نبود اجرای مشوق ها موجب کندی میزهای خودکفایی شد /  هدف گذاری برای تولید 43 قطعه های تک در میز پنجم خودکفایی

برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل که از سال گذشته با هدف کاهش ارزبری آغاز شده است به دلیل بی توجهی به بسته مشوق های ساخت داخل با کندی در دستیابی به اهداف میزهای خودکفایی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معاون وزیر صنعت در حالی هفته گذشته از آمادگی برای برگزاری میز پنجم ساخت داخل صنعت خودروسازی خبر داد که تاخیر در اجرا و نتایج جاصل از 4 میز گذشته، برگزاری میزهای بعدی ساخت داخل را با ابهام روبرو کرده است.

حال در شرایطی برگزاری پنجمین میز ساخت داخل در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است که در مجموع چهار میز ساخت داخل باید به آغاز داخلی‌سازی 154 قطعه از سوی 125 قطعه‌ساز اشاره کرد که بر اساس هدف گذاری ها تا پایان امسال باید موجب 341میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در صنایع قطعه و خودرو شود در حالی که به گفته نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور در مجموع برگزاری 4 میز ساخت داخل تاکنون 45 درصد از اهداف کاهش ارزیری محقق شده است.

مهدی مطلب زاده در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تاکید بر شرایط و الزامات اجرای کامل میزهای ساخت های داخل، از برگزاری پنجمین میز خودکفایی ظرف ماه جاری خبر داد و گفت: در برگزاری میز پنجم ساخت داخل 42 میلیون دلار کاهش ارزبری در صنعت خودرو هدف گذاری شده است.

وی تاکید کرد: البته در سال جاری برگزاری میزهای داخلی سازی تحت تاثیر ویروس کرونا با کمی تاخیر روبرو شد و میز پنجم نیز همچون میز چهارم احتمالا به صورت مجازی برگزار می شود.

مشارکت 15 قطعه ساز در میز پنجم ساخت داخل قطعی شد

به گفته وی در میز پنجم حدود 16 مجموعه که شامل 43 قطعات می شود با مشارکت 15 قطعه ساز داخلی سازی می شوند که این قطعات های تک تر از قطعات 4 میز قبلی است و با توجه به هدف گذاری برگزاری 8 میز داخلی سازی در صنعت خودرو، پیش بینی می شود در میزهای بعدی قطعات به لحاظ فن آوری از تکنولوژی و پیچیدگی های سخت تری در تولید برخوردار باشند.

نایب رئیس انجمن تخصصی همگن قطعه سازی کشور در ادامه با توجه به اهمیت های اجرای مشوق های پیشنهادی قطعه سازان در روند برگزاری میزهای ساخت داخل به 6 مشوق های حاکمیتی و 4 مشوق مربوط به خودروسازان اشاره و تاکید کرد: تا زمانی که این مشوق ها عملی نشوند میزهای ساخت داخل و قراردادهای منعقد شده با تاخیر و کندی اجرا خواهد شد و این روند برگزاری میزهای بعدی را نیز دچار ابهام خواهد کرد.

 

مطلب زاده



مطلب زاده با اشاره به پذیرش بخشی از مشوق های خودروسازان از سوی ایران خودرو تصریح کرد: البته این مشوق ها تاکنون به صورت دستورالعمل و کامل اجرایی نشده است و در خصوص سایپا نیز اطلاع دقیقی در این زمینه در اختیار نیست که تا چه میزان مشوق های خودروسازی را پذیرفته است.

وی در خصوص 6 مشوق حاکمیتی گفت: به رغم پی گیری ها تاکنون هیچ یک از مشوق حاکمیتی از سوی دولت اجرایی نشده است و در این زمینه تا این لحظه چراغ سبزی از سوی حاکمیت برای قطعه سازان روشن نشده است.

وی با اشاره تاثیر مشوق ها در پیشرفت جریان داخلی سازی گفت: متاسفانه عدم توجه به مشوق ها به خصوص مشوق های حاکمیتی موجب کندی و تعویق در اجرای 4 میز ساخت داخل شده است.

تحقق 45 درصدی از اهداف صرفه جویی ارزبری در 4 میز ساخت داخل

رئیس کمیته داخلی سازی انجمن همگن قطعه سازی کشور در ادامه با توجه به آخرین نتایج حاصل از برگزاری 4 میز داخلی سازی در صنعت خودرو افزود: در مجموع برگزاری چهار میز تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو که با مشارکت 125 سازنده و داخلی‌سازی 154 قطعه آغاز شده است تا کنون حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است و نزدیک به 45 درصد از اهداف صرف جویی ارزبری 4 میز داخلی سازی محقق شده است.

مطلب زاده با تاکید بر اینکه برای شتاب دهی به فرایند تعمیق و اجرای پروژه های ساخت داخل، باید بسته مشوق‌های ساخت داخل اجرایی شود، تصریح کرد: به هر میزان در مسیر داخلی سازی و برگزاری میزهای بعدی تعمیق ساخت داخل حرکت می کنبم قطعات به لحاظ فن آوری پیچیده تر می شود بنابراین برگزاری میزهای بعدی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر و خرید تکنولوژی است که با عدم پذیرش مشوق ها افقی برای قطعه سازان جهت سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت.

لزوم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاری و اجرای میزهای ساخت داخل

وی اختصاص وام های ارزان قیمت و تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی رااز مشوق های مالی و ضروری برای تامین نقدینگی و سرمایه گذاری ثابت در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل اعلام کرد و گفت: در شرایط کنونی با وجود بهره های بالای تسهیلات بانکی امکان سرمایه گذاری برای توسعه و تجهیز خطوط واحدهای قطعه سازی عملا غیر ممکن است بنابراین در صورت عدم ارائه مشوق های مالی از سوی دولت جریان داخلی سازی و اجرای میزهای تعمیق ساخت قطعات خودرو در کشور با کندی زیادی مواجه خواهد شد.

توافق خودروساز و قطعه ساز ضامن برگزاری میزهای ساخت داخل

به گفته وی در صورتی که مشوق ها و وام های ارزان قیمت به قطعه سازانی که در پروژه های تعمیق ساخت داخل مشارکت کردند اختصاص یابد طبعا اجرای آنها با سرعت بیشتری عملیاتی و میزهای بعدی پربارتر خواهد بود.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن در پایان هر گونه برگزاری میزهای بعدی ساخت داخل را منوط به توافق قطعه ساز و خودروساز دانست و خاطر نشان کرد: به نظر نمی رسد قطعه سازی در شرایط کنونی و با افزایش مطالبات، مایل به ساخت بیشتر قطعات و توسعه سبد تولیدات باشد مگر اینکه مشوق های و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اجرایی شود در غیر این صورت اجرای 4 میزهای بعدی تعمیق ساخت داخل با ابهام روبرو خواهد بود.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 127615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha