کد خبر 114071
۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
برنامه واگذاری آزادراهها به قوت خود باقی است

پرشین خودرو: با وجود تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش تصدی گری دولت در امور غیرحاکمیتی و عمومی کردن اقتصاد و وعده وزارت راه برای مشارکت بخش خصوصی در نگهداری آزادراه‌ها، هنوز هیچ یک از آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، برنامه وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی با هدف ارتقای سطح کیفی، فنی و ایمنی آزادراه‌های دولتی از چهار سال پیش مطرح شد تا جایی که «عباس آخوندی» وزیر راه وشهرسازی وقت نیز بهره‌وری بیشتر از حمل ونقل جاده ای را مشروط به ارتقای سطح سرویس آزادراهها دانست و خبر داد: آزادراه تهران قم، تهران ساوه، کرج قزوین و تمام آزادراه‌های دولتی باید در جهت ارتقای سطح سرویس و در جهت بهبود نحوه خدمات‌رسانی، سیستم علائم، ایمنی و… به پروژه‌های تجاری تبدیل شود تا بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند.

برنامه ششم توسعه نیز به کمک این هدف آمد و تاکید داشت که در راستای عمومی کردن اقتصاد ومشارکت بیشتر مردم در پروژه‌های اقتصادی و همچنین در راستای کاهش تصدیگری دولت در امورغیرحاکمیتی واگذاری آزادراه‌ها به بخش خصوصی انجام پذیرد.

به اعتقاد کارشناسان رسیدن به توسعه اقتصادی بدون افزایش قابل توجه بهره وری ممکن نیست و کمبود منابع اعتباری دولت، سطح سرویس خدمات آزادراه‌ها را نشانه گرفته است و لازم است که با مشارکت بخش خصوصی برنامه افزایش سطح خدمات جاده ای برای کاربران و استفاده کنندگان از آزادراه ها اجرایی شود.

با وجود اینکه از زمان اعلام خبر واگذاری آزادراه تهران- قم به بخش خصوصی حدود یکسال می گذرد اما عملاً این واگذاری هنوز انجام نشده است و هیچکدام از آزادراه‌های دولتی اکنون از سوی بخش خصوصی اداره نمی شود.

 

آزادراه

 

برنامه واگذاری آزادراهها به قوت خود باقی است

در همین راستا معاون برنامه ریزی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای با اعلام اینکه موضوع واگذاری آزادراه‌ها از وظایف سازمان راهداری است، گفت: برنامه واگذاری آزادراه‌ها به قوت خود باقی است و قرار نیست این برنامه متوقف شود.

مقبلی گفت: برای ادامه نگهداری آزادراههایی که درحال بهره برداری هستند یا سهم مشارکت سرمایه گذار در آنها به اتمام رسیده و یا مستهلک شده از بخش خصوصی استفاده می کنیم و امر بهسازی و نگهداری این آزادراه‌ها را به بخش خصوصی می سپاریم. بر همین اساس مسیر آزادراهی تهران- ساوه به سمت استان مرکزی درحال حاضر در دستور کار است که در مرحله مطالعات مشاور قرار دارد و قصد ما این است که بهره برداری از این آزادراه را در آینده به بخش خصوصی بسپاریم.

وی در خصوص چرایی کند پیش رفتن برنامه واگذاری آزادراه‌ها به بخش خصوصی، گفت: تا این ساعت عملاً هیچ آزادراهی به بخش خصوصی واگذار نشده است، با این حال آزادراه‌هایی که در گذشته با حضور بخش خصوصی ساخته شده است هنوز مستهلک نشده و توسط این بخش اداره می شود؛ اما آزادراه‌هایی که دولت ساخته است و به پایان دوران استهلاک آنها رسیدیم دو سال است در دستور کار واگذاری قرار دارند و مطالعات نهایی برخی از آنها هم تمام شده است و قرار است که کلیه امور مربوط به نگهداری، بهره برداری و بهسازی کامل آنها به بخش خصوصی برسد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای گفت: پیش بینی می‌کنم در سال جاری دو آزادراه تهران –قم و تهران- ساوه که در فاز نهایی انجام مطالعات هستند به طور کامل به شرکت سرمایه گذاری خصوصی واگذار شود.

هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری است و یک هزار کیلومتر در حال ساخت است که به مرور زمان وارد مرحله بهره برداری می شوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 114071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha