نقش تعادلی خودروهای دست دوم به عنوان قطب جدید در بازار خودرو

پرشین خودرو: بیشتر فعالان برای جلوگیری از ادامه سیر صعودی قیمت ها و کاهش واسطه گری در بازار، کاهش فاصله فروش و عرضه به بازار، ورود خودروهای دست دوم را در ایجاد بازار رقابتی و تعادل قیمت در بازار خودرو موثر می دانند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته اگر چه بازار ارز و طلا نوسان قیمتی زیادی را نداشت اما بازار خودرو مستقل از رفتار بازار ارز، مسیر دیگری را انتخاب کرد و عمده محصولات در بازار افزایش قیمت یافت.

بازار خودرو که با آغاز فصل زمستان آرامش نسبی را تجربه کرده بود با نزدیک شدن به نیمه ماه و تغییر جریان تقاضا ، مجدد بر مدار افزایش قیمت قرار گرفت چنانچه به گفته فعالان بازار، تب و تاب ماههای پایانی سال و پیش بینی رشد بیشتر قیمت ها تا پایان سال بر این روند تاثیر گذاشت.

تغییر جریان قیمتی در بازار خودرو در حالی موجب تعجب و ابهام فعالان بازار شده است که خبرها حکایت از تاثیر رشد تولید خودروسازان و انجام تعهدات بر کاهش جو روانی بازار دارد موضوعی که برای مدت کوتاهی آرامش را بر بازار خودرو حاکم کرد.

تسریع در انجام تعهدات بر سیر نزولی قیمت خودرو در بازار

فعالان بازار معتقدند گر چه خودروسازان متعهد به انجام تعهدات خود شده و رشد خوبی را در تولید رقم زدند اما کندی تحویل خودرو بابت خریدهای گذشته بر روند کلی بازار تاثیر گذاشته که در صورت افزایش عرضه به بازار این جریان می تواند تاثیر مثبتی در بازار داشته و در سیر نزولی قیمت ها تاثیرگذار باشد.

به گزارش پرشین خودرو، بررسی بازار نشان می دهد که کماکان در بسیاری از خودروهای داخلی نبود تعادل در عرضه و تقاضا، موجب کمبود و رشد قیمت در بازار شده است به طوری که ارزیابی میدانی بازار خودرو حاکی از دردسر متقاضیان واقعی برای خرید است به طوری که متقاضیان برای خرید یک مدل پراید باید پی گیری و مراجعات زیادی را به بازار داشته باشند تا موفق به خرید شوند این در حالی که به گفته فعالان بازار نمایندگی های مجاز شرکتها نیز فروش نقدی نداشته و چنانچه خودرویی نیز توسط نمایندگی ها عرضه شود عمدتا خودروهای ثبت نامی مشتریان است.

در همین یک فعال بازار از افزایش عرضه خودروهای پلاک شهرستان در بازار خبر داده و عنوان می کند که رکود و افت شدید تقاضا در بازار شهرستان ها ، واسطه ها را تشویق به خرید خودروهای با پلاک شهرستان و فروش و عرضه در بازار تهران کرده است.

 

بازار خودرو



فروش خودروهای داخلی و مونتازی پلاک شهرستان مانند سراتو و چانگان و پژو 206 تیپ 5 در حالی رو به افزایش است که این موضوع نه تنها تاثیری بر جریان تقاضا در بازار نداشته بلکه موجب افزایش جو دلالی و نوسان قیمت در بازار شده است .

با این حال فعالان بازار معتقدند در صورتی که عرضه خودروسازان در بازار افزایش یابد و تعادل بر بازار عرضه و تقاضا حاکم شود امکان کاهش قیمت در ماههای پایانی سال وجود دارد در غیر این صورت همچنان بازار خودرو با نوسان و رشد قیمت همراه خواهد شد.

فروش خودرو زیر 5 درصد چه اتفاقی را در بازار خودرو رقم زد؟

از سویی برخی فعالان بازار علت وضع کنونی بازار خودرو را اجرای فرمول فروش زیر 5 درصد بازار می دانند ، به گفته این بخش از فعالان بازار "با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای فرمول فروش خودرو زیر 5 درصد قیمت بازار می گذرد ؛ فرمولی که قرار بود قیمت خودرو را تنظیم و اختلاف قیمت کارخانه و بازار را به صفر برساند اما متاسفانه در این مدت عملا اتفاقی را در بازار خودرو رقم نزده است."

بررسی ها نشان می دهد که اجرای این فرمول صرفا موجب ورود بیشتر دلالان و سرمایه گذاران در بازار خودرو شده تا از این جریان سود بردند و این فرمول عملا نتوانسته است بازار را کنترل و فشار روانی در بازار را کاهش دهد.


ایجاد قطب جدیدی در بازار / ورود خودروهای دست دوم راهکاری برای جلوگیری از رشد قیمت در بازار

اما راهکاری که اغلب فعالان برای جلوگیری از ادامه سیر صعودی قیمت ها و کاهش واسطه گری در بازار عنوان می کنند کاهش فاصله فروش و عرضه به بازار است؛ اگر چه برخی فعالان واردات خودروهای دست دوم و ایجاد بازار رقابتی را در ایجاد تعادل قیمتی در بازار قیمتی موثر می دانند و معتقدند که برای آرامش بازار خودرو باید قطب جدیدی در کنار دو قطب خودروسازی ایران خودرو و سایپا ایجاد شود که با توجه به وضع حاکم بر صنعت خودروسازی ، ورود خودروهای دست دوم به بازار می تواند راهکاری مناسبی برای جلوگیری از رشد قیمت در بازار داخلی ها و وارداتی ها باشد.

با این حال به نظر می رسد در صورتی که که دولت اجازه دهد تجربه ای که در کشورهای منطقه اجرایی شده در ایران شکل بگیرد و خودروهای مدل 2015 به بالا وارد بازار شوند این اتفاق موجب بالانس و تعادل قیمتی در بازار خودرو می شود و با ایجاد جریان رقابت ، قیمت غیر منطقی بسیاری از خودروهای مونتاژی و داخلی در بازار افت بسیاری خواهد کرد.

کد خبر 119454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha