پراید یک محصول 6000 دلاری است

پرشین خودرو: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: کارخانه برای محصول پراید 2000 دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول 3200 دلار است. در اصل پراید یک محصول 6000 دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است.

به گزارش پرشین خودرو، محمدرضا سروش، با بیان این مطلب اظهار داشت: نرخ ارزهای خارجی، متغیر اصلی در اقتصاد ما بوده و مشخص‌کننده قیمت فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک و غیره است و با توجه به اینکه خودرو نیز از همین اجزا تشکیل شده و حدود ۷۵ تا۸۰ درصد قیمت تمام شده خودرو از این مواد تشکیل شده، بنابراین محصول تابع قیمت ارز است.

وی در پاسخ به اینکه چرا مردم در مورد پراید می‌گویند پراید کره‌­ای بهتر بود، خود ماشین که تغییر نکرده است؟! تصریح کرد: پراید تولیدی امروز اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به پراید اولیه است اما از لحاظ مشخصات فنی، موتوری و امکانات با پراید قبلی متفاوت است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: متاسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری، منجر به زیان دهی شرکت شده و فرصت سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول و ارتقای کیفیت را به شدت محدود کرده است.

وی در ادامه با توجه به شرایط اقتصادی و مالی دولت تصریح کرد: بهتر است در خصوص نحوه اداره و سیاست‌گذاری صنعت خودرو تجدیدنظر شود و وقت آن رسیده که نسبت به نظامات بنگاه‌داری و تدوین استراتژی توسعه صنایع بزرگ اقدام جدی و حرفه‌ای به عمل آید. تفکیک مالکیت از مدیریت و توجه به مدیریت حرفه‌ای بنگاه‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند.

سروش در پایان خاطرنشان کرد: شرکت­های خودروسازی از سال 1391 تحت فشار قیمت‌ گذاری­‌های دستوری قرار گرفته‌ اند و قدرت تحرک­شان گرفته شده که موجب زیان‌ دهی­ نیز شده است. زمانیکه بنگاهی زیان‌ده شد، فرآیند توسعه محصول آسیب می‌بیند.

منبع: ایسنا

کد خبر 108478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha