راه شکست انحصار، ایجاد انحصار در خودروسازی است

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از سیاست کوتوله پروری در صنعت خودرو، تنها راه شکست انحصار در خودروسازی را ایجاد انحصار در این صنعت دانست و گفت: چنانچه خواستار رقابت در صنعت خودرو هستیم باید در این صنعت انحصار ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ماههای اخیرا بارها از انحصار در بازار خودروی کشور صحبت به میان آورده و بر لزوم تقویت بخش‌خصوصی برای خروج از این وضعیت تاکید کرده است.علیرضا رزم‌حسینی در دوران کوتاهی که از سکانداری‌ وی در وزارت صمت می‌گذرد، همواره بر انحصاری بودن بازار خودروی کشور تاکید و عنوان کرده که باید این انحصار شکسته شود، در حالی که در این میان جز مواردی چون تقویت بخش خصوصی و تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازی برای ایجاد خودروسازی، طرح و برنامه مشخصی توسط وی اعلام نشده است.

گر چه به نظر می رسد در کنار موضوع تقویت خودروسازان بخش‌خصوصی، وزارت صمت راهکارهای دیگری نیز برای انحصارشکنی در بازار خودرو دارد و آن، ایجاد قطب‌های جدید برای رقابت با ایران خودرو و سایپا است اما این موضوع نیز به گفته کارشناسان صنعت خودرو نمی تواند مسیری برای انحصار شکنی در صنعت خودرو باشد.

در همین ارتباط عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه برای رقابت پذیری صنعت خودرو دیگر حرف های پوپولیستی جواب نمی دهد، تصریح کرد: متاسفانه در 30 سال گذشته اغلب سیاست مداران به اشتباه جملاتی را بکار بردند و رقابت در صنعت خودرو را معادل تعدد خودروسازی دانستند اظهاراتی که نتیجه آن وجود 30 خودروسازی است که کماکان حرفی برای گفتند در سطح جهانی ندارند.

توسعه و تقویت توان رقابتی با سرمایه گذاری در قطعه سازی

امیر حسن کاکایی اظهار داشت: برای رقابت پذیری صنعت خودرو باید ابتدا بسترهای قانونی و سیاست گذاری اصلاح شوند ضمن اینکه در وضعیت فعلی مراقب بود که همین دو خودروساز بزرگ تعطیل نشوند و همچنین به قطعه سازی کمک شود تا در جهت توسعه توان داخلی سرمایه گذاری کنند.

 

امیرحسن کاکایی



وی با تاکید بر اینکه مشکل امروز صنعت خودرو در تعداد خودروسازی نیست بلکه مشکل اصلی در کیفیت و تعداد قطعه سازی است، خاطر نشان کرد: در بهترین شرایط پیشنهاد منطقی این است که قطعه سازان کوچک تر در هم ادغام و تبدیل به قطعه سازان بزرگ و حرفه ای در این صنعت شوند.

وی همچنین تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان را ایده ای نادرست اعلام کرد و گفت: مسلما تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازی و خودروسازی موجب ایجاد خودروسازی رقابتی در این صنعت نمی شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه مشکل اصلی صنعت خودرو را جدای از مسائل مطرح شده مدیران صنعتی کشور دانست و گفت: در ارائه برخی راهکارها از سوی دولتمردان برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو این سوال مطرح می شود که چرا خودروسازانی که تا پیش از این یک میلیون و 600 هزار دستگاه تولید می کردند امروز تولیدشان به 800 هزار دستگاه رسیده است سوالی که پاسخ بسیار روشنی دارد و آن محدودیت در قطعه سازی است نه خودروسازی.

کاکایی در توضیح موانع موجود برای حضور خودروسازی ایران در سطح جهانی، عدم دستیابی به تیراژ اقتصادی در مقابل هزینه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو و قطعه سازی را مشکلی در این راستا عنوان کرد و ادامه داد: راهکارهای چون تشکیل کنسرسیوم و ایجاد خودروسازی جدید برخلاف اصول اقتصادی در دنیا است و این ایده نه امروز و بلکه در آینده نیز عملا غیر ممکن است.

ایجاد بازار رقابتی با ادغام خودروسازان

وی مشکل بزرگ صنعت خودرو ایران را تعدد خودروسازی دانست و گفت: تنها راهکار برای شکست انحصار و رقابت پذیری در این صنعت ادغام 28 شرکت خودروساز کوچک و ایجاد صرفا 2 تا 3 خودروساز قدرتمند در کشور است مسیری که در بسیاری از کشورهای بزرگ خودروسازی در دنیا دنبال می شود.

وی در همین راستا به تعدد بالای شرکتهای خودروسازی و ایجاد انحصار در این صنعت پرداخت و تصریح کرد: در چند سال گذشته با وجود فعالیت 30 خودروساز و تولید و عرضه بیش از 50 مدل خودرو جدید به بازار اما همچنان حس انحصار در بازار خودرو کشور وجود داشته است در حالی که در کره جنوبی که صرفا یک خودروساز محصولاتی با دو برند هیوندای و کیا را به بازار عرضه می کند مصرف کنندگان در این کشور احساس انحصار در خودروسازی این کشور را ندارند ضمن اینکه صاحب خودروسازی قوی با قیمت های منطقی، تنوع بالا و با کیفیت هستند که حرفی در بازارهای صادراتی دنیا دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: متاسفانه امروز تعدد خودروسازان کوچک و عدم تیراژ اقتصادی و وجود هزینه های بالای بالاسری و قیمت های بالا محصولات موجب چنین شرایط غیر رقابتی در صنعت خودرو ایران شده است.

صدور 30 پروانه جدید بهره برداری خودروسازی در کشور

کاکایی در ادامه ضمن تشکر از ایده های وزیر صمت و ابراز نگرانی از بازار غیر رقابتی در صنعت خودرو کشور گفت: متاسفانه باید عنوان کنم که هیچ کدام از راهکارهای مطرح شده منجر به رقابت پذیری در صنعت خودرو نمی شود و چنانچه خواستار رقابت در صنعت خودرو هستیم باید در این صنعت انحصار ایجاد شود.

وی در پایان به آماری در خصوص صدور پروانه بهره برداری خودروسازی در ایران اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر علاوه بر فعالیت 30 خودروسازی در کشور، بالای 30 پروانه بهره برداری خودروسازی نیز صادر شده که البته تاکنون شروع به کار نکردند ضمن اینکه تعداد زیادی تقاضای دیگر در کنار این پروانه های بهره برداری وجود دارد. خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 129246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha