کد خبر 125933
۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
روند مطلوب صادرات خودرو در ترکیه

صنعت خودروی ترکیه در ماه اوت (مرداد) شاهد صادرات به ارزش 1.5 میلیون دلار بود و رقم صادرات شش ماه اول را به 14.5 میلیارد دلار رساند.

به گزارش پرشین خودرو، انجمن صادرکنندگان صنعت خودروی اولوداغ OIB‌ Uludağ Automotive Industry Exporters' Association این خبر را منتشر کرد که صادرات صنعت خودروی ترکیه در ماه اوت همان رقم 1.5 میلیارد دلار (11 میلیارد لیر ترکیه) باقی مانده است.

بر اساس خبر این انجمن، شیوع ویروس کرونا علاوه بر تأثیر روی صادرات صنعت خودروی این کشور، روی فعالیت های تعمیر و نگهداری کارخانه ها هم تأثیر منفی گذاشته است.


به بیان دیگر ویروس کرونا باعث شده است که ماه اوت امسال نسبت به سال گذشته 11 درصد در صادرات صنعت خودروی ترکیه افت ایجاد شود. صنعت خودرو در ترکیه 12 درصد از صادرات این کشور را تشکیل می دهد و مقام دوم را در بین صادرات اصلی این کشور دارد.

از ماه ژانویه تا ژوئیه (در شش ماه اول سال 2020 میلیادی) رقم صادرات صنعت خودروی ترکیه به 14.5 میلیارد دلار رسیده است.

در بخش زنجیره تأمین صنعت خودرو میزان صادرات 729 میلیون دلار که 406 میلیون دلار آن خودروی سواری بوده و 237 میلیون دلار وسایل حمل بار و 79 میلیون دلار اتوبوس و مینی بوس بوده است.

 

صادرات خودرو


ویروس کرونا وقفه ناگهانی در فعالیت های تولیدی در ترکیه ایجاد کرد و در این بین ضربه سنگینی به بازار خودروی این کشور وارد کرد. آثار زیان بار شیوع این ویروس در ماه های مارس و آوریل بیشتر از بقیه ماه ها بوده است. با تعطیلی های سراسری برای مبارزه با ویروس و با کاهش اطمینان مصرف کنندگان، فروش خودرو با شیبی تند کاهش پیدا کرد. با این حال در مقایسه با کشورهای مشابه، ترکیه از دوران کرونا با آسیب کمتری در حال عبور است.

در ماه اوت (مرداد) صادرات ترکیه روند افزایشی نشان داد. مقام اول بازارهای صادراتی ترکیه، کشور آلمان است که در ماه اوت افزایش 8.9 درصدی را تجربه کرد و فرانسه که در مقام دوم قرار دارد،‌ 10 درصد افزایش را شاهد بود. ایتالیا، 26 درصد.

صادرات ترکیه به آمریکا نیز 8 درصد، رومانی 27 درصد، اسپانیا 23 درصد رشد داشت فقط صادرات به بریتانیا 8 درصد کاهش یافت.

بیشترین درصد رشد صادرات به کشور مراکش بود که در ماه اوت امسال نسبت به سال گذشته 56 درصد رشد کرد.

خود بازار داخلی ترکیه با رشد تقاضا رو به رو است به ویژه در ماه ژوئن (تیر) با کاهش سخت گیری های تعطیلات سراسری به خاطر ویروس کرونا، بازار داخلی ترکیه شاهد افزایش تقاضا بود که بخشی از آن به دلیل وام های ارزان قیمتی بود که بانک ها عرضه کرده بودند. در ماه ژوئن امسال فروش خودروهای سواری و تجاری سبک نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66 درصد رشد داشت و به 70,973 دستگاه رسید. (آمار توسط انجمن توزیع کنندگان خودرو منتشر شده است). در ماه اوت هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقاضای خودروی سواری در ترکیه 58.4 درصد رشد کرد و به 57,067‌ دستگاه رسید و در بخش فروش خودروهای تجاری سبک با 108.7‌ درصد رشد به 13,906 دستگاه رسید.

منبع: سایپا

کد خبر 125933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha