از صادرات قطعات چینی با برند ایرانی تا تفاهم‌نامه‌هایی که روی کاغذ باقی ماند

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی استان تهران گفت: به‌رغم اعلام برخی تفاهمات و قرارداد بین طرفین روسی و ایرانی تا به امروز در خصوص نتایج و دستاوردهای نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 روسیه هیچ صحبت یا بازخوردی دریافت نشده است.

آرش عسگری در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی 2022 روسیه در سال گذشته و اعلام مبلغ 700میلیون یورو به‌عنوان مجموع ارزش تفاهم‌نامه‌های امضاشده در حاشیه این رویداد، گفت: به دلیل موانعی که در مراودات و نقل‌وانتقال مالی در تفاهمات بین‌المللی وجود دارد، بخش قابل توجهی از قرارداد 700میلیون یوروریی در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 روسیه در حد همان تفاهم‌نامه باقی مانده و بین طرفین ایرانی و روسی اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: البته پتانسیل صنعت قطعه‌سازی ایران در حوزه همکاری‌های بین‌المللی بیش از چنین ارقامی است، اما با توجه به چالش‌ها و گره‌های موجود چنان‌چه بخشی از قرارداد 700میلیون یورویی نیز عملی شده باشد، این روند با تامین قطعات اصلی از شرکت‌های چینی و با ثبت برند تجاری ایرانی بر روی این قطعات به روسیه ارسال شده است.

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان همچنین به برخی پیش‌شرط‌ها در همکاری و تفاهمات بین‌المللی در صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و گفت: اگرچه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی چون نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه چشم‌انداز خوبی را پیش روی قطعه‌سازان داخلی قرار می‌دهد، اما نبود برخی پیش‌شرط‌ها و عدم دسترسی به منابع مالی و تکنولوژی روز دنیا از محدودیت‌هایی است که عملا مانع از انجام تعهدات و تفاهمات قطعه‌سازان می‌شود.

به گفته عسگری، هم‌اکنون بسیاری از خطوط تولیدی و صنعتی کشور از جمله صنعت قطعه‌سازی به تکنولوژی‌های روز دنیا دست پیدا نکرده و چنان‌چه این عقب‌ماندگی در بخش‌هایی چون تیراژ تولید، کیفیت و مباحث مربوط به استانداردهای مدنظر خودروسازان جهانی در صنعت قطعه‌سازی مشهود است.

وی تاکید کرد: به همین منظور انعقاد هرگونه قرارداد و تفاهم‌نامه در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی نیازمند بررسی و دقت بیشتری است تا در مسیر درستی قرار بگیرند و اجرایی شوند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی ادامه داد: بنابراین هنگامی که شرکت‌های قطعه‌سازی که مدعی انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادهای بین‌المللی می‌شوند و می‌خواهند محصولی را ارائه کنند، چنان‌چه بر اساس ساختار موجود داخلی انجام شود، محصول مورد تفاهم مورد تایید واقع نخواهد شد. بنابراین عمدتا سراغ شرکت‌های مشابه چینی می‌روند و پس از سفارش‌گذاری و خرید محصول با نام و برند داخلی ارسال می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون صنعت قطعه‌سازی ما هم به جهت اتوماسیون و تکنولوژی با دنیا فاصله قابل توجهی دارد، متذکر شد: با وجود این‌که دنیا از تکنولوژی‌های نسل 4 در حال عبور است، اما ما همچنان از تکنولوژی نسل 2 استفاده می‌کنیم و همین مساله موجب می‌شود که به‌رغم انرژی ارزان‌ قیمت، قیمت تمام‌شده بالایی را در بخش‌های تولیدی و صنعتی به‌ خصوص قطعه‌سازی شاهد باشیم؛ درحالی‌که هزینه تولید پایین برای حضور در همکاری خارجی و بین‌المللی، یک مزیت مهم در نظر گرفته می‌شود.

عسگری ادامه داد: البته در برخی قطعات مثل ساخت درخت سیم خودرو، اتوماسیون کمک چندانی نمی‌کند و نیاز به نیروی کار آموزش‌دیده و متخصص است در واقع بر همین اساس تولید این قطعات با توجه به هزینه تولید می‌تواند در بخش صادرات توجیه‌پذیر بوده و مزیت رقابتی داشته باشد.

به گفته وی، برخی تفاهمات در نمایشگاه سال گذشته در بخش قطعات پلیمری و پلاستیکی بوده که بخشی از مواد اولیه آن در داخل امکان تامین دارد و به لحاظ تکنولوژی در ساخت قالب‌ها و تولید این دست از قطعات اتفاقی خاصی در دنیا نیز نیفتاده است.

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی استان تهران افزود: به نظر می‌رسد در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 میان قطعه‌سازان ایرانی و روس‌ها هم قراردادی در خصوص مجموعه‌ها منعقد شده که احتمالا از چین سفارش‌گذاری و خریداری شده و با آرم و برند شرکت‌های داخلی ارسال شده است. البته این مساله هم قابل قبول است؛ چراکه در دنیای امروز دیگر تولید محصول در کارخانجات هدف نیست و بسیاری با سرمایه و دانش این جریان را مدیریت کرده و صرفا محصولی را با برند اختصاصی یا کپی مجوزدار صادر می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 پیشرفت چندانی را برای صنعت قطعه‌سازی کشور نداشته است. در واقع مشکلات قطعه‌سازان در حوزه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و بسیاری از مسائلی چون بیمه و مالیات و تامین منابع انسانی هزار تویی را به‌ وجود آورده و به‌رغم پیش‌بینی‌ها نه‌تنها پیشرفتی حاصل نشده است، بلکه افت صنعت قطعه‌سازی را هم شاهد بوده‌ایم.

کد خبر 142877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha