رشد عجیب قاچاق تایرهای سواری به کشور / قیمت لاستیک پرایدی 2 برابر قیمت مصوب

پرشین خودرو: چنانچه تعرفه واردات تایرهای سواری کاهش یابد واردات از مسیرهای قانونی صورت گرفته و با کاهش قاچاق، دولت نیز به عایدی و درآمد خود از محل تعرفه واردات خواهد رسید.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اعلام این مطلب به وضعیت نگران کننده واردات تایرهای سواری و کاهش شدید واردات در این بخش اشاره کرد و گفت: تعرفه 40 درصدی و تبدیل ارز تخصیصی از نیمایی به ارز آزاد، واردات تایر را برای واردکنندگان غیر اقتصادی کرده است.

سید محمد میر عابدینی تصریح کرد: در شرایطی آمار واردات تایر سواری در مقایسه با سال گذشته کاهشی است که برای اصلاح وضع کنونی باید تعرفه واردات تایرهای سبک کاهش یابد.

وی وضع موجود تعرفه را موجب افزایش عرضه تایرهای سواری قاچاق در بازار دانست و اظهار داشت: متاسفانه وضع موجود تعرفه واردات تایرهای سواری موجب شده که امروز به وفور شاهد تایرهای سواری قاچاق در بازار باشیم.

با نرخ فعلی تعرفه قاچاقچی ریسک قاچاق را می پذیرد

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان لاستیک علت افزایش قاچاق تایرهای سواری را صرفه اقتصادی در این بخش عنوان کرد و افزود: امروز قاچاق تایر سواری با صرفه اقتصادی همراه است زیرا کسی که قاچاق می کند رقم اضافه 40 درصد را به دولت پرداخت نمی کند به همین جهت قاچاقچی این ریسک را می پذیرد که کالا را قاچاق کند.

میر عابدینی تصریح کرد: در صورتی تعرفه واردات تایرهای سبک کاهش یابد واردات از مسیرهای قانونی صورت گرفته و با کاهش قاچاق تایر های سواری، دولت نیز به عایدی و درآمد خود از محل تعرفه واردات خواهد رسید.

 

تایر



وی گفت: متاسفانه در این شرایط نه دولت به درآمد حاصل از واردات می رسد و نه مصرف کنندگان چنانچه برای تایر خریداری شده با مشکلی مواجه شود می داند که به کجا مراجعه کنند.

وی در ادامه جلوگیری از روند عرضه تایرهای قاچاق را وظیفه ستاد مبارزه با ستاد قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و افزود : اینکه آمارها نشان می دهد که واردات تایر سواری به شدت کاهش یافته ناشی از شرایط موجود و نرخ بالای تعرفه واردات است.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر در ادامه به نیاز بازار کشور به تایرهای سواری اشاره کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: آمار سه چهار سال اخیر نشان می دهد که هر ساله به طور متوسط 60 هزار تن واردات تایر سواری به کشور صورت گرفته و هیچ زمان در انبار واردکنندگان به دلیل اشباع بازار تایر سواری دپو نشده است و این میزان نیاز کشور بوده و مصرف شده است.

رقم فعلی تعرفه واردات تایرهای سواری ظلم به مصرف کننده است

میر عابدینی یاد آور شد: چنانچه دولت دغدغه ای بابت مصرف کننده نهایی دارد تعرفه واردات تایر های سواری را کاهش دهد چرا که رقم فعلی تعرفه واردات تایرهای سواری ظلم به مصرف کننده است.

وی در ادامه به نیاز کشور در حوزه تایرهای سنگین پرداخت و خاطر نشان کرد: با راه اندازی یکی دو کارخانه تولیدی تایر سنگین کار راه نخواهد افتاد اصولا تفکر ممانعت از واردات تفکر درستی نیست.

با ممنوعیت واردات کیفیت دیگر مفهوم نخواهد داشت

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که فضای رقابتی ایجاد نشود در هیچ بخشی پیشرفت نخواهیم کرد، به پرشین خودرو گفت : تفکر اینکه با دو سه کارخانه نیازی به واردات نداریم تفکر منطقی نیست چرا که ضرر آن به مصرف کننده می رسد زیرا مجبور می شود هر چه تولید می شود را خریداری کند و کیفیت دیگر مفهوم نخواهد داشت.

تامین 70 درصد از نیاز بازار تایرهای سنگین از طریق واردات

به گفته وی هم اکنون در تایرهای سنگین بالای 70 درصد و در سواری حدود 30 درصد از نیاز بازار از طریق واردات تامین می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر در پایان با اشاره به وضع موجود بازار تایرهای پرایدی گفت: در حال حاضر لاستیک پرایدی دو برابر قیمت مصوب در بازار به فروش می رسد و علت وضع موجود عدم تعادل بین عرضه و تقاضاست.

کد خبر 116725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha