خودروسازان باید عقب ماندگی گذشته را جبران کنند / اولین گام های مجلس جدید برای رفع موانع و بهبود بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس رونمایی از خودروهای جدید با بیشترین درصد داخلی سازی را گام مهمی در مسیر توسعه صنعت خودرو ایران دانست و اعلام کرد: به زودی کمیسیون صنایع راهکارها و برنامه هایی را برای رفع موانع و بهبود بازار خودرو ارائه می کند.

الله وردی دهقانی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایط کنونی خودروسازان باید تولیدات جدید و به روزی را با استفاده از توانمندی نخبگان دانشگاهی طراحی و عرضه نمایند که از کمترین هزینه و بیشترین امکانات و آپشن ها برخوردار باشد.

وی افزود: خودروسازان باید عقب ماندگی های گذشته را جبران کنند و ضمن اینکه در این شرایط باید خودروسازان بخش خصوصی نیز با تحرک و قدرت بیشتر ورود کرده و اقدامات جدی تری را نسبت به تولید محصولات جدید داشته باشند.

وی همچنین بر اهتمام بیشتر خودروسازان جهت سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه تاکید کرد و گفت: در شرایطی که امروز کشور در حوزه هوا و فضا و ساخت تجهیزات نظامی روز موفقیت های خوبی بدست آورده است قطعا در حوزه خودروسازی با استفاده از توان نخبگان و متخصصان جوان می تواند پیشرفت های خوبی را کسب نماید.

نماینده ورزقان در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید فضا برای ورود سایر نهاد های دولتی و حتی خصوصی و شبه دولتی در صنعت خودرو باز شود تا با استفاده از امکانات، توانایی و دانش بخش های مختلف موانع و مشکلات تولید برطرف و به رشد خوبی در تولید محصولات جدید با کمترین ارزبری دست یابیم و علاوه بر نیاز بازار داخل، در حوزه صادرات و جذب بازارهای منطقه عملکرد قوی تر داشته باشیم.

گرانی دلار عاملی بر رشد قیمت خودرو در بازار / بازار خودرو به کام سودجویان است

دهقانی در ادامه به وضعیت کنونی قیمت در بازار خودرو اشاره و رشد نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو در هفته‌های اخیر را یکی از دلایل گرانی خودروها دانست و ادامه داد: اگرچه قیمت خودرو در ماه گذشته، کاهش چند میلیونی را تجربه کرد اما این روند تداوم نداشت و با گرانی دلار و کاهش عرضه، مجدد این جریان صعودی شد.

 



وی گفت: متاسفانه خودرو در ایران مدت هاست به دلیل اجرای سیاست گذاری غلط تبدیل به کالای سرمایه ای شده است در حالی که قیمت خودرو به گونه‌ای است که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده از آن نفعی نمی‌برند، بلکه این سودجویان هستند که بازار به کام‌شان است.

وی با اشاره به اینکه حذف واسطه‌ها موجب واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود، تأکید کرد: دولت باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب نقدینگی سرگردان موجود در کشور را به سمت تولید هدایت کند درغیر این صورت سیل این اعتبارات موجب نابودی بیشتر بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان بر لزوم ایجاد ساز و کار مناسب برای واردات خودرو به منظور ایجاد رقابت پذیری در بازار خودرو اشاره و اظهار داشت: با تصمیم گیری به موقع و ایجاد سازو کار مناسب در حوزه واردات ضمن اینکه زمینه رقابت پذیری در بازار خودرو فراهم می شود بلکه این جریان بر وضع قیمت ها و رشد کمی و کیفی تولیدات داخلی تاثیر بسیاری خواهد داشت.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha