کد خبر 126734
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
هوندا با فرمول یک خداحافظی کرد

هوندا با مسابقات فرمول یک خداحافظی کرد و می گوید که می خواهد روی فناوری های آلاینده-صفر تمرکز داشته باشد.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت ژاپنی هوندا موتور به مشارکت خود در تأمین موتور برای مسابقات قهرمانی جهانی فرمول یک در پایان فصل سال 2021 خاتمه خواهد داد و تمام انرژی خود را روی فناوری های قوای محرکه پاک بدون آلایندگی صرف خواهد کرد.

تاکاهیرو هاچیگو Takahiro Hachigo مدیر عامل هوندا این خبر را در کنفرانس خبری آنلاین منتشر کرد و گفت این تصمیم در ماه سپتامبر (شهریور امسال) گرفته شده و این کمپانی خودروسازی ژاپنی قصد بازگشت به این مسابقات را ندارد. وی گفت: «این تصمیم به خاطر شیوع ویروی کرونا نبوده بلکه حاصل اهداف بلندمدت و تولید قوای محرکه بدون کربن است.»


هوندا هم مثل بقیه خودروسازان دنیا با عجله به دنبال ساخت خودروها با سوخت های جایگزین است و مدیر عامل هوندا این وضعیت را رویدادی توصیف کرد که «هر قرن یک بار» اتفاق می افتد. در حقیقت مسابقه واقعی بین خودروسازان بیشتر روی خودروی پاکی است که بتواند سهم بهتری از بازار را به دست آورد.

هوندا یک بار دیگر در سال 2015 به مسابقات فرمول یک بازگشته بود و برای تیم مسابقه ای ردبول موتور تأمین می کرد. حالا همان منابع را قرار است روی خودروهای هیدروژنی و باتری های خودرو صرف نماید.

کریستین هورنر مدیر تیم رد بول در بیانیه ای در باره خروج هوندا گفت: «ما می دانیم که رسیدن به این تصمیم چقدر برای هوندا دشوار بوده است. ما این تصمیم هوندا را درک می کنیم و به دلیل پشت آن احترام می گذاریم.»

هوندا در همین ماه خودروی تمام برقی خود به نام هوندا-ایی Honda e‌ را به تولید انبوه رسانده و بازار عرضه می کند و تا سال 2030 بیش از دو سوم محصولات این شرکت با انرژی نو عرضه خواهند شد.

رقیب داخلی هوندا، یعنی کمپانی خودروسازی تویوتا هم هفته گذشته اعلام کرده بود که تا سال 2025 تعداد خودروهای برقی، هیبریدی و هیدروژنی آن به 5.5 میلیون دستگاه در سال خواهد رسید.

 

هوندا



خروج هوندا از مسابقات فرمول یک به معنی آن است که فقط در این مسابقات 3 تأمین کننده قوای محرکه باقی مانده اند و هیچ علامتی از این که خودروساز یا موتورساز جدیدی ملحق شود وجود ندارد. این به معنی آن است که فرمول یک در تاریخ 70 ساله ی خود با موقعیت بی سابقه ای مواجه شده است.

مارک گالاگر که تأمین کننده موتور تیم سابق کاسورث و از مدیران بازاریابی سابق ردبول است به رویترز گفته است: «فرمول یک حالا با ریسک بزرگی مواجه است و ربط آن با اهداف اصلی خودروسازان کم می شود. سازندگان خودرو از ورزش فاصله می گیرند چون تغییرات بنیادی که خودروسازان مجبورند خود را با آن وفق دهند زودتر از 5 سال به سراغ آنها می آید. حالا فرمول یک با این سؤال بنیادی رو به رو است که ظرف 3 تا 4 سال آینده چه کار خواهد کرد.»

برخلاف فرمول یک که رونق خود را بعد از 70 سال از دست می دهد، فرمولا ایی Formula E‌ که مخصوص خودروهای تمام برقی است اکنون به محل رقابت 10 خودروساز تبدیل شده که حداقل 4 خودروساز مهم آلمانی یعنی آئودی، ب ام و، مرسدس بنز و پورشه در آن حضور دارند. هزینه های حضور در این مسابقات به مراتب کمتر از فرمول یک است و قرارداد مدیران آن با فیا (فدراسیون اتومبیل رانی) 25 ساله است.

الیهاندرو اگاگ مؤسس فرمول ایی می گوید شاید مسابقات خودروهای بنزینی آینده ای داشته باشند اما خودروهای برقی روندی است که به این زودی متوقف نمی شود حتی شیوع ویروس کرونا به رونق آن کمک می کند چون بعد از گذر از کرونا مردم به خودروهای سبز روی می آورند.

منبع: سایپا

کد خبر 126734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha