ثبت 230 مایل بدون راننده برای نیسان لیف

پرشین خودرو: نیسان لیف با ثبت 230 مایل بدون راننده، طولانی ترین سفر بدون نیاز به راننده را ثبت کرد.

به گزارش پرشین خودرو، خودروی لیف (Leaf) تغییر یافته نیسان، مسافت 230 مایلی در بریتانیا را با سیستم خودران [بدون نیاز به راننده] كه طولانی ترین و پیچیده ترین مسافت از نوع خود بود با موفقیت پشت سر گذاشت و به این ترتیب، مفهوم سفر با این شیوه، تغییر بنیادی را آغاز كرده است.

كشور بریتانیا برای تشویق سازندگان و توسعه دهندگان خودران ها، از یك طرف، و داشتن سهمی از آینده خودران ها، از سوی دیگر، این اقدام را در دستور كار قرار داده است چون پیش بینی می شود خودران ها صنعتی معادل 900 میلیارد پوند (معادل 1200 میلیارد دلار آمریكا) در سراسر جهان تا سال 2035 به وجود خواهند آورد.

خودروی لیف در این سفر، به 8 اسكنر لیزری، 7 دوربین و رادار دور تا دور خودرو و 6 یونیت كنترل الكترونیكی ECU مجهز شده بود و همراه با سایر خودروها در مسیرهای عادی مسافت تعیین شده را طی كرد.

این مسافرت 370 كیلومتری، از مركز فنی اروپایی نیسان در كرانفیلد در جنوب انگلستان شروع شد و در كارخانه ساندرلند در شمال شرقی این كشور به اتمام رسید. در این سفر، مسیرهایی وجود داشت كه از كمترین نشانه گذاری یا علائم رانندگی برخوردار بود و در بخش هایی چهار راه های دشوار، دوربرگردان های پیچیده هم داشت اما فناوری مكان یابی پیشرفته در این خودرو از پس همه ی این دشواری ها برآمد.

دیوید ماس رئیس تحقیق و توسعه نیسان در اروپا در مصاحبه با رویترز گفت: «رانندگان اطراف این خودران متوجه نمی شدند كه این خودرو به طور كامل خودران است. این خودرو به مراتب از یك راننده هوشیارتر نسبت به محیط اطرافش بود چون در این خودرو تعداد بیشماری حسگر به كار رفته بود و به طور مداوم در حال رصد محیط اطراف بود.»

 

نیسان لیف

 


نام پروژه، هیومن درایو HumanDrive به رهبری نیسان و بخشی از یك كنسرسیوم بود كه دولت ژاپن نیز در سرمایه گذاری آن حضور داشت و متولیان مرتبط در آن مشاركت داشتند.

در این سفر، چند اقدام ایمنی استقرار یافته از جمله ترمز های عادی، اندازه گیری ریسك و حضور دو نفر هم در صندلی راننده و هم در صندلی سرنشین جلو برای به دست گرفتن كنترل در مواقع ضروری در نظر گرفته شده است.

یكی از دلایلی كه نیسان این آزمایش را در بریتانیا به اجرا گذاشت، رویكرد منعطف لندن نسبت به گسترش خودران ها است. بریتانیا از سال 2017 این رویكرد را آغاز كرده و اولین سفر انجام شده 50 مایل را پوشش داد.

پیشرفت خودران ها در چند سال گذشته با موانعی رو به رو شده از آن جمله، مسائل مرتبط با بیمه و قوانینی كه هنوز به تصویب نرسیده اند.

نظیم زهاوی از متولیان ارشد وزارت حمل و نقل می گوید: «كامل شدن سالم و سلامت طولانی ترین رانندگی خودران در بریتانیا دستاوری خیره كننده برای نیسان و كنسرسیوم هیومن درایو و گامی بلند در توسعه خودران ها در خیابان های لندن است.»

این كه از چه زمانی خودران ها اجازه حضور در خیابان ها را به شكل قانونی پیدا خواهند كرد روشن نیست. دو موضوع اول باید روشن شود. موضوع اول تصویب قوانین مرتبط با خودران ها و اجرایی شدن آن است. موضوع دوم، قدرت خرید مردم است كه به دلیل وجود تعداد بیشمار فناوری لازم و تجهیزات مورد نیاز در خودران هنوز محقق نشده است.

دولت ها از جمله دولت بریتانیا در این زمینه می گویند كه اولویت اول، تأمین ایمنی و سلامت لازم برای حضور این نوع وسایل نقلیه در خیابان های عادی است.

ماس می گوید: «طی طولانی ترین سفر بدون نیاز به راننده به معنی آن نیست كه از فردا این خودران ها در خیابان ها فراگیرو متداول می شوند. اما یكی از گام های بزرگ برای حصول چنین هدفی برداشته شده است.»

منبع سایپا

کد خبر 120246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha