بازار خودرو هم «جمشید بسم‌الله» دارد؟

پرشین خودرو: بالا رفتن تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار خودروها این سوال را پیش می‌آورد که چه کسانی قیمت خودروها را در بازار آزاد تعیین می‌کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، روزنامه ملت ما نوشت: در شرایطی که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در چند هفته اخیر صعودی شده است، مشخص نیست که این قیمت‌ها دقیقا توسط چه کسانی و در کجا تعیین می‌شود. در شرایطی که عرضه به مقدار کافی از سوی خودروسازان صورت می‌گیرد تفاوتی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها وجود نداشته یا این تفاوت بسیار ناچیز است اما در مواردی مانند شرایط فعلی که افت تولید و کاهش عرضه از سوی خودروسازان وجود دارد، با افزایش تفاوت قیمت رسمی و بازار خودروها این سوال پیش می‌آید که چه کسانی قیمت خودروها در بازار آزاد را تعیین می‌کنند. اگرچه قیمت‌های رسمی فروش خودروسازان از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ می‌شود اما هیچ مکانیزم روشن و شناخته شده‌ای برای تعیین قیمت این محصولات در بازار آزاد وجود ندارد. یک عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: قیمت خودروها در بازار از سوی خودروسازان و به صورت غیرمستقیم تعیین می‌شود. به گفته علی خاکساری، قیمت خودرو در بازار نیز مانند هر کالای دیگری تابع قانون عرضه و تقاضا است به‌گونه‌ای که در صورت برابر بودن عرضه و تقاضا، قیمت‌ها ثابت مانده، با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش و با رشد تقاضا، افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین خودروساز می‌تواند با کاهش و قطع عرضه موجب سنگین‌تر شدن کفه تقاضا نسبت به عرضه شده و به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد دامن بزند. با این کار خودروساز به دلالان و واسطه‌ها این پیام را می‌دهد که قیمت خودرو در بازار روزانه باید افزایش یابد. در برابر این اظهارات اما دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد هرگونه نقش خودروسازان در تعیین قیمت خودرو در بازار، می‌گوید: خودروسازان داخلی امکان تعیین قیمت فروش محصولات خود را هم ندارند چه رسد به آن‌که بخواهند قیمت این محصولات در بازار را تعیین کنند. احمد نعمت‌بخش با بیان این‌که در حال حاضر دلالان و واسطه‌ها نقش اصلی را در بازار آزاد خودرو دارند، خاطرنشان می‌کند: این دلالان هستند که به دلیل تفاوت فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها، محصولات عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری کرده و به قیمت دلخواه خود در بازار عرضه می‌کنند در حالی که هیچ سودی از این افزایش قیمت نصیب خودروسازان نمی‌شود. به هر حال قیمت خودروها در بازار آزاد چه از سوی خودروسازان و چه از سوی دلالان تعیین شود نکته قابل توجه در آن هماهنگی نسبی فروشندگان مختلف با قیمت‌های تعیین شده است به‌گونه‌ای که بعضا گفته می‌شود قیمت این محصولات از سوی فرد یا افرادی تعیین شده و پس از آن به اطلاع تمام دلالان، واسطه‌ها و دیگر فعالان بازار خودرو می‌رسد.
کد خبر 19307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    19 1
    کی بود کی بود من نبودم خیلی جالبه.
  • آگاه ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    14 0
    يک سوال از آقاي نعمت بخش: آيا کسي که مياد 10 تا ماشين ميخره مصرف کننده ي واقعيه يا دلاله؟فدات بشم، حقيقت بعضي وقتا تلخه. وقتي خودروساز مياد 10 تا 20 تا ماشين ميفروشه به يه نفر يعني چي؟ اگه شما تو فروش خودرو بیشتر دقت کنی، دلال از کجا میتونه ماشین گیر بیاره؟! پس این ماشینایی که دلالها میفروشن هم همه توسط خود شما به اونا فروخته شده و ........یه کم هم به فکر ما مردم بدبخت باشین برادرا.وقتی میگید "در حالي که هيچ سودي از اين افزايش قيمت نصيب خودروسازان نمي‌شود" یعنی چی؟ شما از سود دلال ناراحتی یا از ضرر مردم؟ از کدوم زاویه به مساله نگاه میکنید؟ طمع و حرص شما خودروسازا الان اگه مساله نباشه، قبلا بوده.حتي ميشه گفت در فروش اماني، خود نمايندگي ها نقش دلال رو ايفا ميکنند!!! واي به حال پشت صحنه!
  • محفوظ ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    10 0
    این بازی رو که خودروسازان شروع کردن یه بازی فعلا دو سر باخت برای خودشون و مصرف کننده است. ولی درنهایت با ورشکست شدن خودروسازان تموم میشه چون قیمتها رو هرقدر بالا ببرند میزان تقاضا افت میکنه که منجر به کاهش تولید و ورشکستگی اونا میشه. در کل سال دیگه همه مردم از الانمون بعنوان روزهای خوب زندگی به خوشی یاد خواهند کرد.
  • مهرداد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    8 0
    دلالهای حقیقی همان نمایندگی های محترم هستند که هر کدام چند تا ماشین تو نمایشگاههاشون دارن و وقتی میری بخریشون میگن مال مشتریه درحالیکه روزها ماشین انجاست چه مشتری های باحالی که ماشینشونو گذاشتن مونده نمایندگی.
  • احمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    بس کنید. شماها هم یکی رو علم می کنید تا بدبختش کنید و بعد فک می کنید همه چیز درست می شه. چند مدت پیش دلیل گرونی دلار دو نوسانات ارزی در بازار به جمشید بسم الله بدبخت نسبت داده شد. ولی اون زمانی که ایشان بازداشت شد دلار قیمتی معادل 3200 تومان داشت اما پس از دستگیری ایشان چه اتفاقی افتاد که دلار الان 4000 هزار تومان شده . چرا مقصر را افراد جلوه می دهیم و به دنبال راههای اصلی مشکل نیستیم . الان که چند مدتی است که آن جناب در زندان است پس حالا چه کسی مقصر است. براستی اگه ایشان مقصر بود پس چرا دلار قیمتش پایین نیامد؟ جز اینکه می شه گفت برنامه ریزی ها غلط است و راههای حل مشکلات نادرست
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    اقایان مسول مردم را به بازی نگیرد چطور وفت خرید سمند72 ساعت اعلام ولی تا ساعت12مورخ22/12تمام شد جواب سایت بسته شد