تکمیل پروژه آزمون جاده ای در گرو تامین سرمایه 1000 میلیاردی است

پرشین خودرو: با توجه به مشکل مالی سهامداران در تامین سرمایه مرکز آزمون جاده ای، طرحی به وزارت صنعت ارائه شده تا بودجه ای برای تامین سرمایه این پروژه اختصاص یافته و دولت به عنوان سهامدار در این طرح سرمایه گذاری کند تا پروژه آزمون جاده ای اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پروژه آزمون جاده ای خودرو با گذشت بیش از 15 سال از آغاز، همچنان با اما و اگرهای زیادی همراه است به طوری که به رغم وعده مسئولان و سرمایه گذاران تاکنون فاز اولیه این پروژه نیز اجرایی نشده است.

حال در شرایطی روند کند اجرای این پروژه با خبر توقف این پروژه مصادف شده که به عقیده کارشناسان، ایجاد این مرکز نیاز صنعت خودرو کشور در حوزه طراحی، نظارت و کیفیت است و در شرایط کنونی خلأ چنین مرکزی برای تست جاده‌ای در کشور به شدت احساس می‌شود. حال با توجه به رقم سنگینی که برای سرمایه‌گذاری در این طرح مورد نیاز است، آیا خودروسازان با وجود کمبود نقدینگی که با آن دست به گریبان هستند، قادر به تامین سرمایه برای اجرای این طرح بزرگ خواهند بود یا ورود یک سرمایه‌گذار جدید الزامی است؟

در همین راستا قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با توجه به طرح موضوع توقف پروژه آزمون جاده ای، علت اصلی توقف این پروژه را عدم تامین سرمایه از سوی سهامداران اصلی اعلام کرد.

سعید تاجیک در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این اعلام این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر عمده ترین سهامداران پروژه آزمون جاده ای شرکت های خودروساز هستند که به دلیل زیان دهی بالا و افزایش مشکلات اقتصادی در یک سال گذشته قادر به تامین سرمایه این پروژه نشدند و عملا این شرایط موجب توقف طرح آزمون جاده ای شده است.

وی از ارائه طرحی به وزارت صنعت به منظور تخصیص بودجه ای جهت اجرا و تکمیل پروژه مرکز آزمون جاده ای خبر داد و تصریح کرد: با توجه به مشکل مالی سهامداران در تامین سرمایه، مرکز آزمون جاده ای طرحی را به دفتر معاونت امور صنایع وزارت صنعت ارائه نموده که هم اکنون در حال بررسی است.

تاجیک ادامه داد: در این طرح پیشنهاد شده تا وزارت صنعت بودجه ای را برای تامین سرمایه مرکز آزمون جاده ای اختصاص داده و به عنوان سهامدار در این طرح سرمایه گذاری نماید تا پروژه آزمون جاده ای اجرایی شود.


تبعات تاخیر در اجرای طرح آزمون جاده ای در کیفیت تولیدات خودروسازان

به گفته وی مرکز آزمون جاده ای جزء نیازهای صنعت خودروی کشور در حوزه طراحی و نظارت است و هر گونه تاخیر تا توقف در اجرای این پروژه به طور قطع در ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی موثر خواهد بود.

معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد همچنین به نقش تحریم ها بر روند همکاری با مراکز خارجی آزمون جاده ای پرداخت و اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور راه اندازی مرکز آزمون جاده ای از الزامات مهم برای خودروسازی در کشور است چرا که با توجه به تحریم ها مراکز خارج از کشور همکاری لازم را با ما نخواهند داشت.

 

آزمون جاده ای



تاجیک افزود: در همه کشورها راه اندازی طرح های آزمون جاده ای با توجه به سرمایه گذاری بالا و عدم توجیه اقتصادی با حمایت دولتها صورت گرفته و سپس به بخش خصوصی واگذار می شود بنابراین با توجه به عدم توان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های بزرگ، انتظار می رود دولت در این بخش سرمایه گذاری نماید.

وی همچنین به روند پی گیری طرح آزمون جاده ای در مدیریت های قبلی وزارت صنعت پرداخت و خاطر نشان کرد: در دولت قبل و وزرای اسبق صنعت، طرح آزمون جاده ای در جلسات شورای سیاست گذاری خودرو پی گیری می گردید البته در مدیریت جدید وزارت صنعت ،معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز پی گیر هستند و تا کنون نامه های متعددی را به سازمان های مختلف جهت رفع مشکلات زمین و تامین بودجه این پروژه ارسال کردند.

این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد خاطر نشان کرد: همچنین در این راستا معاونت امور صنایع وزارت صنعت جلساتی را برای تامین سرمایه با دستگاههای مربوطه برگزار کردند از این رو امید زیادی به اقدامات اخیر وزارت صنعت وجود دارد چرا که به واقع سهامداران موجود کشش سرمایه گذاری 1000 میلیارد تومانی برای پروژه مرکز آزمون جاده ای را ندارند.

تاجیک با توجه به توقف سرمایه گذاری خودروسازان در پروژ آزمون جاده ای، تصریح کرد: کل پروژه مرکز آزمون جاده ای سرمایه ای در حدود 1000 میلیارد تومان نیاز دارد و برای راه اندازی فاز اول این طرح باید بودجه ای در حدود 100 میلیارد تومان تزریق شود.

 

سعید تاجیک


در صورت سرمایه گذاری دولت مرکز آزمون جاده ای تا 1400 تکمیل می شود

وی در پایان با اشاره به علاقه مندی معاون امور صنایع و همچنین مدیر کل دفتر امور صنایع خودرو وزارت صمت در اجرای هر چه سریعتر پروژه آزمون جاده ای ، یاد آور شد: در حال حاضر تمام ساختار های طرح ، پیمانکاران و نقشه های فنی با کمک مشاوران خارجی انتخاب و در صورت تامین سرمایه، فاز اول طرح ظرف 8 ماه و کل پروژه طی 2 سال تکمیل و راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تقریبا سال 82 بود که شرکت آزمون جاده‌ای خودرو به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن وقت و به منظور جلوگیری از صرف هزینه‌های بالا برای تست جاده‌ای خودروها در خارج از کشور، با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تأسیس شد و با گذشته 16 سال از آن زمان همچنان راه اندازی این مرکز مانند بسیاری از پروژه های دیگر همچنان در حال طی مراحل اجراست.

هم اکنون شرکتهای آرتاویل تایر، گروه بهمن و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بخش خصوصی و دو شرکت ایران خودرو و سایپا 5 سهام دار و سرمایه گذار اصلی پروژه مرکز آزمون جاده ای هستند.

کد خبر 115795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha