/اختصاصی/ از ریزش قیمت خودرو در خبرها تا واقعیت‌های بازار؛

سناریوی‌های پیش روی بازار با تحویل خودروهای ثبت نامی

وجود پول‌های سرگردان و قیمت‌سازی مجازی همچنان عامل التهاب قیمتی در بازار
کد خبر 142358
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
سناریوی‌های پیش روی بازار با تحویل خودروهای ثبت نامی

در حالی روز گذشته برخی خبرها حکایت از ریزش قیمت خودرو در بازار داشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی است و با وجود اینکه بازار به اعلام تحویل خودرو به متقاضیان در طرح سامانه یکپارچه واکنش داشته است اما این واکنش با رشد قیمتی که در بازار فروردین ماه صورت گرفت، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در اوایل هفته جاری و پس از نقدهای بسیاری که به آشفتگی و رشد عجیب قیمت‌ها در بازار شد، وزارت صمت خبر تخصیص خودرو به همه ثبت‌نام کنندگان در طرح سامانه یکپارچه خودرو را اعلام کرد خبری که تا حدودی واکنش‌هایی را در بازار خودرو و قیمت‌ها داشت با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان قیمت خودرو متاثر از نوسانات بازار ارز و تشنگی در بازار، در حال شکست سدهای جدید قیمتی است.  

روز گذشته سخنگوی وزارت صمت نیز از تحویل ۲۵۰ هزار خودرو به متقاضیان سامانه یکپارچه در اردیبهشت‌ و خردادماه امسال خبر داد و اعلام کرد که مرحله دوم ثبت‌نام از متقاضیان نیز ۱۶ اردیبهشت‌ ماه آغاز می‌شود.

البته وزارت صمت تنها به اعلام خبر تحویل خودروهای ثبت نامی اکتفا نکرده است و در روزهای اخیر به طور جدی در حال پیگیری و تصویب مصوبه واردات خودروهای دست دوم است تا در همراهی با مجلس از این مسیر بتوانند تعادل را به بازار خودرو بازگردانند.

در واکنش به این تصمیمات و تاثیر آن بر بازار خودرو، فعالان بازار معتقدند در صورتی تحویل خودروهای ثبت نامی واکنش قابل توجهی بر قیمت‌ها در بازار خواهد داشت که حداقل روزی ۳ هزار خودرو به بازار عرضه و تحویل متقاضیان واقعی شود.

 بسیاری از فعالان بازار نیز بی‌ثباتی بازار ارز و اعلام قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی را عامل التهاب در بازار خودرو می‌دانند و معتقدند که معضل بزرگ بازار خودرو سایت‌هایی است که با اعلام قیمت‌های کاذب مانع از عرضه خودروهای متوقف در پارکینگ منازل به بازار و همچنین انتظارات تورمی در بازار خودرو می‌شوند.

از نگاه بیشتر فعالان بازار، حباب قیمتی همچنان در بازار خودرو کم و زیاد می‌شود و با وجود اعلام برنامه تحویل خودروهای ثبت نامی و برخی واکنش‌ها به افزایش عرضه خودرو و کاهش جزئی قیمت در بازار اما همچنان تقاضای کاذب در بازار وجود دارد روندی که نشان از وجود ریال های سرگردان در بازار دارد و می‌تواند باز هم بر افزایش قیمت و شکاف بیشتر قیمت کارخانه و بازار دامن بزند.

یکی از فعالان بازار خودرو با توجه به تاثیر افزایش عرضه بر افت قیمت در بازار می‌گوید: برنامه تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری و افزایش عرضه در حرف زیبا است اما در عمل واقعیت ندارد و عملی نخواهد شد.

این کارشناس و فعالان بازار همچنین در خصوص تاثیر واردات خودروهای دست دوم بر بازار خودرو معتقد است که هر اقدامی که بتواند ریال‌های سرگردان را از بازار جمع کند حرکتی مثبت در بازار خودرو و به نفع اقتصاد و بازار است.

به گفته فعالان بازار اگر چه عرضه خودروهای ثبت نامی در سیستم یکپارچه کمکی به وضع کنونی بازار خودرو است اما با توجه به اینکه بخشی از این خودروها باز هم به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و دلالان به واسطه کارت‌های ملی اجاره‌ای، دریافت کننده این خودروها خواهند بود بنابراین بازار همچنان تشنه می‌ماند.

با این وجود به نظر می‌رسد در صورت افزایش تولید خودروسازان در سال جاری و برنامه وزارت صمت در اجرای دور دوم ثبت‌نام متقاضیان و افزایش عرضه خودروهای داخلی و همچنین عمل به وعده تحویل خودروهای وارداتی در آینده نزدیک شاهد ریزش قیمت‌ خودرو در بازار باشیم.

کد خبر 142358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha