ارائه پیشنهاد 5 بخشی به خودروسازان برای تامین نقدینگی قطعه سازان

پرشین خودرو: خرید اموال مازاد و غیر تولیدی خودروسازان توسط قطعه سازان غیر ممکن است و اجرای این پیشنهاد در اوضاع فعلی واحدهای قطعه سازی که با مشکل جدی نقدینگی روبرو هستند به زیان قطعه سازان متوسط و کوچک خواهد بود بر این اساس پیشنهاد می شود راهکار 5 گانه قطعه سازان برای پرداخت مطالبات واحدهای قطعه سازی عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از تاکید وزیر صنعت مبنی بر اینکه فروش اموال مازاد خودروسازان جهت تامین نقدینگی، شرکت ها فروش اموال غیرتولیدی را در دستور کار دارند حال آنکه این موضوع مشکلاتی را برای شرکتها ایجاد کرده است و تاکنون موانعی برای فروش بوجود آمده است این در حالی است که گفته می شود خودروسازان پیشنهاد واگذاری اموال فوق را به قطعه سازان دادند تا در این راستا بخشی از بدهی خود به قطعه سازان پرداخت کنند که البته این پیشنهاد با واکنش های مختلفی مواجه شده است.

برهمین اساس نایب رئیس انجمن تخصصی قطعه سازان همگن کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه اجرای چنین پیشنهادی از سوی خودروسازان غیر ممکن است، اظهار داشت: با توجه به سایز متفاوت قطعه سازان و تفاوت میزان مطالبات هر یک از این واحدها از خودروسازان خرید اموال مازاد و غیر تولیدی خودروسازان توسط قطعه سازان غیر ممکن است. بنابراین پیشنهاد تهاتر اموال غیر تولیدی خودروسازان در قبال بدهی قطعه سازان عملی نخواهد بود.

 



مهدی مطلب زاده با طرح این سوال که در صورت فروش اموال خودروسازان به صورت تهاتر به قطعه سازانی که طلب بالا دارند، وضعیت دیگر واحدهای قطعه سازی که مطالبات آنها ارقام متفاوتی است چه خواهد بود؟ تاکید کرد: پیشنهاد فروش اموال مازاد خودروسازان به قطعه سازان تنها به شرکتهایی با ارقام بالا امکان پذیر است.

 

مهدی مطلب زاده



به گفته وی اجرای این پیشنهاد در اوضاع فعلی واحدهای قطعه سازی که با مشکل جدی نقدینگی روبرو هستند به زیان قطعه سازان متوسط و کوچک خواهد بود بنابراین خودروساز باید اموال و دارایی مازاد را به فروش رسانده و به صورت نقد مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند.

وی در ادامه با اشاره به راهکار 5 گانه قطعه سازان به خودروساران برای پرداخت مطالبات واحدهای قطعه سازی گفت: بر اساس راهکار ارائه شده، پیشنهاد می شود بخشی از بدهی خودروسازان به واحدهای قطعه سازی در قالب سهام قابل خرید و فروش خودروسازان ارائه شود همچنین بخشی از این مطالبات به صورت نقدینگی، بخشی در قالب خودرو و درصدی نیز به صورت چک های مدت دار پرداخت شود تا قطعه ساز بتواند خرید دین کنند.

اجرای ناقص بخشی از راهکار 5 وجهی قطعه سازان که بی نتیجه ماند

این فعال در صنعت قطعه سازی خاطر نشان کرد: در صورتی که این بخشی از راهکارهای ارائه شده عملی شود همه واحدهای قطعه سازی به نقدینگی مورد نیاز دست خواهند یافت. اابته بخشی از راهکار پیشنهادی در سالیان قبل توسط یکی از شرکتهای خودروسازی به صورت ناقص اجرایی شد و موفقیتی را به همراه نداشت.

 



مطلب زاده همچنین با توجه به روند رو به رشد مطالبات قطعه سازان این رقم را تا ماه گذشته 22 هزار میلیارد اعلام کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با توجه به عدم پرداخت این رقم از سوی خودروساز طور قطع امروز این رقم افزایش یافته است.

وی در ادامه با موضوع زیان بالای خودروسازان و فشار آن بر واحدهای قطعه سازی اشاره کرد و گفت: قطعه ساز ضامن سود و زیان خودروساز نیست ؛ همان طور که هنگامی که خودروساز هزاران میلیارد سود می کرد در پرداخت قطعه ساز تاثیری نداشت مسلما امروز که زیان میکنند نباید به قطعه ساز فشار وارد کنند.

نتیجه سوء سیاست گذاری های دولت بر جریان زیان دهی خودروسازان و قطعه سازان

وی شرایط کنونی را ناشی از سوء سیاست گذاری در صنعت خودرو و تحمیل قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و گفت: در سالیان قبل دولت با قیمت گذاری دستوری خودروسازان را مجبور به فروش خودرو با قیمت های کمتر از قیمت تمام شده کرد به طوری که شرکتها روی هر خودرو زیان دادند همچنین شرکتهای خودروساز در سالهای اخیر مجبور به سرمایه گذاری غیر بازده درون و برون مرزی شدند و همگی اینها سیاست های اجباری دولت بوده در حالی که هیچ گونه توجیه اقتصادی را برای شرکتهای خودروسازی به همراه نداشته است.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن همچنین به تاثیر مستقیم شرایط مالی خودروسازان بر جریان فعالیت قطعه سازان در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود : با اتفاقاتی که موجب زیان خودروسازان شد قطعه سازان نیز با مشکل مواجه شدن به طوری که در سال 97 بسیاری از واحدهای قطعه سازی زیان ده شده و ناگزیر به تعدیل 280 هزار نیروی شاغل شدند البته با پرداخت 4 هزار میلیارد تسهیلات مصوب به قطعه سازان، حدود 150 هزار نفر نیروی معلق از کار مجدد به کار بازگشتند اما 130 هزار نیروی تعدیلی همچنان بیکار هستند.

مطلب زاده در ادامه این گفت و گو به پرشین خودرو گفت: متاسفانه با عدم پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیاردی و ادامه موج مشکل نقدینگی در واحدهای قطعه سازی مجدد قطعه سازان وارد فاز تعیلق شدند و برخی از شرکتها ورشکست شده و امکان ادامه فعالیت ندارند اما در این جریان بخشی از قطعه سازانی که پشتوانه مالی بهتری دارند با سختی در حال حفظ تولید هستند اما به طور قطع با ادامه مشکل نقدینگی این شرکتها نیز ضربه خواهند خورد.

نقش مهم رسانه ها در روشنگری و تشریح وضع موجود خودروسازی در جامعه

وی در پایان به نقش مهم رسانه در تشریح وضع موجود خودروسازی ها و روشنگری در جامعه پرداخت و خاطر نشان کرد: متاسفانه طرح مواردی در خصوص اهمیت حفظ اشتغال در کشور کمتر از سوی رسانه ملی مورد توجه قرار می گیرد و در جامعه بیشتر توهین به خودرو ملی تبلیغ می شود در حالی که رسانه ها می توانند نقش مهمی در طرح مشکلات خودروسازان در جامعه و روشنگری در این بخش ایفا کنند.

کد خبر 116879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha