تامین 20 درصد نیاز خودروسازان و بازار از طریق واردات و قاچاق

حدود 20 درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی و بازار خودرو کشور از طریق واردات و یا قاچاق قطعه تامین می شود!

به گزارش پرشین خودرو، رضا رضایی عضو انجمن قطعه‌سازان‌، با بیان این مطلب گفت: قطعات خودرو که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود برای فرد قاچاقچی 20 تا 30 درصد ارزان تر تمام می‌شود چرا که این گروه ملزم به پرداخت 9 درصد ارزش افزوده، گشایش ال سی و سایر هزینه‌های مترتب نیست و از طرفی وقتی قطعه قاچاق وارد کشور می‌شود با آنکه از نظر کیفیت در قیاس با تولیدات داخلی سطح بسیار پایین‌تری دارد اما با قیمت‌های بالاتری(طبق قانون) فروخته می‌شود چرا که به اسم خارجی در بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: 80 تا 85 درصد نیاز خودروسازان و بازار توسط قطعه‌سازان داخلی تأمین می‌شود و مابقی از طریق قاچاق و واردات است، در حالی که تولیدکنندگان داخلی توان تأمین نیاز بازار و خودروسازان را دارند.

 

رضا رضایی

 

به گفته رضایی، قطعات خودروهای داخلی مانند دنا، تیبا، رانا، کوییک و ... توسط قطعه‌ سازان داخلی تولید می‌شود و امکان قاچاق آنها نیست اما در قطعات مشترک این خودروها مانند شمع، برف پاک‌کن، لنت ترمز و ... قاچاق صورت می‌گیرد و در مورد خودروهای خارجی بیشتر محصولاتی که در بازار وجود دارد، قاچاق محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر میزان قاچاق قطعه و لوازم یدکی خودرو به کشور افزایش داشته است. در سال 95 حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار قطعه و لوازم یدکی قاچاق وارد کشور شده است؛ در سال 96 این رقم به حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار رسید و در سال 97 و با آغاز تحریم صنعت خودرو، رقم قاچاق قطعه از دو میلیارد دلار فراتر رفت. سال 98 نیز دو میلیارد و 400 میلیون دلار قطعه قاچاق وارد کشور شده است. در این میان طی پنج ماهه سال جاری میزان قاچاق قطعه طبق برآوردها یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

کد خبر 126985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha