کد خبر 122301
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
آئودی از خیر سطح 3 خودران گذشت

هر یك از خودروسازان برای خودران شدن و كاهش نیاز به هوشیاری راننده گام هایی برداشته اند اما همه در یك سطح نیستند.

به گزارش پرشین خودرو، آئودی از خیر سطح 3 خودران گذشته است و روی سطح 4 متمركز شده است. قرار بر این بود در اروپا سدان A8 آئودی به سیستم «ترافیك جم پایلوت» Traffic Jam Pilot مجهز شود اما حالا دیگر منتفی است. این سیستم مثل اتوپایلوت هواپیما، به راننده به صورت مشروط اجازه می دهد كه برای مدتی كوتاه چشم از جاده بردارد.

شاید این توضیح مختصر لازم باشد كه خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می كنند كه از صفر شروع می شود:

سطح 0: هیچ كاری خودكار انجام نمی شود

سطح1: خودران با كمك راننده

سطح2: تا حدودی خودران

سطح3: خودران مشروط

سطح4: سطح بالایی از خودران

سطح5: خودران كامل

خودروی خودران آئودی

دلیل قانع كننده ای وجود دارد كه برخی از خودروسازان سطح 3 خودران را جهشی رد كرده و تمركز خود را روی سطح 4 قرار داده اند، و دلیل آن معضلاتی است كه نصب این فناوری به وجود می آورد. مهمترین آن این است كه در صورت تصادف مقصر كیست.

روز گذشته، وبسایت اتومتیو نیوز اروپا گزارش داد كه آئودی دیگر قرار نیست «سیستم ترافیك جم» را در خودروی سدان A8 نصب كند. این سیستم كه هیاهوی زیادی داشت، ابتدا در آمریكا مورد تأیید قرار گرفت اما بعد به دلیل واهمه هایی كه ایجاد كرد، جلوی استفاده از آن گرفته شد. «هانس-یوآخیم روثنپیلر» Hans-Joachim Rothenpieler مدیر توسعه فنی آئودی می گوید نیمی از چرخ حیات این فناوری گذشته و اكنون دیگر نصب آن دیر است.

نصب این فناوری در صورت تصادف، موجب دعاوی حقوقی می شود و آئودی هم موفق نشده است تأیید نهادهای ناظر را بگیرد و مدیران حقوقی این بنگاه اقتصادی هم هشدار داده اند كه در صورت بروز تصادف، مسائل حقوقی به وجود می آید. به بیان ساده، اگر خودرویی به سیستم ترافیك جم پایلوت مجهز شده باشد، در صورت بروز تصادف، راننده مقصر شناخته نمی شود و خودروسازی كه این سیستم را نصب كرده باید پاسخگو باشد. در حقیقت چارچوب حقوقی برای این فناوری هنوز تعریف نشده است و تصویب و تأیید این چارچوب در سایر نقاط دنیا هم صورت نپذیرفته است.

سطح 3 خودران بر اساس انجمن مهندسی آمریكا، به راننده اجازه می دهد كه چشمان خود را از روی جاده بردارد اما باید شرایط خاصی حاكم باشد، آئودی می خواست از این فناوری برای برخی از بزرگراه ها استفاده كند، اما بر اساس تعریف، راننده باید حواسش باشد و گارد خود را پایین نیاورد و در صورت لزوم، كنترل خودرو را به دست بگیرد. اما واقعیت این است كه چنین وضعیتی، نه تنها موجب آسایش و آرامش راننده نمی شود، بلكه سطح استرس را بالا می برد. بنابراین بهتر است كه خودروسازان به این سطح از خودران تكیه نكنند و سطح بالاتری را هدف قرار دهند كه به راننده استرس وارد نشود و امكان تصویب قوانین و مشخص كردن مقصر در تصادف ها وجود داشته باشد. اگر خودرویی به سطح4 رسیده باشد، الزامی وجود ندارد كه راننده در صورت ضرورت كنترل خودرو را به دست بگیرد.

شایسته یادآوری است كه در حال حاضر خودروهایی موجود در بازار هنوز در سطح2 خودران قرار دارند برای مثال اتوپایلوت تسلا، سوپركروز كادیلاك و غیره. هنوز در بازار امروز دنیا، خودران كامل وجود ندارد.

با این كه آئودی عقب نشینی كرده است، هنوز خودروسازان دیگر هستند كه سطح 3 خودران در برنامه های آنها ساری و جاری است. برای مثال مرسدس بنز و ب ام و اعلام كرده اند كه سطح3 خودران در محصولات چند سال آینده آنها حضور خواهد داشت.

منبع: سایپا

کد خبر 122301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha