به هر در و دیواری می زنیم تا تحریم ها را دور بزنیم

پرشین خودرو: در شرایطی که به دلیل تحریم های جدید، شرکتهای ژاپنی و کره ای در حال قطع همکاری هستند، چنانچه چینی ها نیز ناگزیر به خروج از ایران شوند وضعیت بسیار بدی در صنعت خودرو و تیراژ تولید خودرو در کشور رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که انتظار می رفت صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بواسطه قراردادهای پسا برجامی کم کم با حضور سرمایه گذاران خارجی به دوران خوش تولید باز گردد و پیش بینی کارشناسان حاکی از حرکت صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بر ریل توسعه بود متاسفانه خروج رسمی آمریکا از برجام و تعلیق فعالیت شرکای پسا برجامی از همکاری با خودروسازان، مجدد این صنعت را وارد چرخه معیوب تولید کرده است.

هر چند در جریان قراردادهای جدید همکاری، وزارت صنعت از جمله شروط برای همکاری با شرکتهای خارجی را سرمایه گذاری مشترک و توسعه سهم داخلی سازی اعلام کرد اما به نظر می رسد برخی موانع داخلی در آغاز همکاری ها و از سویی فرصت کوتاه ورود به فاز اجرای همکاری ها، چندان اجرای این شروط و مسیر داخلی سازی را در صنعت خودرو و قطعه سازی را هموار نکرد. چنانچه با نزدیک شدن به تحریم های جدید، یکی از دغدغه های قطعه سازان و خودروسازان تامین قطعاتی است که امکان داخلی سازی آنها در کشور ممکن نیست، حال در چنین شرایطی سوالی که مطرح می شود این است که جریان تولید خودرو و قطعه سازی با وجود موانع موجود و مشکلات تخصیص ارز قطعه سازان به کجا خواهد رسید؟ آیا خودروسازان و قطعه سازان می توانند راهکاری را برای دور زدن تحریم ها بکار گرفته و جریان تولید را حفظ کنند؟

در حالی مسائل موجود چرخه تولید خودروسازان و قطعه سازان را دچار چالش کرده است که هفته هاست مشکلات ارزی امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است. در چنین شرایطی و با توجه به استراتژیک بودن صنعت خودرو و قطعه که محرکی برای سایر صنایع به شمار می رود و در صورت بروز هر مشکلی در این صنعت، سایر بخش ها نیز متاثر می شود، لازم است هرچه سریع تر تصمیم هایی مبنی بر اختصاص ارز و روان شدن امور مربوط به واردات مواد اولیه این صنعت اندیشیده شود.

در 2 هفته گذشته هیچ قطعه سازی ارز دولتی دریافت نکرده است / بانک مرکزی؛ معضل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور

در همین راستا محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه معضل اصلی در مسیر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بانک مرکزی است، گفت: بانک مرکزی که تخصیص ارز برای قطعه سازان را متوقف کرده به طوری نزدیک به 2 هفته است که هیچ قطعه سازی موفق به دریافت ارز دولتی نشده است.


وی اظهار داشت: متاسفانه قطعه سازان هر روز با قانون و تبصره ای جدید در خصوص تخصیص ارز مواجه می شوند و این وضعیت صنعت خودرو و قطعه‌سازی را در چرخه معیوبی گرفتار کرده است.

فشار نقدینگی ناشی از پرداخت 135 درصد قیمت مواد اولیه به صورت پیش پرداخت و ال سی به قطعه سازان

وی نقدینگی را معضل دیگر قطعه سازان در وضعیت فعلی عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته به واسطه همکاری های بلندمدت فعالان این صنعت با شرکای خارجی، اعتباری برای قطعه سازان به وجود آمده بود که حتی امکان خرید اعتباری و نسیه از همکاران خارجی را برای آن ها مهیا می کرد اما با کمبود ارز و تخصیص نیافتن ارز لازم، این اعتبار دچار خدشه شده و امروز شرکتها برای ثبت سفارش و خرید مواد اولیه مورد نیاز باید 35 درصد قیمت را به صورت سپرده و100 درصد قیمت را نیز برای بازگشایی ال سی پرداخت کنند در واقع باید 135 درصد خرید را پرداخت کنند که طبعا در وضعیت کنونی این میزان نقدینگی را ندارند و این مساله به مشکلات نقدینگی قطعه سازان نیز افزوده است.

وی گفت: البته خودروسازان نیز در شرایط کنونی با معضلات زیادی روبرو هستند به طوری که از یک سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی آنها به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده است.

 

 


عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو همچنین بخشی از مشکل نقدینگی قطعه سازان را مربوط به سرمایه گذاری های بی نتیجه در جریان قراردادهای خودرویی دانست و اظهار داشت: در خصوص جبران وضعیت سرمایه گذاری قطعه سازان باید به قراردادی که با شرکتهای سیتروئن و پژو منعقد شده رجوع شود، به طور قطع در این قراردادها هیچ پیش پرداختی از سوی این شرکتها صورت نگرفته و طبعا در این جریان تنها ما نیستیم که از وضعیت موجود آسیب خواهیم دید بلکه شرکتهای خارجی نیز به جهت سرمایه گذاری که در بخش خطوط تولید داشته اند متضرر شده و سودی نبرده اند.

شهپری با اشاره با ادامه این وضعیت آینده خوبی را برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور پیش بینی نمی کنم، تصریح کرد: متاسفانه تحریم های ظالمانه همه بخش های تولیدی را را دچار بحران کرده است البته قطعه سازان در این شرایط به هر در و دیواری می زنند تا تحریم را دور بزنند و جریان تولید را حفظ کند اما شرایط تحریم نسبت به سال 91 بسیار سخت تر است و نگران وضعیت پیش رو هستیم.

اوضاع تولید خودرو پس از خروج چینی ها !

وی گفت: در شرایطی که به جهت تشدید تحریم ها ، شرکتهای ژاپنی و کره ای در حال قطع همکاری هستند چنانچه چینی ها نیز ناگزیر به خروج شوند وضعیت بسیار بدی در صنعت خودرو و تیراژ تولید خودرو در کشور رخ خواهد داد.

وی همچنین در خصوص راهکار توسعه داخلی سازی قطعات در شرایط کنونی یاد آور شد: البته توجه به موضوع داخلی سازی در وضعیت فعلی بسیار اهمیت دارد اما برخی از قطعات مورد نیاز خودروسازان امکان داخلی سازی ندارند و در ایران کارخانه ای برای تولید آنها نیست و یا تعدادی از کارخانجاتی که قطعاتی را تولید می کنند از کیفیت لازم برخوردار نیست طبعا در این وضعیت برای این مساله بناست چه کاری انجام شود.

 

کد خبر 99165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha