هزینه تولید خودروهای ناقص بر دوش مصرف کننده یا خودروساز است؟

آیا هزینه اضافی که با افزایش خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان تحمیل می شود خودروسازان می پردازند یا مصرف کننده نهایی، این از ابهاماتی است که باید با شفافیت در ارائه آمار از سوی مسئولان پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی خودروسازان خواستار رفع موانع تولید و مشکلات ارزی در صنعت خودرو هستند که گزارش ماهیانه وزارت صمت در خصوص آمار تولید خودروسازان در ماههای اخیر حکایت از افزایش تولید دو شرکت بزرگ خودروسازی نسبت به مدت مشابه دارد روند افزایشی که به گفته کارشناسان بخش مهمی از آن مربوط به خودروهای ناقص در کف پارکینگ شرکتهاست که هزینه مازادی بر شرکتها و بالطبع بر مصرف کننده تحمیل می کند.

اما نکته ای که در این آمارها ذکر نمی شود عرضه روزانه خودروسازان و تعداد خودروهای ناقص و اینکه خودروهایی که در کف پارکینگ شرکتها دپو می شوند چه میزان هزینه خودروسازان را بالا می برد؟ آیا هزینه اضافی که با افزایش خودروهای ناقص در کف تحمیل می شود خودروساز می پردازد یا مصرف کننده نهایی همگی از ابهاماتی است که باید با شفافیت در ارائه آمار از سوی مسئولان پاسخ داده شود.


کسر هزینه خودروهای در کف از جیب خریداران

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اینکه با ارائه آمار رشد تولید، مشکلات صنعت و بازار خودرو حل نمی شود، گفت: امروز مردم واقعیت های تولید و بازار خودرو را حس می کنند و امار عرضه خودروسازان به بازار و خودروهای دپو در کف را مشاهده می کنند اما موضوع مهم این است که هزینه اضافی ناشی از دپو این خودروها را چه کسی پرداخت می کند که مسلما از جیب من و شما کسر می شود.

امیر حسن کاکایی با انتقاد از عدم شفافیت در ارائه اطلاعات و آمار تولید تجاری و هزینه تولید خودروسازان اظهار داشت: چرا تا کنون وزارت صمت هزینه نگهداری خودروهای ناقص در پارکینگ شرکتها و هزینه اضافه کاری کارگران در جریان تکمیل این خودروها را اعلام نمی کند و شفافیت در این زمینه و شجاعت گفتن واقعیات را ندارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه آمارهایی که در ماه های اخیر در خصوص رشد تولید اعلام می شود بخش مهمی از آنها خودروهای ناقص است که مسلما هزینه مازادی را بر شرکتها و در نهایت مصرف کننده نهایی تحمیل می کند.
 

 

امیر حسن کاکایی


وظیفه اصلی وزارت صمت کمک به تولید و رفع موانع خودروسازان است

کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی دولت و وزارت صمت کمک به تولید و رفع موانع تولیدکنندگان است، افزود: وزارت صمت در شرایطی که تولید در آستانه تعطیلی است و خودروسازان همچنان با موانع ارزی و تامین قطعه مواجه هستند حق ندارد نگران بازار خودرو باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه برگزاری جلسات مستمر در وزارت صمت را به تنهایی راه حل وضع کنونی موانع تولید در صنایع خودروسازی و قطعه سازی ندانست و گفت: برگزاری این جلسات در حالی است که همچنان مشکلات و موانع گمرکی، ارزی و مسائل داخلی سازی خودروسازان و قطعه سازان حل نشده است و تنها در بسیاری از این بخش ها مانند تولید و داخلی سازی به ارائه یکسری آمار و اطلاعات بسنده می شود در حالی که هر روز به دلیل مسائل مربوط به تامین قطعات شاهد افزایش آمار خودروهای در کف پارکینگ خودروسازان هستیم.


افزایش تولید تجاری علاج بازار خودرو/ بورس و حاشیه بازار تنها مسیر خروج دلالان از بازار

کاکایی با انتقاد از اظهارات بدون پشتوانه مسئولان و عدم راهکار عملی در حل مسائل کنونی بازار خودرو تصریح کرد : مسلما راهکار شرایط فعلی کنترل بازار خودرو نیست و بلکه باید تولید افزایش یابد.

وی در همین راستا به تاثیر لطمات ناشی از قیمت گذاری دستوری بر جریان تولید و زیان دهی خودروسازان اشاره و با انتقاد از تناقصات مطرح در موضوع واقعی سازی قیمت خودرو تاکید کرد : تا زمانی که قیمت خودرو آزاد و شرکتهای خودروساز سود آور نشوند نمی توان تولید با سرمایه گذاری در حوزه داخلی سازی تیراژ تولید را افزایش داد ضمن اینکه با این شرایط قیمتی دلال ها از بازار خودرو کنار نخواهند رفت .

وی تاکید کرد: هنگامی که حاشیه سود و دلالی در بازار خودرو فایده ای نداشته باشد مصرف کننده واقعی وارد بازار خواهد شد و از آنجا که مصرف کننده واقعی توان مالی ندارد به تدریج تقاضا در بازار کاهش و قیمت ها واقعی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در همین زمینه به طرح عرضه خودرو در بورس به عنوان راهکار مجلس برای صنعت و بازار خودرو اشاره و اظهار داشت : متاسفانه امروز به میزانی شرایط بازار خودرو نگران کننده است که باید به هر نحو ممکن قیمت خودرو واقعی شود و هر چقدر در این مدیریت این بازار تعلل شود وضع بازار و این صنعت خراب تر خواهد شد.

کاکایی با اشاره به دو راهکار کلی واقعی سازی قیمت خودرو افزود : امروز یا باید خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد یا اینکه در بورس عرضه و کشف قیمت شود راهکاری که این روزها مورد توجه برخی دولتمردان و نمایندگان ملت در قالب طرح تحول در صنعت خودرو قرار گرفته است .


اجرای سریع راهکار مجلس برای مدیریت تقاضا در بازار

وی با اشاره به طرح این مساله که بورس دارای شفافیت بیشتر و کنترل ساده تری است ، تاکید کرد : با این حال انتظار می رود حداقل یکی از این راهکار هر چه سریعترانتخاب و اجرایی کنند اما اینکه چرا در اجرای هر یک از این راه حل های از جمله عرضه در بورس تعلل می شود ناشی از مسائل مطرح پس از عرضه در بورس و رفع موانع تولید است که اقدامات دولت در ماههای خیر نشان داده که قادر به رفع موانع تولید نیست .

کاکایی در ادامه یاد آور شد : در سال 97 دولت به این نتیجه رسید که باید خودرو 5 درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسد که عملا اجرایی نشد و هم بازار تحت تنش قرار گرفت و هم خودروسازی از آن زمان در حال سقوط و زیان دهی است و آمار زیانی که قابل کتمان نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان از مجلس و دولت خواست طرح هایی که ارائه و اجرایی نمایند که اهداف طرح مشخص و چارچوب دستیابی به آنها ارائه شود.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 126371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha