سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: بر اساس سیاهه انتشار سال ۹۶ سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق حدود ۶۰.۸ درصد است.

به گزارش پرشین خودرو، حسین شهیدزاده امروز در تشریح سیاهه انتشار سال ۹۶ افزود: هدف از انتشار این سیاهه، کمی سازی مقادیر آلایندگی تولیدی از منابع مختلف، شناسایی و اهمیت سنجی و مقایسه منابع مختلف برای آلایندگی‌های گوناگون و اثرسنجی سناریو‌های مختلف آلودگی هواست.


وی تصریح کرد: سیاهه انتشار، مهم‌ترین ابزار علمی و مدیریتی شناخت و کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود و بدون آن، برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا کاملا بی هدف است و تلاش شده است با بروز رسانی سیاهه انتشار و برطرف سازی ایراد‌های نسخه قبلی که در سال ۹۲ منتشر شده بود، اهداف کیفی به کمی تبدیل شود و اثربخشی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا میسر شود.


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: از میان منابع متحرک انتشار آلودگی هوای تهران، خودرو‌های دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس شرکت واحد، اتوبوس سرویس و کامیون حدود ۳۲ درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند که سهم مینی‌بوس ۴ درصد، اتوبوس واحد ۵.۷ درصد، اتوبوس سرویس ۷.۴ درصد و کامیون ۱۵.۷ درصد است.


شهیدزاده افزود: خودرو‌های سواری نیز ۱۳.۹ درصد، تاکسی ۲.۱ درصد، موتورسیکلت ۱۰.۱ درصد و وانت ۱.۸ درصد از تولید ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را به خود اختصاص داده اند.


وی درباره سهم منابع آلاینده غیر متحرک در تولید ذرات معلق، افزود: نیروگاه‌ها ۱۲.۱ درصد، پالایشگاه‌ها ۴.۴ درصد, صنایع ۱۷.۸ درصد، فرودگاه‌ها ۰.۲ درصد، راه‌آهن ۰.۲ درصد، پایانه‌های اتوبوس ۲.۳ درصد، خانگی، تجاری و اداری ۲.۳ درصد در تولید ذرات معلق در شهر تهران موثر هستند.

 

آلودگی هوا

 


وی درباره سهم منابع متحرک شهر تهران در تولید آلاینده‌های گازی نیز گفت: بالاترین عامل تولید آلاینده‌های گازی در تهران به ترتیب خودرو‌های سواری با ۳۸.۸ درصد، موتورسیکلت ۲۱.۳, وانت ۹.۵, تاکسی ۹.۴ درصد، کامیون ۳.۱ درصد، اتوبوس سرویس ۰.۴ درصد، اتوبوس شرکت واحد ۰.۵ درصد و مینی بوس ۰.۸ درصد است.


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه با اشاره به مقایسه کیفیت هوای تهران در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۸ افزود: این مقایسه نشان می‌دهد ذرات معلق به‌عنوان آلاینده اصلی هوای پایتخت، سیر کاهشی داشته است.


وی اضافه کرد: مقایسه تعداد روز‌هایی که هر یک از آلاینده‌ها از حد مجاز فراتر بوده اند در بازه پنج سال اخیر نکات روشنی از منحنی نزولی ذرات معلق تهران را نشان می‌دهد البته طرح‌های ترافیکی و کاهنده آلودگی هوا که از اردیبهشت ۹۷ تاکنون در شهر تهران اجرایی شده، بر کاهش میزان تولید ذرات معلق اثرگذار بوده و پیگیری روند کاهش ذرات معلق دلیلی بر این کارکردهاست.


شهیدزاده گفت: بر اساس آمار‌ها در پنج سال اخیر سال ۹۴ آلوده‌ترین سال بوده که ۲۴درصد روز‌های آن آلوده بوده است، همچنین سال‌های ۹۶ و ۹۸ نیز شرایط به نسبت مشابهی داشته و ۱۹ درصد روز‌های این دو سال در وضعیت نامطلوب بوده این درحالی است که تعداد روز‌های با شرایط پاک در سال جاری فراتر از سایر سال‌ها بوده است.


وی تصریح کرد: مطلوب‌ترین وضع کیفیت هوا در این دوره زمانی، مربوط به سال ۱۳۹۷ است که علت آن بهبود محسوس شرایط جوی در آن سال است.


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آلاینده شاخص شهر تهران طی این سال‌ها ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده که تعداد روز‌های آلوده به لحاظ این آلاینده در سال جاری به‌جز سال گذشته از سال‌های ۹۴ تا ۹۶ به‌طور محسوس کمتر بوده و این کاهش همچنین در مورد آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نیز رخ داده است.


وی ادامه داد: همچنین روند افزایشی روز‌های نامطلوب به لحاظ آلاینده ازن طی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ مشاهده می‌شود که با توجه به اینکه این آلاینده در گروه آلاینده ثانویه قرار دارد؛ عوامل مختلفی از جمله گرما، میزان تابش نور خورشید و افزایش دما به‌ویژه در سال جاری در تولید آن نقش بسزایی داشته است.


شهیدزاده تاکید کرد: بسیاری از روز‌های آلوده ثبت‌شده در سال جاری طی ماه‌های گرم و به لحاظ آلاینده ازن رخ داده است و کیفیت هوا به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که عمدتا منشاء آن منابع متحرک هستند نسبت به سال‌های ۹۴ تا ۹۶ با کاهش روبرو بوده است. البته در برخی از روز‌های آلوده ممکن است بیش از یک آلاینده فراتر از حد استاندارد قرار داشته باشد.

کد خبر 119340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha