خودروهای قرعه‌کشی شده به موقع تحویل می‌شوند

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت به تحویل به‌موقع خودروهایی که اخیرا در قالب بسته فروش این وزارتخانه قرعه‌کشی شدند، تاکید کرد.

به گزارش پرشین خودرو، پیش از این بسیاری از کارشناسان با توجه به افزایش نرخ ارز، تشدید تحریم‌ها و همچنین اصرار دولت به قیمت‌گذاری دستوری خودرو، پیش‌بینی کرده بودند که خودروسازان همچون دو سال گذشته قادر به تحویل محصولات ثبت‌نامی در موعد مقرر نیستند و به‌زودی شاهد اوج‌گیری دوباره تعهدات معوق خواهیم بود. با این شرایط سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اعلام کرده که خودروسازان، در بسته فروش جدید اقدام به پیش‌فروش خودروهایی کردند که توان تولید در آن محصولات را داشته‌اند و آنها به هیچ عنوان خودرویی ثبت‌نام نکرده‌اند که نتوانند در موعد مقرر تحویل دهند.


آنچه مشخص است خودروسازان برای پیش‌فروش محصولات تولیدی خود نیازمند اخذ مجوز از وزارت صمت هستند، این در شرایطی است که مسوولان صنعتی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ از ارائه مجوز پیش‌فروش به خودروسازان دریغ نکردند و حتی در سال ۹۷ همراه با تشدید تحریم‌ها و پیش‌بینی خروج شرکای خارجی از ایران، مجوز پیش‌فروش محصولات از خط‌خارج‌شده را نیز به خودروسازان دادند. حال باید امیدوار بود که مجوزهای اخیر برای پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده با توجه به توانمندی خودروسازان در تولید ارائه شده است.

زرندی اما در گفت‌و‌گوی خود بر کاهش تعهدات معوق خودروسازان تاکید و اظهار کرده که نسبت تعهدات معوق و تعهدات جدید در دوره‌های مختلف به جهت تامین قطعه متفاوت است اما در مجموع شرکت‌های خودروسازی نسبت ۸۰ به ۲۰ خودروهای معوق را تحویل دادند و این به معنای آن است که این شرکت‌ها ۸۰ درصد معوقات خود را تحویل مشتریان دادند و ۲۰ درصد برای تحویل خودروهای جاری در نظر گرفتند.

 

تحویل خودرو


به این ترتیب طبق اظهارات این مقام مسوول در وزارت صمت، تحویل خودروهای معوق سرعت گرفته و عرضه به بازار نیز روال معمول به خود گرفته است. با توجه به اظهارات زرندی باید تحولی در تولید صورت گرفته باشد که خودروسازان خودروهای معوق خود را تقریبا صاف کرده و تحویل به بازار نیز با رضایتمندی مسوولان صنعتی همراه شده است. در این زمینه معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان به گشایش در واردات قطعاتی می‌کند که با اعمال تحریم‌ها واردات آنها به کشور متوقف مانده بود.وی در ادامه می‌گوید در ماه‌های پایانی سال گذشته (به‌جز اسفند) تولید خودرو بسیار رشد کرد و حتی شکاف تولید نسبت به سال ۹۷ به کمترین حالت خود رسید و در این میان پیش‌بینی شد که تولید خودرو نسبت به سال ۹۷ بیشتر شود ولی شیوع کرونا باعث شد که در ماه پایانی سال گذشته شرکت‌های خودروسازی با افت تولید مواجه شوند.

اما نیاز واقعی بازار نیز مورد تحلیل این مقام مسوول در وزارت صنعت واقع شده به‌طوری‌که تاکید دارد شرکت‌های خودروسازی با نیاز حبابی شکل، مواجه هستند و اکنون تقاضاهایی که در بازار و ثبت‌نام در طرح‌های پیش‌فروش خودرو وجود دارد، واقعی نیست.

وی ادامه می‌دهد که صنعت خودرو یک نیاز واقعی دارد که بیشتر از یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه نیست، لذا بخشی از نیازی که در طرح‌های پیش‌فروش خودرو و حتی بازار وجود دارد، کاذب است.

زرندی با اشاره به اینکه در طرح‌های پیش‌فروش خودرو جمعیت زیادی ثبت‌نام می‌کنند، عنوان کرده که همه ثبت‌نام‌کنندگان نیازمند خودرو نیستند و بخشی ازاعلام نیازها و ثبت‌نام‌ها به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه است و این رشد تقاضا به منزله آن است که شرکت‌های خودروسازی با نیاز حبابی‌شکل، مواجه شدند.اظهارات معاون طرح و برنامه وزارت صمت در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد، افزایش حجم تقاضای غیرواقعی در بازار که زرندی نیز به آن اذعان کرده نتیجه سیاستگذاری ناموفق وزارت صمت در هدایت خودروسازی کشور باشد. آنچه مشخص است قیمت‌گذاری دستوری و به‌دنبال آن شکاف قیمتی عمیق میان کارخانه و بازار، تقاضای غیرواقعی در بازار خودرو ایجاد کرده است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که سیاست‌گذار صنعتی خود نقش فراوانی در جذابیت بازار برای سرمایه‌های سرگردان داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 123812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha