دولت با سرمایه گذاری مانع از هرگونه رانت در جریان داخلی سازی شود

پرشین خودرو: با مدیریت منسجم و چتر حمایتی دولت می‌توانیم خیلی از مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان را بر طرف کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از افزایش تعداد خودروهای غیر تجاری تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آنها را قطعات های تک و با فن آوری بالاست تشکیل می دهد وارد فاز جدی تر شد.

نهضت ساخت داخل در صنعت خودرو در شرایطی وارد گام های جدید تری می شود که همچنان تبعات محدودیت شدید نقدینگی مشکلات جدی را برای قطعه‌سازی و خودروسازی کشور به وجود آورده است .این جریان در حالی است که به گفته کارشناسان ظرفیت بالقوه‌ای در کشور برای قطعه‌سازی وجود دارد که با نقدینگی و ایجاد زیرساخت مناسب می‌توان این را به بالفعل تبدیل کرد.

بنا به گفته کارشناسان در وضعیت امروز صنعت خودروسازی، نهادهای بیرونی مثل بانک مرکزی و دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان تحت یک مدیریت منسجم می‌توانند مشکلات قطعه‌سازی را بر طرف نموده و گام مهمی در جهت تکمیل خودروهای غیر تجاری شرکتها و نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو بردارند.

در همین راستا یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف می گوید: با فعال سازی نهضت ساخت داخل می توانیم تحولی عظیم در بخش صنعت خودرو و به دنبال آن اشتغال کشور به وجود آورد و با این کار از توان علمی دانشگاهها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد.

محمد تقی احمدیان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو یاد آور می شود: در این جریان با مدیریت منسجم و چتر حمایتی دولت می‌توانیم خیلی از مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان را بر طرف کنیم.

وی در عین حال معتقد است در صورتی می توان نهضت ساخت داخل را به درستی در کشور عملی نمود که دولت در این زمینه سرمایه گذاری نماید و این هزینه از طریق رانت صورت نگیرد.


با رقابت سالم قطعه سازان هیچ مشکلی در تامین نیاز خودروسازان نخواهند شد

وی تاکید می کند: بواسطه ایجاد رقابت سالم و توانمندی شرکتهای سازنده، پویش داخلی سازی در صنعت خودرو بدون هیچ گونه مشکلی قابل اجرا است و به طور قطع قطعه سازان داخلی هیچ مشکلی در تامین نیاز خودروسازان نخواهند شد.

 

قطعه سازی



این کارشناس صنعت خودرو در ادامه لازمه تحقق نهضت داخلی سازی را ارزیابی شرکتهای مجری و حضور افراد توانمند و طراح در این عرصه عنوان کرده و می گوید: در صورتی که شرکتهایی که در این حوزه وارد می شوند ارزیابی شده و نیروی انسانی توانمند و طراح داشته باشند هیچ مشکلی در اجرای پروژه داخلی سازی نخواهیم داشت حتی برای ساخت برخی از قطعات های تک مانند ECU از دانش و توانمندی کافی برای دستیابی به تولید این قطعه برخوردار هستیم هر چند ساخت برخی از این قطعات ،تکنولوژی و پیچیدگی ویژه ای دارد که در بلند مدت محقق خواهد شد.


تولید قطعات با فن آوری بالا نیز اقتصادی است

احمدیان همچنین با توجه به طرح موضوع تیراژ اقتصادی در ساخت برخی قطعات، گفت: تولید حتی قطعات تخصصی با وجود سرمایه گذاری سنگین و هرینه بالای تولید، به طور قطع با وجود تیراژ یک میلیون دستگاه خودرو در کشور هم اقتصادی خواهد بود.


اهمیت توجه به توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو /خودروسازان از ارتقاء فن آوری ترس و واهمه نداشته باشند

به گفته وی قطعه سازی در همه زمینه صرفه اقتصادی دارد و به رغم برخی اظهارات زیانی را تحمیل نخواهد کرد. زیرا وقتی در ساخت قطعه ای تکنولوژی توسعه پیدا کند به دنبال آن تکنولوژی های دیگری توسعه خواهد یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه خودرو یکی از ابراز تکنولوژی در همه جای دنیا بوده و هست مطرح می کند: به هر میزان قطعه در داخل تولید شود زمینه ساز توسعه تکنولوژی در سایر بخش های کشور خواهد بود

احمدیان در پایان یاد آور می شود: توسعه تکنولوژی خودرو باعث توسعه زیرساخت های کل کشور می شود از این رو باید به این مساله توجه شود و تولیدکنندگان از ورود به این حوزه و ارتقاء فن آوری در این بخش ترس و واهمه نداشته باشند.

کد خبر 115083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha