه تصمیم گیری کند. البته در صورتی که مجلس نیز مصلحت نداند می تواند مانع از اجرای چنین تصمیماتی از سوی دولت شود.

دولت تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص دو نرخی کردن سوخت را اعلام نکرده است

وی با اشاره شائبه استفاده از کارت سوخت و احتمال دو نرخی شدن بنزین، گفت: در صورتی که دولت چنین تصمیماتی را در خصوص قیمت و کارت سوخت اتخاذ کند اما این مساله مورد اعتراض جامعه بوده و یا آسیب هایی را وارد کند به طور قطع مجلس و کمیسیون انرژی مانع از اجرا خواهد شد هر چند تاکنون چنین پیشنهاد و تصمیمی از سوی دولت مطرح نشده است که مجلس بخواهد در این زمینه ورود کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره اینکه تعیین ضرورت سهمیه بندی سوخت بر عهده دولت است، یاد آورشد: استفاده از کارت سوخت مسلما برای مدیریت مصرف در کشور است بنابراین با توجه به تحریم های پیش رو در صورتی که مصرف بسیار بالا باشد و دولت ناگزیر شود که بنزنی زیادی وارد کند طبعا طرح سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین را اجرایی خواهد کرد.

دولت بنا به مقتضیات جامعه در خصوص سهمیه بندی تصمیم گیری می کند

قره خانی تصریح کرد: دولت بنا به مقتضیاتی که در آینده پیش خواهد آمد می تواند در خصوص سهمیه بندی، دو نرخی شدن و افزایش قیمت تصمیم گیری و اعلام کند اما تاکنون چنین تصمیمی گرفته نشده هر چند زیر ساخت ها برای سهمیه بندی و دو نرخی شدن قیمت سوخت فراهم است.

وی با اشاره به اهمیت میزان مصرف و قیمت سوخت خودروهای عمومی و شخصی و خودروهای با حجم موتور بالا، گفت: مسلما در صورت تصمیم دولت در خصوص سهمیه بندی و دو نرخی نمودن، برای هریک از این خودروها نرخ و سهمیه جداگانه ای اعلام خواهد شد.

به گفته وی اینکه در فصل تابستان مصرف سوخت بالاست و با آغاز مهرماه و شروع مدارس این جریان تغییر می کند به طور قطع مستلزم اعمال شیوه ای برای مدیریت مصرف است و دولت می تواند در این زمینه ورود کند چرا که در حال حاضر نیازی برای کسب مجوز در خصوص استفاده از کارت سوخت و سهمیه بندی ندارد.

تا زمانی که دولت در خصوص نرخ سوخت تصمیم گیری نکرده نباید جامعه را ملتهب کرد / مجلس در حال حاضر هیچ نظری ندارد

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر در خصوص طرحی که تاکنون تصمیم گیری و اجرایی نشده هیچ نظری ندارم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت در این خصوص تصمیم گیری نکرده نباید جامعه را ملتهب کرد البته مجلس نیز در صورتی که تصمیم دولت موجب افزایش بیش از حد نرخ و اختلاف زیاد قیمت ها و یا کاهش غیر منطقی سهمیه ها شود می تواند ورود کرده و اظهار نظر کند.

کد خبر 99108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha