آیا چینی ها ریسک همکاری با ایران را می پذیرند؟!

پرشین خودرو: شرکت های خارجی که در بازارهای بین المللی فعالیت دارند امروز ریسک همکاری با ایران را نمی پذیرند از این رو در شرایط کنونی نمی توان بر روی چینی ها که منافعی در بازارهای اروپایی و آمریکایی دارند حساب کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که کمتر از یکی دو روز به اعمال تحریم های جدید باقی نمانده موج شدید این تحریم ها، از هفته ها قبل موجب شد که شرکت های اروپایی بار بر بسته و پیش از رسیدن به موعد مقرر از ادامه همکاری با ایران انصراف دهند.

با طرح تعلیق همکاری خودروسازان جهانی با ایران به سرعت این موضوع بر اوضاع بازار خودرو ایران تاثیر گذاشت و از دو ماه قبل استارت افت تولید خودروسازان زده شد حال در شرایطی که با خروج این شرکت ها، خودروسازان ناگزیر به ادامه حفظ تولید برخی از خودروهای قدیمی برای پاسخ گویی به نیاز بازار خواهند بود آیا می توان در این جریان به حمایت چینی ها و تداوم حضورشان در بازار خودرو ایران امیدوار بود؟ آیا در وضعیت موجود چینی ها می توانند بازار مطمئنی را برای صنعت خودرو ایران فراهم کنند ؟ و به طور کلی تاکتیک آنها برای تداوم حضور در بازار خودرو ایران چیست ؟

هر چند این روزها اظهارات ضد و نقیضی در خصوص حضور خودروسازان چینی ها در بازر ایران مطرح می شود و برخی از کارشناسان معتقدند که چینی ها از فرصت بوجود آمده در بازار ایران استفاده حداکثری را خواهند کرد اما برخی نیز بر این عقیده اند که در شرایط کنونی نمی توان نسبت به حضور چینی ها در بازار ایران حساب باز کرد.

به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو، شرکت های خودروساز چینی برای آینده خودروسازی در کشورشان برنامه دارند و صرفا نگاهشان به صنعت خودرو ایران نیست و بحث صادرات به کشورهای دیگر را در سر می پرورانند بنابراین احتمال اینکه با تشدید تحریم ها در ایران بمانند بسیار کم است.

برنامه خودروسازان برای توسعه برندهای داخلی


عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، راهکار شرایط کنونی را تکیه بر توان داخلی عنوان کرد و اظهار داشت: امروز باید خودروسازان از ظرفیتی که در حوزه صنعت خودرو و قطعه سازی کشور وجود دارد استفاده کنند و توسعه برندهای داخلی را به طور جدی دنبال کنند.

نمی توان بر روی تداوم همکاری چینی ها در بازار خودرو ایران حساب باز کرد


شهرام آزادی با اشاره به اینکه در این شرایط نمی توان بر روی حضور خودروسازان چینی در بازار ایران نیز حساب کرد، گفت : شرکتهای خارجی که در بازارهای بین المللی فعالیت دارند امروز ریسک همکاری با ایران را نمی پذیرند از این رو در شرایط کنونی نمی توان بر روی چینی ها که منافعی در بازارهای اروپایی و آمریکایی دارند، حساب کرد.

وی تصریح کرد: حتی اگر ادعا کنند در بازار ایران نیز می مانند به طور قطع حضورشان همانند شرایط قبلی نخواهد بود و تولید با برنامه و مشخصی نخواهند داشت و ترک بازار ایران تنها مربوط به خودروسازان اروپایی نیست و چینی ها هم ممکن است چنین رویه ای را در پیش بگیرند.

استفاده از تمام ظرفیت ها برای سرمایه گذاری و داخلی سازی قطعات وارداتی / در شرایط بحرانی ساخت تمام قطعات یک خودرو اصولی نیست اما ممکن است


وی تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی، صنعت خودرو و قطعه سازی باید تلاش کنند بر روی قطعاتی که در داخل تولید نمی شود سرمایه گذاری لازم را انجام دهند و از تمام ظرفیت های موجود برای تولید و توسعه در این بخش استفاده کنند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: قاعدتا در شرایط بحرانی ساخت تمام قطعات یک خودرو اصولی نیست اما امکان پذیر است و در شرایط کنونی چاره ای جزء این نیست.

آزادی گفت: با وجود اینکه تاکنون ظرفیت بسیار بالایی به تولید شرکتهای خارجی در ایران اختصاص نیافته، قرار بود این شرکتها ظرف چند سال آینده در جریان تولید خودروهای تحت لیسانس بخشی از بازار ایران را در اختیار داشته باشند و تاکنون به ظرفیت تعریف شده هم نرسیده اند اما زمانی که این شرکتها بازار ایران را ترک کنند شاید رفتنشان تحول زیادی را ایجاد نکند اما در آینده شاید مشکلاتی را بوجود آورد.

وی گفت: امروز اصل فروش صنعت خودرو همان برندهای داخلی است و در وضعیت فعلی باید بر روی برندهای داخلی کار شود و برای اینکه بتوانیم همان محصولات را تولید کنیم و برای تامین قطعات و مواد اولیه که از خارج تامین می شود فکری کرد که این روش سهل الوصول تر خواهد بود تا اینکه بخواهیم خودروساز خارجی را در گیر این شرایط کنیم.

وی تاکید کرد: البته خودروسازان باید محصولات جدیدی را وارد بازار کنند و قاعدتا تولید محصولات جدید نیاز به زمان و سرمایه گذاری بیشتری دارد و بنابراین توصیه می شود اگر قرار است به این شرایط فکر کنیم و وارد این مرحله از مسائل تحریم شویم لازم است آن انرژی که در اختیار داریم را برای تولید محصولات جدید بکار بگیریم.

 

رهام
 

محور توسعه «رُهام» سایپا تکیه بر توان داخلی بوده است/ هر گونه مانع در تعامل با اروپایی ها تولید رُهام را با مشکل مواجه می کند !

وی در ادامه با توجه به رونمایی از محصول جدید رهام توسط گروه خودروسازی سایپا گفت : محوریت توسعه این خودرو داخلی بوده اما بی شک دراین خودرو با شرکتهای اروپایی و چینی همکاری صورت گرفته و هر چند به آن میزان که از وجود اروپایی ها در تولید این خودرو بهره برده شده از شرکتهای چینی ها استفاده نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی تکنولوژی بکار رفته در محصول جدید سایپا را بسیار بالا ارزیابی کرد و افزود : با توجه به اینکه این خودرو از تکنولوژی بالایی برخوردار است بنابراین باید برای توسعه این خودرو تعامل با خارجی ها بیشتر باشد چرا که محصول به روزی است و برای تولید این خودرو و سیستم ها و قطعاتی که در این خودرو بکار رفته لازم است که تعامل ها با اروپایی ها بیشتر باشد.

آزادی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که در جریان تولید این خودرو تعامل با اروپایی ها به دلیل تشدید تحریم ها دچار چالش شود این احتمال وجود دارد که تولید این خودرو نیز با مشکل مواجه شود.

کد خبر 99568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha