پروژه جایگزینی تجاری ها طرحی بر روی کاغذ!

پرشین خودرو: یک فعال در حوزه تولید و ناوگان حمل و نقل بار معتقد است که طرح ثبت سفارش 42 هزار دستگاه انواع خودرو سنگین به صورت سی کی دی صرفا بر روی کاغذ است و با توجه به قوانین و شرایط تحریمی به هیچ عنوان عملی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نوسازی ناوگان حمل ‌ونقل تجاری در کشور با وجود آن‌ که یکی از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود اما به‌ واسطه تمام اتفاقاتی که در دو سال اخیر برای صنعت و اقتصاد کشور روی داده، همچنان اجرای این طرح با ابهامات زیادی همراه است.

البته دولت در زمان اجرای این طرح وعده نوسازی ناوگان تجاری را طی 3 سال داد اما با شروع مجدد تحریم ها و خروج شرکای اروپایی تجاری‌سازان کشور و به‌ تبع آن کاهش و توقف تولید خودروسازان، مشخص بود که اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه خواهد شد با این حال با ورود به سال 98 و اهمیت رونق تولید انتظار می رفت تا دولت گام های عملی در راستای اجرای این پروژه ملی به عنوان یکی از شاخصه های مهم در در ایجاد توسعه و رونق تولید بردارد اما با گذشت بیش از 10 ماه از سال به نظر می رسد به جزء برخی وعده های مسئولان در وزارت صمت و سازمان گسترش تاکنون اتفاق عملی در این راستا صورت نگرفته است.

رشد منفی تولید خودرو های تجاری در 8 ماهه امسال

این در حالی است که بررسی آمار تولید خودرو در بخش تجاری و سنگین در 8 ماهه امسال رشد منفی در این بخش دارد بر این اساس تولید انواع اتوبوس، مینی بوس و ون منفی 55.5 درصد و کامیون، کامیونت و کشنده منفی 65.3 درصد اعلام شده است.

با آمار منفی تولید در بخش خودروهای سنگین و مسائلی که مربوط به واردات وجود دارد وضعیت نوسازی ناوگان خودروهای تجاری کاملا مشخص می شود.

با این وجود اخیرا معاون توسعه صنایع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از ثبت سفارش 42 هزار و ۳۴۱ دستگاه انواع خودروی سنگین به ارزش یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون یورو در چارچوب طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل تجاری خبر داد؛ مطلبی که وی چند ماه قبل نیز در گفت و گو با خبرنگار ما مطرح کرد. بهزاد اعتمادی در حالی نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری در سال جاری ابراز امیدواری کرده بود که در همان زمان مهمترین مانع در اجرای پروژه جایگزینی تجاری ها را نقل و انتقالات پولی اعلام کرد.

 

کامیون ولوو



اما در عین حال وی در ماه گذشته و در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل عنوان کرده که برای 25 هزار و 798 دستگاه خودروی سنگین «مسدودی ارزی» از طریق منابع صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

به دنبال اظهارات اعتمادی، مجری طرح توسعه و نوسازی ناوگان تجاری ایدرو نیز مطرح کرد: « با اجرای راهکار جدید مشترک نظام بانکی و وزارت نفت از طریق ارز منبع صادراتی در نظر گرفته شده، به زودی اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری سرعت می گیرد.»

امیر حسین قناتی با توجه به تحریمهای یکجانبه و اختلال در جا به جایی ارز برای تامین بخشی از قطعات خودروهای سنگین در طرح نوسازی ناوگان ایجاد شده بود که با همکاری بانک مرکزی و وزارت نفت، تمهیدات لازم برای رفع مشکل اندیشیده شده است.

با وجود اظهارات معاون توسعه و مجری طرح نوسازی ناوگان تجاری ایدرو مبنی بر گشایش های صورت گرفته در تامین منابع ارزی برای ثبت سفارش 42 هزار خودرو سنگین و اجرای آن ، یک مقام مسئول در اتحادیه حمل و نقل بار کشور معتقد است که این وعده ها از سال گذشته نیز مطرح شده است و به هیچ وجه عملی نخواهد شد.

واردات کامیون به صورت سی کی دی منتفی است

وی با توجه به موضوع ثبت سفارش 42 هزار دستگاه انواع خودرو سنگین به خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: در حال حاضر واردات کامیون به صورت سی کی دی به جهت تحریم ها منتفی است اما واردات کامیون های با کارکرد 3 سال محدودیتی ندارد و شامل تحریم نمی شود.

 

کامیون ولوو



رئیس اتحادیه حمل و نقل بار تاکید کرد: تا کنون یک چرخ کامیون نیز وارد کشور نشده است و تا زمانی که این شرایط و قوانین باشد هیچ کامیون جدیدی به صورت CBU و CKD نیز وارد نخواهد شد.

گواهی تضمین خدمات 10 ساله کلید واردات کامیون های استوک/ مجوز واردات 1000 دستگاه کامیون استوک به خودروسازان

محمد خان بلوکی با اشاره به قانون سال 90 مجلس در خصوص واردات کامیون به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در سال 90 با اعمال نفوذ خودروسازان قانونی در مجلس مصوب گردید که بر اساس آن هر کامیونی کارکرده ای برای واردات باید از نمایندگی مادر حداقل 10 سال گواهی تضمین خدمات پس از فروش دریافت کنند و در صورتی که گواهی خدمات ارائه نشود اجاره واردات هیچ کامیونی به کشور نیز داده نمی شود.

وی همچنین با توجه به اعلام ثبت سفارش 42 هزار دستگاه خودرو سنگین به صورت سی کی دی اظهار کرد: دولت اجازه خرید ندارد این در حالی است که بر اساس قانون دولت در صورت اجرای شروط ارائه خدمات، مجوز واردات 1000 دستگاه کامیون 3 سال کارکرد به خودروسازان و حدود 100 دستگاه برای شرکتهای حمل و نقل بار را صادر کرده است.

دولت با وعده نوسازی به دنبال احیای خودروسازان تجاری است

وی با تاکید بر اینکه با توجه به تحریم امکان واردات حتی یک پیچ از این کامیون ها وجود ندارد، تصریح کرد: دولت با این وعده و وعید ها صرفا دنبال احیای خودروسازان تجاری است در حالی که در این شرایط این سوال مطرح است که آیا خودروسازان داخلی با وارداتی که عنوان می شود می توانند مجموعا در سال 2 هزار دستگاه کامیون تولید و عرضه کنند؟ با واردات این خودروها به صورت سی کی دی آیا شرکتهای داخلی قادرند 42 هزار دستگاه انواع خودرو سنگین را برای نوسازی و جایگزینی تحویل دهند؟

به گفته این مقام مسئول در اتحادیه حمل و نقل بار با اشاره به افزایش دلال بازی در بخش خودروهای تجاری خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از شرکتها عامل گرانی قیمت کامیون ها شدند و ارقامی در حدود 2 میلیارد را اعلام می کنند در حالی که پرداخت چنین ارقامی برای رانندگان عملا امکان پذیر نیست.

مدیر عامل تعاونی حمل و نقل بین المللی کامیون داران و یخچال داران ایران همچنین با توجه به امکان واردات مشروط کامیون های استوک تاکید کرد: ارقامی که در خصوص واردات و نوسازی عنوان می شود اصلا با وضع موجود همخوانی ندارد حتی در صورت واردات کامیون 3 سال کارکرد نیز امکان تحقق چنین ارقامی غیر ممکن است چرا که امروز با بررسی بازار اروپا نمی توان هزار تا دو هزار دستگاه بیشتر کامیون استوک را پیدا کرد.

خان بلوکی همچنین با توجه استارت طرح نوسازی ناوگان سنگین در قالب طرح کلید به کلید توسط رئیس جمهور گفت: بر اساس این طرح مقرر گردید که 50 درصد هزینه خودروهای جایگزین توسط دولت و از محل صرفه جویی سوخت، 30 درصد از طریق تسهیلات و 20 درصد نیز هم آورده متقاضیان باشد که با وجود گذشت بیش از 2 سال از اعلام رئیس جمهور به هیچ وجه اجرایی نشده است.

وی در ادامه از ارائه طرحی خبر داد که قرار است موضوع واردات کامیون های 3 سال کارکرد را در ماده 3 قانون توسعه و نوسازی حمل و نقل بگنجاند.

نوسازی 200 هزار کامیون فرسوده طی 10 سال

به گفته وی در صورت تصویب و اختصاص بودجه طرح کلید به کلید برای کامیون های 3 سال کارکرد می تواند حدود 5 تا 10 هزار کامیون را نوسازی نمود.

وی در پایان با اشاره به آمار بالای فرسودگی در ناوگان تجاری کشور و توان تولید و واردات در این بخش گفت: در شرایط کنونی چنانچه سالیانه 20 هزار دستگاه خودرو به حوزه ناوگان حمل و نقل سنگین تزریق شود حداقل 10 سال زمان می برد تا 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده را نوسازی نماییم.

به گزارش پرشین خودرو، در شرایطی همچنان موضوع نوسازی ناوگان تجاری با ابهام روبرو است که به رغم وعده مسئولان فرصت چندانی تا پایان سال باقی نمانده است؛ ایا با وجود چالش ها و ابهامات موجود در این بخش، وعده های مسئولان در خصوص نوسازی ناوگان تجاری عملی می شود، یا اینکه در حد حرف و بر روی کاغذ یاقی خواهد ماند.

کد خبر 119820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha