تامین و توزیع قطعات شرکت های خدمات پس از فروش در سال97 افت کرد

پرشین خودرو: قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از افت شاخص تامین و توزیع قطعات در شرکتهای خدمات پس از فروش در سال 97 خبر داد و گفت: شاخص رضایت مشتریان از تامین قطعات یدکی 7درصد و شاخص رضایت مردم از زمان تعمیرات نیز حدود 6درصد افت را در سال 97 نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سعید تاجیک در نشست خبری با اعلام این مطلب به ارائه توضیحاتی در خصوص آخرین گزارش ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت های خودرویی در سال 97 پرداخت و اظهار داشت : در سال 97 کیفیت و قیمت قطعات در حوزه خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه کننده رشد داشته اما تامین قطعات با افت همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده خودرو همه ساله بر اساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می گیرد و در سال 97 نیز این ارزیابی در سطح 45 شرکت خودرویی انجام شد، تصریح کرد: در سال جاری دستور العمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی گفت: آخرین وضعیت بازنگری در دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش خودروها در سال 95 صورت گرفته است اما وزارت صنعت به دنبال تشکیل کارگروه بازنگری در ضوابط و الزامات خدمات پس از فروش صنعت خودرو است که در سال 98 این بازنگری صورت گیرد.

معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد اضافه کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، انجمن خدمات پس از فروش، وزارت صمت، انجمن خودروسازان و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان از اعضای این کارگروه هستند که در سال جاری ضوابط و شرایط ارزیابی خدمات پس از فروش را مورد بازنگری قرار خواهند داد.

بازنگری در دستور العمل ضوابط و خدمات پس از فروش خودروها در سال 99 اجرایی می شود

تاجیک تاکید کرد: شرکت های خدمات پس از فروش پیشنهاد اصلاحات در ضوابط اخیر را به انجمن خدمات پس از فروش ارائه و با تشکیل کارگروه مورد نظر این اصلاحات اعمال و برای سال 99 اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به انتشار گزارش هر ساله وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو توسط شرکت ISQI ( شرکت یازرسی کیفیت و استاندارد ) پرداخت و خاطر نشان کرد: آخرین گزارش مربوط به وضعیت خدمات پس از فروش شرکت های در سال 97 مدت کوتاهی است منتشر شده که با توجه به ارزیابی که شرکت ها در این زمینه و اعلام رتبه هایی که مطرح شده لازم دانستیم توضیحاتی را جهت شفاف سازی در این خصوص ارائه نماییم.

وی گفت: اساس ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو است که مصوب سال 86 مجلس شورای اسلامی است و آیین نامه اجرایی دارد که مصوب هیات وزیران است و دستور العمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش خودروها دارد که مصوب وزارت صنعت و معدن است و آخرین ابلاغیه این دستورالعمل نیز مربوط به سال 95 است که وزارت صمت به شرکت های خودرویی ابلاغ شده است.

 

100%



قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد با اشاره به مدل های ارزیابی خدمات یاد آور شد: مدل ارزیابی خدمات پس از فروش خودروها بر اساس 4 شاخص کیفیت خدمات، سرعت خدمات، هزینه خدمات و نتایج عملکرد که به طور مساوی 50 درصد به نتایج عملکرد و 50 درصد به 3 شاخص بعدی در امتیازات اختصاص یافته است.همه بندهایی که در این شاخص ها ارزیابی می شوند بندهایی است که در آیین نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و یا آیین نامه اجرایی آنها ذکر شده است.

تاجیک افزود: به عنوان مثال در کیفیت خدمات، بحث وضعیت نمایندگی ها و آموزش های مهارتی پرسنل و نظامات کیفیتی که در حوزه کیفیت و سایر الزاماتی که در قانون دیده شده است و این ساختار مدل ارزیابی است که بر اساس آن شرکتها مورد ارزیابی قرار می گیرند.در نتایج عملکرد نیز شاخص های مربوط به رضایتمندی مشتری که شامل نتایج مربوط به خود مشتری و نتایج رضایت نمایندگی ها از شرکتهای عرضه کننده به عنوان شاخص ها در این بخش مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی گفت: به طور کلی وضعیت کیفیت خدمات پس از فروش در سال 97 نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است و در مجموع عدد حاصل شده 71 درصد است که این عدد نشان می دهد که 71 درصد از الزامات قانون حمایت از مصرف کنندگان در سال 97 رعایت شده است.

افت کیفیت خدمات واردکنندگان در سال 97

وی تاکید کرد: البته در سال 97 واردکنندگان حدود 1.5 درصد افت کیفیت خدمات داشته اند در حالی که تولیدکنندگان در مجموع 4.5 درصد رشد کیفیت خدمات را در سال گذشته داشته اند.

وی همچنین در خصوص وضعیت پذیرش خودرو در نمایندگی ها در سال 97 گفت: وضعیت پذیرش خودرو در نمایندگی های مجاز در سال 97 نسبت به سال قبل از آن حدود 17 درصد رشد داشته است که علت اصلی رشد صورت گرفته مربوط به قیمت پایین قطعات و خدمات در نمایندگی ها بوده است.

معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت در اداکه با اشاره به رشد کیفیت و قیمت قطعات در حوزه خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه کننده در سال 97 خاطر نشان کرد: درصورتی که در سال جاری شرکتها در حوزه قیمت و کیفیت نتوانند رقابت کنند بدون شک تامین قطعات وارد جریان بازار آزاد خواهد شد.

تاجیک در پایان به رتبه بندی نمایندگی های مجاز در بخش خودروهای سبک در سال 97 اشاره کرد و گفت: در این ارزیابی 7.5 درصد از نمایندگی ها حائز رتبه 4، 16.6 درصد از نمایندگی های مجاز رتبه 3، 42.2 درصد از نمایندگی ها رتبه 2 و 33.1 درصد از نمایندگی ها مجاز حائز رتبه یک شدند.

کد خبر 115477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha