پلتفرم‌های قدیمی سدی در برابر ارتقای کیفیت و رضایت مصرف کنندگان / آیا کیفیت خودروها هم قربانی قیمت‌گذاری دستوری است؟

نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از کیفیت خودروهای داخلی اگر چه موضوع جدیدی نیست اما روز گذشته یک مدیر نفتی هم لب به انتقاد نسبت به کیفیت و فقدان استاندارد خودروها در کشور گشود و تاکید کرد که تولید خودرو بی‌کیفیت باعث از دست رفتن صادرات روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است؛ کیفیتی که از نگاه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در سال‌های تحریم از سوی سیاست‌گذار رها و به حلقه گمشده صنعت خودرو تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از صنایعی که زیر ذره‌بین مشتریان قرار دارد صنعت خودرو است. مشتریان نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا، حساسیت ویژه‌ای نسبت به کیفیت خودرو دارند؛ موضوعی که در سال‌های اخیر منجر به اعتراض مسئولان رده بالای نظام نیز شده است و حالا مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران نیز به تاثیر تولید خودروهای بی‌کیفیت در افزایش مصرف سوخت در کشور و تاثیر آن در جریان صادرات بنزین انتقاد کرده است.

موضوعی که حالا از نگاه یک مقام مسئول در حوزه پالایش و پخش مورد انتقاد قرار گرفته است تاثیر کیفیت در مصرف سوخت خودروهاست. برخلاف جریان کنونی مصرف سوخت خودروها در دنیا، مصرف سوخت خودروها در ایران در سیکل شهری و جاده‌ای متوسط بالای ۸ است و این جریان مصرف نسبت به سال‌های قبل در سبد تولید خودروها افزایش هم یافته است. در حالی که بر اساس گزارش‌ها تا سال ۲۰۳۰ خیلی از کشورها خودروهای با مصرف سوخت فسیلی را دیگر پلاک نمی‌کنند اما ما همچنان بنزین را با قیمتی بالا تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهیم و بعد مردم مجبورند خودرویی سوار شوند که ۸ لیتر مصرف دارد و در کنار آن آلودگی هم تشدید پیدا می‌کند.

انتقاد این مقام مسئول به کیفیت خودروها در شرایطی مطرح می‌شود که در گزارش شاخص‌های کیفیت کالا که اخیرا توسط سازمان ملی استاندارد ایران نیز منتشر شده است، بیشترین نارضایتی مصرف‌کنندگان مربوط به کیفیت خودروهای داخلی بوده است.

البته اخیرا رییس سازمان ملی استاندارد نیز گفته است که نرخ کیفیت صنعت خودروسازی زیر نرمال است و خودروسازان حتی نتوانسته‌اند حداقل رضایت مردم را تامین کنند. البته «مهدی اسلام پناه» این مطلب را در حاشیه همایش روز جهانی استاندارد بیان کرده و گفته: «نرخ کیفیت در بعضی از کالاها از جمله صنعت خودروسازی زیر ۵۰ درصد است و خودروسازان نتوانسته‌اند رضایت مردم را کسب کنند.»

معاون رئیس جمهور در سازمان استاندارد همچنین عنوان کرد: «البته پنج خودروی بی‌کیفیت و پرعیب، در دولت سیزدهم از مدار تولید خارج شده و اکنون در حال استانداردسازی یک‌هزار قطعه خودرو هستیم تا به صورت فنی و کارشناسی تاییدیه دریافت کنند.»

البته در کنار گزارشات و آمارهای رسمی ارائه شده در زمینه کیفیت و استاندارد خودروها چنان چه اهل رصد محتوای ارائه‌شده در فضای مجازی باشید، حتما ویدیوهای مختلفی از کارشناسی خودروهای صفر دیده‌اید که در جریان آن ایرادات مختلف خودروها نمایان می‌شوند. این ایرادات با توجه به هر خودرو متفاوت هستند و شامل مواردی همچون رنگ بدنه، ایرادات برقی، ایرادات موتوری و ... می‌شوند.

نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی هر چند در ابتدا مربوط به محصولات پرفروش بازار داخل می‌شد اما در یکی دو سال اخیر و با افزایش داخلی‌سازی خوروهای چینی و افزایش بازار این خودروها با کم‌ترین خدمات در بازار، نارضایتی‌ها نسبت به کیفیت خودروهای مونتاژی نیز افزایش یافته است.

بنابراین آنچه در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود اعتراض و انتقاد مشتریان نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی است که هزینه سنگینی برای خرید آنها متحمل می‌شوند.

نکته‌ای که این روزها مورد سوال بسیاری از مشتریان است این که چرا به واسطه استانداردهای ۸۵ گانه از یکسو و ادعای نظارت بر کیفیت خودرو از سوی نهادهای نظارتی و شرکت بازرسی کیفیت خودرو، همچنان کیفیت حلقه مفقوده صنعت خودرو است؟ و چرا با وجود ارتقای تولیدات و عرضه محصولات جدید، کماکان کیفیت خودروها مطلوب مصرف کنندگان نیست؟

پلتفرم‌های قدیمی سدی در برابر ارتقای کیفیت و رضایت مصرف کنندگان / آیا کیفیت خودروها هم قربانی قیمت‌گذاری دستوری است؟

نقش استانداردهای جدید در تغییر جریان کیفی خودروها

سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران معتقد است که استانداردهای ۸۵ گانه کف کیفیت است و لزوما مفهوم آن دوام کیفیت و تامین ذائقه مصرف کننده نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب تاکید کرد : بخشی از نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای داخلی به ایرادات خودروها برمی‌گردد و بخش دیگری از آن نیز به نوعی مربوط به قدیمی بودن پلتفرم خودروهاست و حالا با تدوین و الزام به اجرا استانداردهای جدید و ارتقای سطح خودروها، باید تبدیل به تغییر نسل خودروها شود اما در واقعیت آن چیزی که انتظار مصرف کننده است، اتفاق نمی‌افتد.

چرا خودروسازان نتوانستند رضایت مردم را در حوزه کیفیت کسب کنند؟

تاجیک معتقد است که با استانداردها نمی‌توان تکنولوژی خودروها را تغییر داد اما با ارتقای تکنولوژی، هم مصرف سوخت خودرو کاهش می‌یابد و هم ایمنی خودرو، راحتی سرنشین و تکنولوژی داخل خودرو ارتقاء پیدا می‌کند و در نهایت این تغییرات در سطح تکنولوژی است که تبدیل به استاندارد می‌شوند.

این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ( ISQI) تاکید کرد: به همین جهت است که به رغم اینکه استانداردها افزایش می‌یابد و تنوع زیادی هم دارند بعضا باعث رضایت مصرف کننده نمی‌شود چون همان محصول قبلی بدون تغییر تکنولوژی تولید و عرضه می شود.   در واقع  به هر میزان استانداردها افزایش یابد اما با این جریان کیفیت خودروها تغییر نکند تا مردم احساس مطلوبیت نسبت به این محصول داشته باشند باز هم ناراضی خواهند بود.

به گفته تاجیک چرخه بهبود ارتقای کیفیت این است که اتمسفر تولید خودرو تغییر کند و خودرو به‌روز دنیا در بازار ایران عرضه شود در حالی که هیچ کدام از محصولاتی که امروز در داخل تولید و عرضه می‌شود قابل رقابت با محصولات موجود در دنیا نیست.

وی معتقد است البته بعد از تحریم دوم، روند ارتقا کیفیت در شرکت‌های بزرگ داخلی افت کرد و در یک مقطعی با کمبود تنوع محصول و عرضه خودروهای جدید به بازار مواجه شدیم اما به مرور تغییراتی در این جریان صورت گرفت و خودروهای جدید توسط خودروسازان داخلی عرضه شد و در مراکز طراحی ایران خودرو و سایپا، تارا، شاهین و اطلس طراحی شد اما اینکه چقدر این محصولات می‌تواند سطح انتظار مصرف کننده را تامین کند باید از مردم  سوال شود.

رشد انتظارات مردم از ارتقای کیفیت خودروها سبقت گرفت

وی کیفیت را فاصله انتظارات مردم از یک محصول دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرعت رشد انتظارات مردم بیشتر از رشد ارتقای کیفیت خودروهاست لذا سال به سال فاصله انتظارات مردم از کیفیتی که تولید می‌شود بیشتر و نارضایتی افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو، اگر چه در حوزه کیفیت خودروها مطالبه مردم و بسیاری از نقدها در این بخش به حق است اما نکته قابل تامل این است که در سال‌های اخیر، داغ شدن بازار خرید خودرو به قصد سرمایه گذاری و نه مصرف، موجب شده نگاه۲ها به میزان زیادی از مسئله کیفیت خودروهای داخلی منحرف شود. در واقع سرمایه‌ای شدن خودرو به دلیل افت تولید و تقاضای کاذب، سیاستگذار را بر آن داشت که تمرکز بیشتری بر احیای تولید و عرضه بیشتر به بازار داشته باشد.

در کنار این اتفاق، متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری و فاصله قیمتی کارخانه و بازار نیز بر سرمایه‌ای شدن خودرو و ورود دلالان و واسطه‌گران و سرمایه‌های سرگردان به این بازار و همچنین جذابیت‌ها در این بخش دامن زده است در چنین شرایطی است که سیاستگذار اگر چه بر ارتقاء نسل خودروها و عرضه خودروهای برقی اهتمام دارد اما همچنان بر رشد کمی خودرو نیز تاکید دارد تا بلکه بتواند این صنعت را همچنان به عنوان یک صنعت پیشران حفظ کرده و از سوی دیگر با تولید بیشتر بازار آشفته خودرو را سامان دهد.

کد خبر 144367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha