زیان ناشی از تصمیمات متناقص دولت به قطعه سازان

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان، سیاست ها و قوانین متناقض دولت را بلای جان صنعتگران و خودروسازان دانست و گفت: متاسفانه بخش مهمی از زیان و آشفتگی در تصمیمات وزارت صمت به صنعت قطعه سازی تحمیل شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، علی نادری، در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، با بیان این مطلب و با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اظهار داشت : بخش اول که در صنعت خودروسازی به شدت مهم است قوانین پیچیده دولت برای صنعت خودرو است که مشکل زیادی را برای این صنعت ایجاد کرده است در حالی که همزمان با شیوع کرونا و تشدید تحریم می‌طلبید وزارت صمت منسجم تر عمل کند این در شرایطی است که هر چند ماه یک بار سکان این وزارتخانه در دست یک نفر است.

وی در ادامه اصلی‌ترین مشکل صنعت خودرو و قطعه سازی را موضوع بحث قیمت‌گذاری دستوری اعلام کرد و افزود : متاسفانه معضل قیمت های تکلیفی که موجب خسارت و زیان به صنعت خودروسازی و قطعه سازی شده است کماکان ادامه دارد در حالی که سود حاصل از این تصمیمات به جیب دلالان می‌رود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه مساله قیمت گذاری به خودروسازان و سهامداران آنها مربوط است ، به مقایسه روند افزایش قیمت خودرو با نرخ دلار در یک سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: قیمت کارخانه ای خودروسازان در مقایسه آبان ماه سال گذشته نسبت به آبان ماه امسال کمترین افزایش را داشته است در حالی که ظرف این مدت نرخ دلار حدود 145 درصد افزایش داشته است.

 

علی نادری

 

تحمیل بخش عمده ای از زیان حاصل از سرمایه گذاری غیر مولد به قطعه سازان

نادری در ادامه به موضوع سرمایه گذاری غیر مولد و تبعات آن بر مشکل نقدینگی در صنعت خودروسازی اشاره و خاطر نشان کرد : متاسفانه بخش عمده ای از زیانی که هر روز از محل سرمایه گذاری غیر مولد به شرکتهای خودروسازی وارد می شود به صنعت قطعه سازی نیز تحمیل می شود.

 

مطالبات سررسید شده قطعه سازان به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید

وی با اشاره به تاخیر خودروسازان در اصلاح قرارداد قطعه سازان ادامه داد : زیان ناشی از قیمت های دستوری و سرمایه گذاری غیر مولد موجب عدم انجام به موقع تعهدات مالی خودروسازان به قطعه سازان و تاخیر در اصلاح قیمت ها شده است.

نادری مطالبات قطعه سازان را بیش از 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : از این میزان مطالبات بیش از 10 هزار میلیارد تومان آن سررسید شده است.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان در پایان با تاکید بر مشکل جدی نقدینگی به عنوان مهمترین معضل سازندگان، به برگزاری 4 میز ساخت داخل در یک سال گذشته اشاره و تصریح کرد : ارزش چهار میز ساخت داخل 340 میلیون یورو بوده که بیش از 86 میلیون یورو از این رقم محقق شده است و چنانچه خودروسازان به تعهداتشان به قطعه سازان عمل نکنند اجرای این میزهای خودکفایی و تامین قطعات مورد نیاز تولید به درستی انجام نخواهد شد.


خبرنگار: زهرا حریری


برای مشاهده گزارش تصویری نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران اینجا کلیک کنید.

کد خبر 128126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha